Varför postas alla iconpacks som appar?

Diskussion i 'Teman och grafik' startad av Galaxxy, 16 dec 2012.

  1. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har märkt att det på senare tid knappt existerar icon packs som man laddar ned i .zip filer. Nu är det istället appar med ikoner som endast är anpassade för en viss launcher. Hur kommer det sig? Det var i alla fall, enligt min åsikt, mycket smidigare tidigare.

    Om jag till exempel vill leta efter Glasklart Icon pack så hittar jag det inte någonstans, utan möjligtvis till ''Open Launcher'' eller dylikt. (Länka gärna om ni hittar det).

    Mvh
     
  2. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Fördelen med att ha dem i en apk är att man kan 'modda' alla ikoner, även de i appdrawern, om man nu hittar en iconpack som fixar det. Nackdelen är precis som du säger att det oftast kommer till specifika launchers.

    Om bara launchermakarna går tillsammans och enas om ett format så behöver det inte vara så. En developer som heter Pooley i play store har ett par iconpacks som fungerar på flera olika launchers , han jobbar med att försöka få de olika developers att fixa buggar , säkra kompabilitet så att alla de största fungerar.

    Slutligen , denna ska fungera till flera olika launchers , fast det står bara Go Launcher i titeln.
     
  3. Stefan-1987

    Stefan-1987 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2012
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Finns ju sjukt många teman/ikoner på Play Store som ska fungera till alla/olika launchers? Jag har teman & ikoner från Go Launcher, ADW, Apex osv och alla fungerar. Använder Apex Launcher och då går det att ställa in om man vill importera hela temat eller bara ikonerna? Sedan har du XDA's sida där du kan ladda ned tusentals ikoner i en zip-fil med PNG ikoner och samma sak på Deviantart. Fördelen med ikoner från Play Store är att när dom installeras så är alla moddade i app drawern? Jag har ganska många ikoner i stil med "glas". PNG filer packade i Zip. Skriv ett pm till mig med din mejladress så skickar jag ett par stycken när jag kommer hem från jobbet ikväll!

    / Stefan
     
  4. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    En något naiv fråga kanske, men går det inte att bara packa upp valfri apk och sedan bläddra runt efter det man vill ha?

    - En apk är väl i grund och botten (jag vet - jag förenklar lite) bara ett arkiv som vilken zip/rar/tar/etc som helst?

    Eller har jag missat något?
     
    Last edited: 21 dec 2012
  5. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Det går bra, bara att packa upp med t.ex. winrar.
     
  6. Stefan-1987

    Stefan-1987 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2012
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Frågan är bara om det går att packa upp, lägga till vissa ikoner, packa ned filen igen och ändra till filnamnet till.apk? Någon som vet om det går att göras så?
     
  7. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Vill man byta ut en ikon på hemskärmen är det bara att välja ikon från ett ikonpaket man installerat istället från galleriet.

    APK-filen måste signeras osv.
     
  8. tsimfuck

    tsimfuck Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Platta:
    iPad
    Övrigt:
    Apple Watch 6
    Airpods Pro
    Mac mini
    Imac 24"
    Macbook Air
    När man ändå talar om iconpack i zip format, vart lägger man dom så man kan använda dom som ett iconpack som lägger sig väldigt tydligt när man ska in o välja.
     
  9. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Funkar om du redan har en APK fil (signerad eller inte) och bara drar över ikonerna/byter namn. Du kan inte bara ta en mapp med ikoner och zippa för att sedan byta namn till .apk.
    Lägg de vart du vill på minneskortet, antingen som en .zip (då måste du extrahera filerna med en annan applikation för att använda de) eller extrahera direkt i datorn och bara föra över ikonerna.