Fråga: Ny på android, Ny Note II :)

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av Zambuca, 17 dec 2012.

  1. Zambuca

    Zambuca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hejsan på er

    Kommer (förhoppningsvis) få hämta min nya note II den här veckan och tar då klivet över till android från att ha varit iPhone användare sedan 3gs släpptes. Har haft tre som operatör innan men kommer nu byta till något annat då jag kommer köra 4g modellen.
    Har ett par frågor till er som orkar svara. Har läst en del här på forumet innan och gått och funderat ganska mycket och det har lutat till att jag skaffar Tele2 volym Hög. Mest för att de som har Tele2 verkar vara nöjda och det verkar vara bra täckning. Men nu var jag inne och kollade på Halebop rubbet och ser ju att det blir ganska mycket billigare. Men hur är det med täckning på halebop/telia? Och behöver man välja 10gb surf? Eller klarar man sig på 3gb? Är en ganska flitig surfare men streamar inte så mycket. Men kan ju bli ändring på det nu när man får högre hastighet kanske.
    Kan ju vara värt att lägga lite mer pengar och få bättre täckning. men är det samma så kan man ju lika gärna ta det billigare alternativet.
     
    Last edited: 17 dec 2012
  2. borehead

    borehead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Är i precis samma sits (förutom iPhone :)), och skulle mycket gärna höra lite åsikter ang. detta!

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Varför behåller du inte 3? Det går att aktivera 4G på alla abonnemang :)

    Vad gäller täckningen så är Tele2s 4G täckning bra - dock är deras 3G-täckning mycket sämre än 3s, både enligt mig och flera tester. Tele2 kom sist i mobils senaste täckningstest, 3 kom först vad gäller 3G-nätet. 3 kom även tvåa vad gäller täckning för röstsamtal, tätt efter Telia. Jag har för mig att Tele2 kom sist här också - men är lite osäker.

    Gällande data och hur mycket du kommer använda så skulle jag rekommendera dig att tänka efter hur många platser du kommer ha tillgång till WiFi på. Hur mycket data använder du på din iPhone varje månad? :)

    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    Last edited: 17 dec 2012
  4. Zambuca

    Zambuca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Mest för att tre har dålig täckning, är dyra och har sämre 4g hastighet vad jag har läst mig till.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag la till lite i min föregående post om data osv.

    Vart i Sverige bor du? Så kan jag kolla lite täckning åt dig - eftersom du upplever att 3 har dålig täckning :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  6. Zambuca

    Zambuca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar. Jag bor i Motala men jobbar runt om i hela Sverige och även en del i Norge. Har varit från Malmö till Östersund, Göteborg och Stockholm och min erfarenhet är inte den samma som mobils test visar. Har sett deras test med och har varit lika förvånad varje gång. Kan te.x säga att jag gjorde ett jobb på södermalm i Sthlm under ca 1år och där fick jag skaffa kontantkort så folk skulle kunna nå mig när jag var inne och jobbade. Utomhus funkade det skapligt. Har tittat en del på täckningskartor men litar inte så mycket på dom hehe. Vill hellre höra folks erfarenheter. Både vad gäller täckning och hastighet.

    Vad det gäller surf så har jag legat på 1-2Gb / månad men kan tänka mig att det blir mer med 4g och nya streamingtjänster som Netflix och Hbo.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nuförtiden så fungera 3 mycket bättre inomhus, då de bygger 3G på 900-bandet, vilket ger kraftigt förbättrad inomhustäckning, lika så mycket bättre yttäckning i jämförelse med vad 2100MHz-frekvensen ger.

    Jag upplever 3 som bäst, Telenor som tvåa, Telia som trea och Tele2 som sämst - detta baserat på täckning, då främst 3G täckning och hastigheterna. Jag har rest mycket söderut i landet (från Uppsala) och har testat ganska mycket - jag kommer fram till att täckningsmässigt leder Tele2/Telenor med 4G-nätet, dock ger Telias 4G-nät generellt bättre hastigheter. Gällande 3G så ger 3 mig generellt bäst täckning och hastigheter, Telenor tvåa och Telia trea. Gällande 2G så upplever jag Telia som bäst, Tele2 och Telenor är likvärdiga (då de delar GSM-nätet i större delen av Sverige nuförtiden).

    För dig skulle jag nog rekommendera Telia, inte för deras 4G täckning - men för deras GSM-täckning i norra delen av landet. Deras 3G-nät är detsamma som Tele2s - men med bättre kapacitet och hastigheter.

    Satsa då på 5GB om du kommer ha tillgång till WiFi - annars bör du kanske öka lite, beroende på hur mycket du kommer titta på film osv :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  8. Zambuca

    Zambuca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ok Tack för ditt svar.. Har fått lite att fundera på nu hehe.
     
  9. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    900mhz bandet kommer du åt med tele2 också. Jag äter hellre en cactus samtidigt som jag sågar av mitt lillfinger än att ha 3 som operatör. Har inte haft dom någonsin men den lilla kontakten jag har haft med dom så känner jag att ett gäng apor skulle klara av deras jobb bättre. Dessutom brukar deras brandningar fucka med telefoners uppdateringar. En kompis köpte en 3 låst galaxy nexus och trots att norden hade fått den senaste uppdateringen så kunde han inte uppdatera trots att telefonen är upplåst. Upplåst är alltså inte samma sak som olåst.

    Sent from my Note II LTE
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Dock kommer man inte åt 3G på någon annan frekvens än på 2100MHz hos någon av de andra operatörerna, det används till GSM och 4G hos Tele2.

    Köper man telefonen på The Phone House så får man telefonen olåst och obrandad. Galaxy Nexus har ej brandata vilket gör att de alla nordiska ska ha fått uppdateringen samtidigt.

    Men det är tur att man ha olika uppfattning om operatörer, som jag skrev tidigare skulle jag inte rekommendera Tele2 till någon efter att ha varit kund hos dem i fyra månader för att sedan köpa ut mitt två åriga abonnemang för att kunna lämna dem :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  11. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 035
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Den var inte låst eller brandad av 3, problemet var en nordisk version som Samsung skulle uppdatera vilket inte hände. de skyllde på Google.
    Alla svenska operatörer tillhandahöll yajkuxw-versionen medans den internationella yajku-versionen fick uppdateringar.
    De flesta av oss med Galaxy Nexus gjorde om våra enkelt till yajku.

    3-däremot kan man tycka vad man vill om, har de dåligt rykte så har de nog gjort sig förtjänt av det.
    Själv har jag inte haft problem med dem eller blivigt dåligt bemött. tvärtom är de alltid trevliga och sammarbetsvilliga.
    Kanske beror på vilken attityd man har?
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Några av årets visdomsord? Bemöter man kundtjänsten på ett trevligt så blir man nästan alltid trevligt bemött av dem - de är ju också människor!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  13. Adde.k

    Adde.k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hehe så olika man uppleveler saker... Av mina erfarenheter så har 3 och Telenor varit särklass sämst... 3 var det iofs många år sedan jag hade något att göra med, men Telenor tecknade jag så fort dom började kränga iPhone 3g, och då började eländet... Under 2 års tid fick jag gå ut VARJE gång det skulle ringas när jag var hemma, trots att jag hade full mottagning. Frugan fick samma problem. Trots många påringningar till deras "support" så blev det ingen skillnad. Som grädde på moset så fick jag en uppenbart begagnad doa iPhone som det inte gick att ringa alls på... Någon kompensation var det inte tal om (jo dom bjöd iofs på upplåsningen)

    Bytte till tele2 direkt när bindningstiden gick ut... Någorlunda nöjd sedan dess :)

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För några år sedan var 3 katastrof vad gäller täckningen, när de avslutade samarbetet med Telenor om att få använda deras GSM-nät så försämrades täckningen ganska mycket på vissa ställen - men nu bör de börjat bygga ut 900-bandet så har de ställena återigen täckning - att de också förbättrat den vanliga 3G-täckningen märks också. Jag har varit kund hos 3 sedan 2007 och haft alla de andra operatörerna vid sidan om.

    Nu finns det ju ingen operatör som är bäst för alla - man får helt enkelt välja den operatör som fungerar bäst för sina behov! Tester kan vara en vägledning - men inget definitivt svar på vilken operatör som är bäst för just dig eller mig, visst så hjälper de väldigt bra för att bilda sig en uppfattning om vilka/en operatörer man kan titta på :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  15. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Jag har full koll på hela yajku och yajkuxw-träsket. 4.1.2 hade släppts till yajkuxw men trots detta fick han felmeddelanden gång på gång vid uppdatering. Detta pga 3 kan byta modem i sina brandade telefoner för att optimera mot sitt nät, därmed så hamnar alla efterkälken med uppdateringar. Återställer man telefonen dessutom så kan telefonen fråga efter upplåsningskoden igen. Alltså är telefonen inte fri som en fågel efter att man betalat för upplåsningen från 3.

    För att ta ett till exempel på deras extraordinära kundservice så kunde dom inte berätta för mig ifall min förbokning på nexus 4 hade gått igenom, jag var osäker då jag inte fick någon bekräftelse. Under hela denna processen från att ta reda på information om låsning, brandning och ifall dom hade bokat en telefon till mig så fick jag olika svar från deras support, deras facebook-sida och vad supporten hade sagt till andra. Visst kan det finnas vettiga männsikor på 3, men dom är då fan ett fåtal. Man borde ju ändå ha koll på hur hela proceduren fungerar med bokning och beställning?
     
    Last edited: 19 dec 2012
  16. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Jag kör på tele2 och är nöjd. Inte mycket mer att säga egentligen, fungerar som det skall, med bra hastigheter och täckning. Bor i Karlskrona och använder 4g.
     
  17. jimmyfogelqvist

    jimmyfogelqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    328
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Info:
    Ganska bra telefon.
    Platta:
    iPad Air2
    Jag har Comviq Fastpris. Fungerar otroligt bra och jag klarar mig bra på de 3GB som ingår. Får alltid ut minst 4MB/S på 3G. Samtalstäckningen är god. Jag bor i Västra Götaland.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    4MB/s eller 4Mbit? Lite skillnad 32Mbit/s i jämförelse med 4Mbit/s :P


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  19. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Kan inte kommentera surfhastigheter med Tele2/Comviq
    men däremot samtalstäckningen. Testade Comviq för ett
    par år sedan, men sejouren blev tämligen kôrt. Det var då
    i princip omöjligt att samtala utanför större tätorter, i det
    som förr hette Skaraborgs län. Ofta kôpplade det inte ens
    upp, och ännu oftare bröts pågående samtal. Jag "lurades"
    in hos Comviq med något fett erbjudande från deras sida,
    trots varningar från vänner & bekanta. Och visst var de
    lite billigare än konkurrenterna, men man får som bekant
    vad man betalar för.
    Har i dagarna övergivit Telenor, som jag haft i över 15 år.
    Ledsnade till slut på deras fagra löften om täckning och
    surfhastighet, för att inte tala om snorkiga kundtjänsten.
    Cammen övertygade mig om att byta till Tre i stället, så
    från årsskiftet är det upp till bevis för dem...

    Hursôm; något Comviq blir det aldrig mer tal om i alla fall!
     
  20. Zambuca

    Zambuca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Väntan är över och äntligen har den anlänt :).
    Blev tele2 volym mellan. Märker jag att det inte räcker så kan man ju alltid byta till volym hög. Tack för all hjälp.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2