Diskussion: Spricker av temperaturskillnader

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av Droid55, 26 dec 2012.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Att baksidan (och framsidan) riskerar att spricka vid fall är något jag hade räknat med, men att baksidan kan spricka av temperaturskillnaden från hand till bänkskiva är något jag inte hade räknat med.

    Kan det här verkligen stämma? Det låter ju helt befängt! Är det samma sak med tidigare iPhones (inte att baksidan spricker lätt vid fall eller dylikt utan att de spricker av sådana temperaturskillnader)?

    Då har jag med andra ord inget val än att skydda telefonen med Bumper eller skal även om jag är försiktig och inte tappar? En Bumper döljer visserligen inte den fina telefonen men frågan är om en Bumper ens är tillräcklig.

    Jag vill fortfarande ha en Nexus och då 4an, men det känns minst sagt som ett bräckligt köp.

    En annan sak som jag inte förstår, om både fram- och baksidan består av Gorilla Glass 2, bör då inte båda sidorna vara lika känsliga? Jag antar att baksidan är mer utsatt (mot repor, smuts och tydligen temperaturskillnader) eftersom telefonen i regel läggs med baksidan neråt. Men bortsett från det, bör väl skärmen vara lika bräcklig som baksidan?
     
  2. BMarkusK

    BMarkusK Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2011
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Nu under julhelgen så var jag ute och tog kort i någon timme med mobilen i -5 grader och kom in i +25 grader. Inget konstigt hände då med min telefon. Har den inte i något case eller något.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  3. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Det brukar vara värre från varmt till kallt. Pärlhalsband är känsliga för det tex. Borde vara samma med glas.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  4. BMarkusK

    BMarkusK Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2011
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    När jag gick ut för att fota så gick jag ju ut från +25 till -5 ;)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  5. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jag har haft min Nexus 4a i över 1 månad och jag är en toker som går ut och tränar fotboll på nätterna i vinterkylan och då går telefonen från +20 grader till, som värst, -15 grader och då har jag haft mobilen i fickan i ett par träningsbyxor där den åkt runt medans jag spelat och jag har aldrig fått någon spricka så här svårt att tro att det skulle hända pga temperaturskillnader :)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  6. imaster

    imaster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2012
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Kan det vara så att de som det hänt för har fått review-exemplar som inte har härdat glas på baksidan som det snackades om?
     
  7. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Tveksamt då även jag har fått review-exemplar. Tror snarare att det rör sig om en liten mörkning av den recensent som rapporterat detta problem. Jag har endast läst om en som enligt utsago ska ha råkat ut för detta och kan det möjligtvis vara så att han inte vill riskera att förlora privilegiet att få testa på mobiler pga hans klantighet och således skyller på fabrikationsfel?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  8. PickePock

    PickePock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Vadå?

    Innan Julafton -9 till +25.
    Funkar fortfarande. Otroligt :cool:

    :teeth:
     
  9. bEPH

    bEPH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det är mycket värre med hastiga nedkylningar/uppvärmningar.
    Dvs. om du har ett annat värmeöverföringsmedia än luft/hand, sten värmer/kyler mycket snabbt om båda ytorna är släta.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack! Nu känner jag mig genast lite lugnare. Extrema temperturskillnader är väl en sak men från hand till bänkskiva är ju knappast en extrem temperaturskillnad. I varje fall är det ju något varje telefon utsätts för konstant och således måste tåla.
     
  11. gummisnodd

    gummisnodd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag kan tyvärr bekräfta att vid temperaturskillnader kan glaset spricka.
    Jag satt och spela mobilspel utomhus i ca 20 gradig värme med lite kyligare vindar, helt plötsligt hör jag ett knak, vänder på mobilen och ser att baksidan är helt sprucken. Kollade direkt temperaturen (via battery monitor) som inte var onormalt hög, 36C. Jag vet såklart inte om det var temperaturen men antar att det var dom kyligare vindarna som orsakade det, för vad annars kan det vara? Ska reklamera mobilen så fort jag kommer tillbaka till Sverige!
     
  12. Canon

    Canon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det kanske kan vara inre spänningar i glaset som gjort att det sprack.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
     
  13. gummisnodd

    gummisnodd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vid närmare eftertanke kanske det inte var temperaturen ändå. Hur som helst var det en sjuk känsla att den sprack i handen på mig. Återstår att se om TPH tror på mig och låter det gå på garantin. Va tror ni?
     
  14. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Tycker synd om dig.. Är det någon kedja jag ser har svårt för att tro på kunden så är det TPH, tror chansen för att de litar på dig är otroligt låg men hoppas på det bästa för dig!

    Edit: Vid närmare eftertanke så kom jag på att de enligt lag måste tro på dig och du kommer få det lagat på garantin enligt lagen, dock brukar inte TPH följa konsumentköplagen men hoppas på det bästa!

    Under de första 6 månaderna ligger bevisbördan på ÅF att du som kund gjort fel, således måste de kunna bevisa att du tappat den. Har du märken i ramen kommer de hävda detta men är den repfri så måste du stå på dig! Google även upp trådar där andra berättar om att detta hänt dem och skriv ut och ta med dig så du kan visa upp.
    Är det så som du säger vilket jag litar på att det är så ska du inte behöva betala något, stå på dig! :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 8 jan 2013
  15. gummisnodd

    gummisnodd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tycker sjukt synd om mig själv med haha!! Har behandlat mobilen som Gollum behandlar the ring - ni förstår... Jag är riktigt orolig för att TPH ska leva upp till sitt rykte och bara pissa på mig. Mobilen är helt repfri och har inte fått en minsta stöt (hittills) men baksidan är ju helt spräckt - alltså inte nån enstaka spricka utan massor utav småsprickor över hela. Vet inte om det är bättre eller sämre för att kunna reklamera.
    Har inte googlat så mycket på det än men har ni läst om någon annan som spruckit i handen? Då man med andra ord kan vara 100% på att man inte stött i nått eller liknande.

    Edit:
    Finns ju inte riktigt någon anledning för mig att sitta och hitta på för er fina swedroidare :) Jag ska stå på mig!
     
    Last edited: 8 jan 2013
  16. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Hur som helst är det inte TPH som byter ut den, det är ju LG så sålänge LG vill tro dig bör det vara lugnt. Om inte TPH vill ta emot den så säg att dom ska göra det och skicka in den ändå. Eftersom det inte är deras beslut att ta.

    Men ett sådant fall är otroligt svårt, varför skulle dom tro dig? Glaset är spräckt och har inte dom hört något om fabrikationsfel så kommer dom garanterat tro att du tappat den eller stött den mot något så det är inte lätt....varför satte dom glas på baksidan?!?! :D