Nån som gjort rotfyllning?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 20 dec 2012.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Skall tydligen utsättas för en självvald munvåldtäckt i form av rotfyllning efter nyår. Hålet hade blivit lite stort. Inget är säkert än men eftersom jag lider av svår skräck för att vara hos tandläkaren så snart sprutor är inblandade undrar jag ifall en rotfyllning gör ont UTAN bedövning?

    Det värker ingenting nu så tandens nerver är inte helt förstörda.

    Det står på alla papper att "Oftast gör en rotfyllning inte ont..." men ALLA jag snackat med, även tandläkarna, säger att bedövning är det man borde ha.

    Så gör det ont eller? :P
     
  2. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag tror att det gör ont utan bedövning. Annars, om du vill veta helt säkert ifall det gör ont eller ej, är ifall du gör rotfyllningen utan bedövning ;)

    Processen är väl att de borrar ner till roten och sen fyller igen med något medel? Att borra utan bedövning har jag gjort, och det är inget jag skulle vilja göra igen ^^
     
  3. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Haha först när jag läste "Nån som gjort rotfyllning?" så trodde jag att det handlade om käk. Trodde det fram till andra meningen.. ;)

    Sent from my super fast Prime filled with beans.
     
  4. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Rotfyllning kan göra ont ja. De borrar ner och tar sen bort de döda nervändarna och det är just när de tar bort dem som det kan göra ont. Liksom hugger till lite snabbt och sen äre över.
     
  5. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Annars så kan man ju få bedövning innan man tar sprutan. Typ flytande på en liten bomullstuss eller liknande, sen efter det så tar de sprutan.
     
  6. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tror inte det är att det skulle göra ont som han är rädd för. Sprutan känns ju ingenting.


    För TS kanske är bedövningen precis det som du behöver för att komma över din tandläkarrädsla. ;)
     
  7. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Munvåldtäkt eller inte: Säger tandläkaren att du bör överväga bedövning OCH du har tandläkarfobi - se för fan till att ta bedövningen!

    Själva bedövningen görs ju i två steg, först någon form av "förbedövning" med antingen en tuss indränkt i något mystiskt bedövande ämne eller att du får skölja munnen med något medel som bedövar lite lätt. Inte obehagligt alls.
    Därefter blir det en liten spruta, som på sin höjd svider litegrann trots bedövningen. Knappast värre än valfri vaccinationsspruta.

    Sedan är det bara att blunda och tänka på annat. Klart mycket bättre än att nerverna får tokjuck när tandläkaren gör sitt jobb!

    (Och sedan är det alltid kul att försöka dricka utan att spilla när man fått bedövning i käften!) ;)
     
  8. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Bedövningen görs enbart som spruta. Men om man ber om det så kör de någon gegg på innan. Men jag skulle utan tvekan sa bedövning. Skulle inte ens fundera en sekund på det.
     
  9. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Håller med övriga, bedövning är ett måste, åtminstone första tillfället då de tar bort alla nerver, sedan är tanden i princip död och då gör det inte ont. Räkna med att du måste gå dit minst 4 gånger, det beror på hur besvärligt det är att få bort alla nerver.
     
  10. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Påminner mig när jag var liten och jag skulle laga ett stort hål. Tandläkaren frågade om jag skulle ha bedövning och pappa sa till mig att jag inget behövde. Det var inget roligt.

    Jag har numera tandläkarskräck och denna historien hjälper inte.

    May the force be with you.
     
  11. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Man kan väl få lugnande innan? Annars kan du få narkos, men då sker väl ingreppet på sjukhuset antar jag?

    Min kompis har extrem tandläkarskräck och när han var till tandläkaren blev han nedsövd. Ingreppet skedde då på sjukhuset.
     
  12. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  13. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Var hos tandläkaren 30-35ggr under 2010, skulle laga 2 rötter. Gick ej. Var drogad hela året.


    Sämst tandläkare.
     
  14. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Har aldrig gjort rotfyllning men exet har gjort en. Efteråt sa han till mig att om jag någonsin behöver göra en så ska jag supa mig dyngrak och ta emot all bedövning som tandläkaren vill ge mig.
     
  15. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Det gör ont kan jag säga dig. Ta så mycket bedövning du kan ta emot, så att du inte får värre skräck. Vet vad du går igenom, hade tandläkare skräck när jag var mindre.
     
  16. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har gjort två stycken.
    Självklart ska du ta bedövning.
    Mina två var ganska smärtfria faktiskt, tog bedövning så klart.
    Om man har en pågående infektion i tanden brukar dock inte bedövningen ta och då är det bättre att få äta pencillin och återkomma efter ngn vecka.

    Jag är grymt tandläkarrädd men har hittat en bra tandläkare så det har fungerat bra.

    En stor nackdel med rotfyllningar är att tanden ofta blir skör. Dessutom känner man inte om man biter för hårt.
    Båda mina rotfyllningar har jag fått lov att göra om till kronor med en pelare innuti.
    Svindyrt!
    Nästa gång tänker jag nog göra en krona direkt för har fått laga rotfyllningarna 2-3ggr innan det blev krona av dem.

    Jag var otroligt rädd före rotfyllningarna men det gick superbra.
    Kan också rekommendera att du berättar för tandläkaren hur rädd du är.
    min syster får stesolid (lugnande) före sina tandläkarbesök.
     
  17. stefan78

    stefan78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2011
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Har också haft problem med att gå till tandläkaren och har dom gånger jag varit där och behövt borra gjort detta utan bedövning..
    Men för ca två månader sedan blev jag tvungen att dra ut en visdomstand och tog då bedövning.
    Kan säga att jag aldrig mer kommer att neka bedövning hos tandläkaren otroligt skönt att slippa ligga och spänna sig till den grad att man har huvudvärk när man kommer hem.
    Så mitt råd ta bedövningen sticker till i typ 5sek sen är det över och du kan ligga där och filosofera om annat tills han klar:D

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar!

    Det är ganska skönt att man är långt ifrån ensam i att ogilla tandläkarbesök :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2