Död touch-screen

Diskussion i 'Xperia pro' startad av Nicke4ever, 16 dec 2012.

  1. Nicke4ever

    Nicke4ever Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Igår hände det som inte fick hända, skärmen sprack och följden blev att mobilens touch inte reagerar på något.

    Förutom att jag sörjer förlusten av min Pro (mig veterligen är det fortfarande den senaste qwerty-android-mobilen som släppts i sverige?) så har jag en del saker på det interna minnet jag vill få ut (programdata som dessvärre inte ligger i molnet).

    Pro:n är dock fungerande, bortsett från att touchen inte funkar. Jag undrar då lite lätt, finns det något sätt att köra mobilen bara med tangentbordet?

    Någon som haft erfarenhet av att laga död-touch och vet hur det går till/om det är prisvärt?
     
  2. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Du ska väl kunna plocka det genom att koppla till datorn. Annars kan du köra en blåtandsmus eller vanlig (med OTG-sladd).

    Annars är det väl bara att använda utvecklareverktygen för att göra en dump av systemet. Något lär ju fungera för dig :)
     
  3. swedendroid

    swedendroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Touchen ligger på 300 - 600 kr beroende på vart du köper den.
    Ingen svår process om du har gjort något liknande tidigare.
     
  4. Nicke4ever

    Nicke4ever Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Så här två månader senare löste jag det faktiskt genom OTG-kabel och usb-mus.

    Undrar så smått nu när man har en oanvändbar mobiltelefon om det finns något fiffigt sätt att använda den som mediespelare på? Den har ju hdmi ut och med otg-kabel kan jag använda diverse tangentbord.

    Exempelvis om det finns någon custom rom man kan lägga in som är anpassad efter detta? Tar bort telefonfunktionerna och gör det lite mer streamlinat för mediespelande.
     
  5. Rower

    Rower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    det här kanske vore något :D
    Btw, hur kopplade du in musen? :)
    Vad var det för otg-kabel du använde?
     
  6. Nicke4ever

    Nicke4ever Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    http://www.kjell.com/sortiment/dato...adaptrar/otg-adapter-vinklad-0-1-meter-p92969

    Gillar att den är så kort samt vinklad, så den inte sticker rakt ut från enheten. Dock mer lämpligt på min nexus 7 än på xperia pro då porten ju sitter på ena kortsidan på pro'n.

    Det var inte svårare än att koppla in otg-adaptern i mikro usb-porten, och därefter sätta in mottagaren till min trådlösa usb-mus i otg-adaptern, det började funka på direkten.
    Prövade även med en usb-hubb jag har så jag kunde koppla in både mus och tangentbord samtidigt.
     
    Rower gillar detta.
  7. Rower

    Rower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    TACK! :D ska verkligen titta på det, kanske får användning av min gamla blade ^^