Nokia Lumia 920 is here

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 3 nov 2012.

  1. zowix

    zowix Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tackar, fungera som det skulle. Nu ska jag bara ta reda på om det är värt att ha det på. :P

    Edit: Undra om det blir någon krock sen när det kommer mjuvaruupdatering som ska fixa det där.

    Är det nå mer som haft problem med internetdelningen? Hade stora problem när jag var borta på jobb, men nu här hemma så fungerar det som det ska. Jäkla skumt.
    Plus att den har startat om bara så där tre gånger.
     
    Last edited: 20 dec 2012
  2. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Men elgigantens fungerade inte 4g fast man hade ett abonnemang med 4g. Är väl ganska självklart att man måste ha ett abonnemang som stöder 4g. Med denna kod får man det att fungera om man köpt från elgiganten och har ett abonnemang som stöder 4g.

    Har man telenor så får man antingen vänta tills de släpper 4g till telefoner eller byta operatör.
     
    Last edited: 20 dec 2012
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det där tror jag inte en sekund på. Om det fanns en annan version skulle den ha ett annat modellnummer än RM-821. Möjligen säljs den med LTE inaktiverat på vissa marknader(som i Norge), men det är fortfarande samma modell.

    Vad har du för källa på att 920T inte skulle ha LTE?
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag tror inte det är någon fara när uppdateringen kommer. Så fort man går in i de ordinarie inställningarna och väljer 2G eller 3G så skrivs inställningarna man har gjort i servicemenyn över.

    Jag har inte använt min internetdelning särskilt mycket, men när jag gjort det har den fungerat bra.
     
  5. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Jag skiter i vad du tror. Innan sa du att 920T inte var en variant av 920, och nu ifrågasätter du inte ens det. Den har inte det för nätet i Kina är inte byggt för det.

    Tror inte det finns något land som får en modell med täckning för alla band, utan de får anpassade. Många har ju ändå samma.
     
  6. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Du har ingen äkta 4G hos Telia heller. Och enligt vad jag hört, så erbjuder inte Tele2 äkta LTE rakt av heller, du kan surfa i 4G, men inte snacka.

    Har någon svensk OP helt äkta LTE all over?

    (enligt Telenor blir övergången mellan surf och snack så dålig i dagsläget att de inte vill erbjuda 4G helt ut. Telia skulle visst resonera likadant. De kan inte erbjuda tal över 4G. Men detta kommer i början på 2013 för både Telia och Telenor. Tele2 samma problematik. Inget äkta LTE, än.)

    Tilläggas bör att I5 har faktiskt 4G, men Sverige har inte de frekvenserna den kräver. Det var en nyhet för mig. Det ska dock pågå utbyggnad för att anpassa sig till detta, men spontant tycker man ju att det borde kanske varit tvärtom.
     
    Last edited: 21 dec 2012
  7. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Någon som sett nåt bra erbjudande på 920:n utan abbonemang? Hade ju varit fint om den börjar dra sig ner under 5000kr
     
  8. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Alla 920 är inte RM-821.

    "There are generally two types of 920 phones. The rm820 and rm821. rm820 is only for US and Canada, while the rm821 is for the rest of the world. If your phone is rm821, you can flash any ROM for rm821. I am not sure how rm820 works"

    http://forums.wpcentral.com/nokia-lumia-920/209284-2.htm
     
    Last edited: 21 dec 2012
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    920T har ett annat modellnamn utåt så det är inte en variant av 920 utan en egen modell även om den är mycket snarlik. Det kanske finns flera varianter av 920T till och med. Det har jag ingen koll på.

    Av vanliga Lumia 920 finns i alla fall två varianter: RM-820 och RM-821 varav den första är avsedd för AT&T och den andra för resten av världen.

    Någon variant utan LTE finns inte förrän en pålitligare källa än seekingalpha.com har skrivit om det. På bilden de visar ser man dessutom att mobilen har samma modellnummer (RM-821). Varje radioversion måste godkännas individuellt så det vore olagligt att sälja en RM-821 med LTE och en utan.

    Dyker det upp en RM-822 utan LTE så köper jag ditt resonemang. Men innan dess har alla Lumia 920 LTE.
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    LTE är helt IP-baserat och stödjer inte kretskopplad trafik. Så man kommer aldrig att kunna ringa "vanliga" samtal i det. Däremot går det att ringa med IP-telefoni. Något annat kommer aldrig att komma. Alla operatörer kopplar automatiskt ned på 2G/3G när man ska ringa och så kommer det att vara tills IP-telefoni tar över helt.

    Vad Iphone 5 har med saken att göra har jag ingen aning om...
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Är du student? I så fall är Halebop och Comviq svårslagna
     
  12. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Inte mycket du har koll på. Hade den inte haft någon koppling till 920 så hade den ju givetvis inte haft med 920 i modellnamnet. Fattar du inte det? 920-varianten för Kina heter 920T. Sedan om du vill inse detta är inget jag direkt bryr mig om. Det är så uppenbart att det blir pinsamt.

    I4S är ingen variant av I4?
    Bra att du inte säger emot dig själv.



    Då skulle det ju finnas TRE versioner. Innan sa du att det bara fanns en, jag sa två, nu sa du också två, och vill se bevis på att det finns en tredje. Bra där. Du verkar smart.
     
    Last edited: 21 dec 2012
  13. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Fel. Alla OP jobbar på att 4G ska vara utbyggt till en grad att alla kommunikation sker via 4G. Idag kan ingen leverera tal. Skumt att nästan alla OP bygger ut så att tal kommer kunna ingå, när det enligt dig inte går.

    Nej, du blir lite förvirrad emellanåt.

    Måste man vara student för att Comviq ska vara svårslagna? Vilka slår Comviq/Tele2 för en icke-student?
     
    Last edited: 21 dec 2012
  14. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Nej, och köper bara olåst telefoner :)
     
  15. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    För att?
     
  16. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Jag har redan ett abbonemang via jobbet, så vinner inget på att köpa en låst. Plus att det är enklare att sälja när man ska byta upp sig.
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ja om det fanns en version utan LTE så skulle den heta något annat än RM-820/821. Det finns ingen sådan och därför har alla Lumia 920 LTE.

    Jag har aldrig sagt att det inte finns flera varianter av 920. Det har du däremot gjort ett antal sidor längre bak i tråden.
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det kommer sannolikt att införas en gemensam standard för IP-telefoni över 4G framöver, men kretskopplade samtal som används idag kommer aldrig att fungera.

    Sedan kan alla operatörer leverera tal över 4G redan idag. Det är bara att ringa med valfritt protokoll för IP-telefoni(skype, Viber etc.).
     
  19. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag tror att Comviq och Halebop brukar sälja olåsta mobiler faktiskt.

    L920 lär trilla ned i pris ganska snart skulle jag gissa. Annars kan du ju alltid kolla på Lumia 820. I stort sätt samma nalle bortsett från lägre upplösning på skärmen.
     
  20. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Kate, 820 har väl sämre processor, skärm, kamera?

    Tilltalas av den mindre skärmen (har 800 idag), men vill ha kameran framförallt. (småbarn vars uppväxt ska dokumenteras)

    Velar mellan iphone och 920 idag. Mkt pga kameran. Men tycker egentligen att 920 är lite för stor för mig.

    (En 920 hos halebop är ca 300kr dyrare än på cdon)
     
    Last edited: 21 dec 2012