Problem: Få in TV-serier och filmer i Nexusen?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av osdpanthers, 28 dec 2012.

  1. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Nexusen är med sin höga upplösning som gjord för att titta på film. Jag har länge funderat på hur jag ska få in filmer och tv-serier i den att ha när man inte har tillgång till wifi. För mig är det inte aktuellt att ladda ned olagligt, utan det som jag vill är att få in/kunna spela upp mina lagligt köpta tv-serieboxar och filmer på plattan. Nu tror jag att jag kan vara något på spåren, men vill gärna få litet input från er andra om ni är flera som testat samma sak.

    Det som jag testar är att använda så kallade dvd-ripperprogram som kan gå förbi kopieringsskyddet samt konvertera till ett för Nexus lämpligt uppspelningsformat. I natt provade jag programmet DVDFab. Jag förde över innehållet på en dvd-skiva (fyra avsnitt av Vita huset säsong 7). Resultatet blev okej, jag fick med text och ljud och de fyra avsnitten. Men filen blev stor, 4,6 GB och hela proceduren tog över två timmar.

    Finns det andra sätt (eller program) som är snabbare? Finns det sätt att göra filerna mindre?

    Kanske någon här har tips på gratisprogram som man kan använda?

    Andra goda råd eller synpunkter på vägen?
     
  2. iNDePeNDeNt

    iNDePeNDeNt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    336
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Totalt off topic vart det ju nu, men... Om du laddar ner en färdig konverterad fil (låt säga fyra avsnitt Vita huset säsong 7), eller att du själv spenderar 2+? timmar på att göra det själv.. Var i ligger skillnaden? Båda är ju en digital kopia på något du redan äger.. Jag är bara nyfiken och vill veta..
    Och om någon är kunnig, hur tolkar lagen det? (Dvs du laddar endast NER, utan att dela ut den till andra)
    För mig känns båda alternativen lika, bara att jag skulle spara en hel del tid på att välja alternativ 2..
     
    Janne303 och whiteman gillar detta.
  3. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Det är lika lagligt att ladda ner en fil som att rippa en dvd om du nu äger den redan. Du kan säkert strypa uppladdningen i diverse fildelnings program om du är orolig för det.

    Iallafall så går det snabbare. Annars finns det ett codec (tror jag det är iaf) som heter h.264 som även gör filerna till .mp4 som blir väldigt komprimerade, men har fortfarande kvar en väldigt bra kvalité.
     
  4. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Det som ni båda skriver låter rimligt. Jag har inte sett saken på det sättet förut. Är det säkert att det är lagligt att ladda ner om man inte delar ut? Det skulle spara mycket arbete - och man kan tycka att digital kopia som digital kopia. Samtidigt är jag litet misstänksam till nedladdning av filer och kan inget om detta. Finns det någon eller några nedladdningssajter som anses vara mera seriösa eller bättre än andra? Kanske detta är fel forum att ställa frågan i? Länka isåfall gärna mig vidare, är tacksam för all hjälp!
    Skickat från min GT-P7310 via Tapatalk 2
     
  5. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Har kollat runt på nätet litet.. Det tycks vara skillnad på att kopiera från en "laglig förlaga" och att ladda ned från nätet.

    <CITAT>Får jag ladda ner tv-program som en privatperson lagt ut på Internet om de redan visats på tv?
    Nej, om de nedladdade tv-programmen lagts ut på Internet utan tillstånd från rättighetshavarna så är det olagligt att kopiera. Kopiering för privat bruk är bara lagligt om förlagan är ett lovligt exemplar.</CITAT>
    http://www.antipiratbyran.se/index.htm?id=faq
     
  6. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Dvdfab är utmärkt för att kopiera dvd till hårddisk.

    För att konvertera till plattvänligt format använder man sedan handbrake (handbrake.fr) välj h264 och konvertera ljudet till mp3 för minsta strain på cpu på plattan. Kör man ac3 pass through så måste man använda mjukvaruavkodning på plattan - energikrävande.
     
    osdpanthers gillar detta.
  7. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    En intresseorganisation som arbetar för upphovsrättshavarnas intressen är väl knappast en korrekt källa för vad som är lagligt och inte. Har det förresten inte blivit olagligt att bryta kopieringsskydd även om man bara ska använda kopian själv eller är det bara i USA?
     
  8. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tack för dina tips! Jag har testat Handbrake efter ditt tips och är mycket nöjd. Det går smidigt, undertexter är enkla att lägga till, filerna blir komprimerade och man kan lägga flera filer i kö och låta datorn jobba själv. För att komma förbi enkrypteringen på dvd-skivan innan konverteringen i Handbrake använder jag nu MakeMKV Beta (gratis, http://makemkv.com/).
     
  9. josåatt

    josåatt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    979
    Mottagna gillanden:
    118

    MINA ENHETER

    Förmodligen mer korrekt än random foruminlägg.
     
  10. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Har du själv några källor till dina påståenden, så lägg gärna upp dem. Obestyrkta påståenden från enskilda individer här kan nog annars anses väga lättare än det mesta.

    Vad gäller uppgifterna i den citerade texten från Antipiratbyrån i mitt tidigare inlägg, så återkommer samma uppgifter hos andra källor. Bland annat i regeringens information om vad som gäller vid nedladdning och annan kopiering av upphovsrättsligt skyddat material - och regeringen bör väl kunna anses vara en tillfölitlig källa?
    http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/07/29/96c6bfb1.pdf

    Enligt vad som står där får man (citerar)
    – göra en eller några få kopior av ett verk, till exempel bränna ett extra exemplar av en cd-skiva som du köpt eller lånat, eller kopiera från tidningar (både papperstidningar och sådana som har lagts ut på nätet) till dig själv,
    din familj eller dina vänner.

    /.../
    – knäcka en kopieringsspärr på en dvd eller cd om du annars inte kan se eller lyssna på det som finns på skivan.
    /../
    Man får inte
    – ladda ner musik och film m.m. som är utlagt på Internet utan tillstånd från upphovsmannen.


    Detta kan tolkas som att det ska vara okej att kopiera en dvd-skiva som man fått på laglig väg för eget bruk även om det innebär att knäcka kopieringsskyddet, men däremot inte att ladda ned från nätet.
     
  11. BMarkusK

    BMarkusK Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2011
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Är ju väldigt luddigt det där. Så om jag kopierar en dvd-skiva och bryter kopieringsskyddet och sen för över filmen till min dropbox, google drive osv så får jag inte ladda ner den igen?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  12. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    En annan lösning är såklart att köra skivan direkt till ISO/IMG. Tycker det borde gå att spela upp på plattan. Tar såklart upp mer utrymme, men man slipper krångla så mycket:-)
     
  13. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER


    Ja, regeringen får duga som källa. Där står att du får knäcka en kopieringsspärr bara om det behövs för att se eller lyssna på skivan. Så är det inte i ditt fall då det inte är några problem att spela upp skivan i en vanlig spelare. Som jag tolkar regeringens skrift är det du vill göra otillåtet. För övrigt hade jag inget påstående tidigare i tråden (förutom att antipiratbyrån är en dålig rättskälla) utan en fråga.

    Edit: Jag ändrar mig. Efter kort efterforskning verkar det vara en typsituation för när man får knäcka kopieringsskydd. Lycka till! Ursäkta att jag störde.
     
    Last edited: 30 dec 2012
  14. King Cobra

    King Cobra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy s10+ 128 Gb
    Om du läser vad du själv länkat är det INTE samma sak som topicstartaren vill göra. Han HAR ett lovligt exemplar av förlagan redan och får då ladda ner. Det är inte den som laddar ner som gjort något olagligt i detta fallet eftersom han har en lovlig kopia på förlagan, däremot är den som delar ut filerna lagbrytare eftersom det är olagligt att dela ut copywright skyddat material.
     
  15. King Cobra

    King Cobra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy s10+ 128 Gb
    Klart du får. Du äger ju en lovlig kopia av exemplaret. Du får inte ladda ner om du inte äger ett lovligt exemplar. Inte svårt att förstå när man läser texten tycker jag.
     
    BMarkusK gillar detta.
  16. ingels

    ingels Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Motorola Moto G100

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Motorola Moto G100
    ROM:
    LineageOS 20-20230729-NIGHTLY-nio
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    LG G3
    Info:
    Nova
    Info:
    Nova
    Tjenare Ogre !!

    Har just börjat rippa ner lite musik DVD's som kan vara sköna att ha i sin Nexus 7'a när man är ute och far. Körde .h264 som videoout och MP3 (lame) när det gällde audio (DVD'n hade rippats med DVDDecrypter innan) och jag vart lite förvånad närstandard videospelaren inte kunde öppna videon som Handbrake genererat.

    Videon kunde dock spelas med mjukvaruhjälp med Moboplayer vilket då gör att mer batteri går åt (antar jag).

    Har du några tips att komma med. Efter att ha läst i följande tråd på xda-developers så verkar det ju som att acc (faac) som rekommenderas och inte mp3
     
  17. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Slarvigt av mig när det gäller ljudet - det är säkert som det står på XDA. Jag kör i stort sett bara MX player på plattan och telefonen.
     
  18. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Kan någon skriva en simpel steg för steg guide hur man gör? Undertexterna måste följa med.

    Kan tyckas vara enkelt för vissa men jag är helt lost när det gäller sånt här så hade varit grymt om någon kunde skriva hur man gör.

    Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2
     
  19. hcm4ds3n

    hcm4ds3n Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Xbmc fungerar underbart, det finns plugins för projekt free tv och deras undertext program kan ta ifrån undertexter.se så det funkar

    Sent from my HTC One using Tapatalk now Free