Problem: lite besviken.. ljudkvalitet/volym

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av Exxpert, 21 dec 2012.

  1. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Precis plockat upp min nya Nexus 4 och glad i hågen startar jag igång Spotify. Ljudet ur högtalaren är väldigt platt & burkigt?? När jag satte hörlurarna ist upplever jag att ljudet som lite platt men framförallt är det MYCKET lägre volym än min föregående iphone 4.. Får köra den här på högsta jämt?

    Dessutom blir det ett lätt sprakande en sekund efter att jag startat låten i Spotify, fast det är kanske iof är appens fel?

    Hur upplever ni detta? För just nu åker den snart tillbaka till netonnet..
     
  2. f000l

    f000l Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Hmm

    Jag kommer från en HTC Desire och skillnaden i ljudet från högtalaren är oerhört mycket bättre. Lika högt om inte högre på högsta volym.
    Jag har inte användt hörlurar med sladd än så länge, bara genom BT. Inge sprak i spotify(gamla versionen).
    Vi får se hur andra upplever det hela innan du gör något drastiskt och lämnar tillbaka!
     
  3. Adamski

    Adamski Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Lämna tillbaka skall jag definitivt inte, men jag är också besviken på ljudvolymen ut från hörlursuttaget.

    Jag lyssnar på spotify och podcaster (via appen podkicker pro) i bilen på väg till jobbet varje dag. Har haft en Nexus S först och den hade ganska låg ljudvolym. Jag har också en Galaxy Nexus (jobbtelefon), som har betydligt högre volym. Så när jag pluggade in nya N4 igår för första gången, så blev besvikelsen rätt stor. Volymen känns till och med lägre än på Nexus S.

    Den inbyggda högtalaren har ingen som helst betydelse för mig, då jag aldrig sitter med telefonen i handen och lyssnar.

    Jag vet att det finns appar, som oftast kräver root, som höjer volymen. Helst vill jag inte hålla på med detta, men det kanske jag kommer behöva.
     
    Last edited: 21 dec 2012
  4. gute88

    gute88 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2012
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Hade heller inga planer på root men även märkt att volymen inte går att maxa upp överdrivet högt. Så möjligt att man blir tvingas pga detta, då det faktiskt stör mig.

    PS. Normal volymen är bra, problemet är när man vill dra på lite extra.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  5. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Har försökt läsa på lite och hittat den här hjälpen, dock inte provat än.. har inte heller kunnandet känner jag :-/
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2025486

    men jag tycker liksom den inte har samma "driv" i ljudet som min iphone.. funderar på om det helt enkelt är som så att iphone har bättre kvalitet på ljudkomponenterna?
     
  6. Adamski

    Adamski Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Så är det. För normal lyssning så funkar det bra. Men igår när jag körde bil mitt i stan :) mycket buller) och försökte koncentrera mig på en podcast så fick både telefonens och bilens stereo vara på max volym, vilket inte känns ok. Och då ska poängteras att jag har en hyfsad bra ljudanläggning.
     
  7. madcow

    madcow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi9
    Telefon 3:
    LG V30
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A
    Platta 2:
    Nexus 9
    Hur har du kopplat till bilstereon? Bluetooth eller sladd? Kör man på bluetooth så finns det en särskild volym för det.

    Vet inte om du haft Android telefoner sen innan. Men det finns även särskild volym för "media".

    Finns 1st för musik, video, spel (media), 1st för ringsignal, 1st för meddelande, 1st för systemljud och 1st för bluetooth när det är inkopplat.
     
    Last edited: 21 dec 2012
  8. Adamski

    Adamski Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag kopplar med sladd till aux-uttaget i bilen. Ska testa lite med inställningar sen.
     
  9. nxs

    nxs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Android-lurar har generellt sett sämre ljud både i högtalaren och i hörlursjacket, särskilt med de asiatiska märkena, typ Samsung, HTC, LG. Det är en avvägning man får göra när man skaffar Android. Men det brukar finnas lite root-appar som man kan "boosta" ljudet med.
     
  10. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Vet inte vad ni har för öron men har jag snäckor inkopplade så är två steg under max otroligt högt. Skulle aldrig få för mig att vrida upp volymen mer utan att oroa mig för mina örons hälsa.

    Den yttre högtalaren är dock lite låg i vissa appar (såsom youtube) men det är inget som stör mig iaf. Annars var det riktigt mycket bättre ljud med hörlurar så det är jag nöjd med :)
     
  11. BMarkusK

    BMarkusK Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2011
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Hmm, då har vid nog olika syn på vad en hyfsad bra ljudanläggning är. Jag hade min N4 in aux uttaget i bilen (Volvo S60) idag och lyssnade på spotify och drog på volymen rejält när det kom en bra låt. Bilsteroen var absolut inte maxad och jag fick rejält med ljud i bilen. Skulle ha kunnat dragit på ännu mer men då hade det blivit obehagligt högt ljud.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  12. Adamski

    Adamski Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Råder lite förvirring här...

    1. Det är inget fel på ljudnivån generellt.
    2. Lyssnar man med hörlurar så är det inga problem. Det brukar det aldrig vara med hörlurar.
    3. Det är lågt när man kopplar telefonen till en stereo via aux. I mitt fall i bilen. Sedan beror det givetvis på vad man har för ljudanläggning. Och hur vet jag vad som är lågt eller högt? Jo, för att jag äger en nexus s, galaxy nexus och nu nexus 4 och kan jämföra alla tre med varandra på samma ljudanläggning.
     
  13. Lindstromer

    Lindstromer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ett tips(även om jag tror ni inte missat det då flera av er haft GNex tidigare som har haft den inställningen också) är att i Android 4.2 så får man aktivt välja om man vill kunna höja volymen hela vägen upp så att säga.

    Får bara upp det valet när jag kör via aux för hörlurar/bil eller liknande. Antar att det är samma på Nexus 4 som på Galaxy Nexus som jag kör nu. Den resettar det när enheten får slut på batteri eller om du går ner i volym förbi spärren igen.
     
  14. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Kan testa koppla in den i bilen får se hur det är då. Kan testa både bluetooth och via 3,5mm kabel.
     
  15. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag klarar mig men ljudet låter ganska pissigt när jag spelar mot highendhögtalare.

    Helt annan klang jämfört med ordinarie ljudkälla. Men duger för lite YouTube osv iaf.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  16. LÖVTRÄ

    LÖVTRÄ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL
    Testade den i bilen igår med spotify över BT. Reagerade inte på låg volym men däri mot tyckte jag att det var för mkt diskant jämfört med min gamla iP4. Fast de kan jag säkert ändra i equalisern :)
     
  17. scrappy

    scrappy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact
    Här kommer mina erfarenheter efter ha pillat lite. Jag använder spotify (synkat låtarna på extreme) och ett par sony in ear lurar och jag tycker det blir märkbart sämre ljud när jag slår på eq. Utan eq så låter det okej, har hört bättre men det kanske beror på spotify. Ang. ljudvolym så kanske det är lite lågt, dock räcker det utan problem för mig drar jag på högsta så kan jag lyssna några sek innan jag måste sänka.

    Jag har även provat i bilen och där med aux kabel. Eq avstängt är även här ett måste (inte så konstigt då man vill ha så rent ljud in i stereon som möjligt). Sätter alltid ljudvolymen på max när den är inkopplad i bilen. Låter helt okej, lite platt ibland men det går ju att fixa med bilens bas/diskant.

    Gissar på appen som du säger. Hade detta på min S3 också. Det händer bara när man startar en låt i listan. Låter man sedan listan rulla på så blir det inte så.
     
    Last edited: 22 dec 2012
  18. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Jag har nog löst en del av problemet iaf, för min del så tror jag att det beror på att mina hörlurar nog inte är så lättdrivna som andras verkar vara.. Stoppade i ett par budgetsnäckor i den igår kväll och höll på att spränga huvudet.. Har ett par denon Over earlurar som jag lyssnar med. Det kan inte vara så att ljudkomponenterna i iPhone är lite kraftigare och orkat driva lurarna på ett bättre sätt?
     
  19. PickePock

    PickePock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Så är det :cool: Ifån har alltid haft ett högre ljud och även kvalitetsmässigt bra.
    Dock tycker jag att ljudet i N4 är mkt bra och trycket duger åt mig. :)
     
  20. DigitalMad

    DigitalMad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Har ett par Sennheiser studiolurar som jag har lyssnat i. Jag tyckte att ljudet är riktigt jävla bra