Fråga: Spräckt glas på drygt 2 dygn.... Yay!

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av frty, 22 dec 2012.

  1. Slankegutten

    Slankegutten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Då har även min Nexus fått smaka källargolv vilket resulterade i en spräckt display. Lite surt att touchen inte fungerar när glaset är spräckt med...

    Hur har du(eller någon annan?) gjort? Har du bytt display själv eller lämnat in? Kostnad?
     
  2. nihinils

    nihinils Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Upptäckte idag en spricka från blixten ut till kanten på baksidan. Har varit försiktig och aldrig tappat den. Vad tror ni, finns det en chans att detta är en garanti ärende?

    Oroväckande är det, hur som helst...
     
  3. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Det fanns en tid då man hade samma åsikt om bilar, att krockar var förarnas fel och tillverkarna inte kunde göra så mycket åt saken. När man började ställa krav mot tillverkarna så kom dom på allt från säkerhetsbälte till airbags och krockzoner.

    Det är inte ett orimligt krav att telefonen ska hålla om man tappar den en gång.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  4. lolbazor

    lolbazor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 681
    Mottagna gillanden:
    244

    MINA ENHETER

    Haha fast om man krockar med en bil så kan man dö.... Så din jämförelse haltar lite :)
     
  5. mike72

    mike72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2009
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    samma hände mej, hade telefonen i 2 dgr, behandlade den som ett spädbarn. tog upp den ur fickan och såg en spricka från blixten och ut till kanten den långa vägen, alltså åt höger. ingen yttre åverkan, aldrig tappad. fick bli en retur till elgigantens service. han sa på elgiganten att det gick på garanti.
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Lite skillnad på att komma på saker som skyddar dig och som skyddar bilen...

    De har ju inte direkt gjort bilarna mer säkra för sig själva i krockar. De går snarare sönder mer nu för tiden för att hindra saker och ting från att döda personen som sitter i bilen.
     
  7. Erskines

    Erskines Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Vaa!?Skyller biltillverkaren på föraren att han/hon har krockat bilen?Ujujuj.
    Kör inte alla bilar runt av sej själva krockar lite här å var?

    Hur tänkte du nu??

    När skydden/hjälpmedel löses ut är det redan försent å fordonet har framförs över fordonets eller förarens gränser eller kolliderat med annat fordon(med klatskaft bakom ratten) och tillbud eller olyckan är framme å nån måste ju ha kört fordonet oavsett om det finns skydd å hjälpmedel eller inte.Bilarna kör ju inte runt av sej själva.
    De flesta av olyckorna hänger enbart på föraren å resten beror på nån form av mekaniskt fel,föremål,människor som gående eller vilt olycka.
    Skydd och hjälpmedel i våra fordon är till för att skydda oss själva eller andra mot förare/föraren som inte klarar av att framföra sitt fordon på ett korrekt sätt och naturligtvis om oturen är framme att nå mekaniskt går sönder,"Helge" traskar upp på vägen eller kanske "Fyll-Börge" trillar ut i gatan.
    Du kan ju inte gå tillbaka till biltillverkaren å begära ut ett nytt fordon för att du tycker att den ska då allt hålla för minst en krock iaf.

    Nu är det kanske inte riktigt rätt att jämföra ett fordon med en telefon för den delen då det troligen inte hänger ett liv löst om luren tappas.

    Att begära att en bärbar produkt i alla de former de nu finns som inte är stötsäkra ska hålla för att tappas minst 1 gång är helt orimligt krav i min värld.
    Är man så klumpig och oförsiktig att man tappar grejerna får man då rakt skylla sej själv å hosta upp de slantar det kostar att laga om man inte har försäkring å då menar jag naturligtvis inte att det får tillverkas vilket skit som helst för det.Lite krav på kvalitet ska det ju naturligtvis vara.
    Alla telefoner testas eller monteras på ett sånt sätt att klara vissa typer av stötar och slag precis som många bilmärken är krocktestade att tåla en krock i ca 7 Km/h utan skador men att tappa luren i tex ett betonggolv är inget en normal telefon garanterat ska klara av.Där är det turen som gäller.
    Det finns stötsäkra telefoner för den som känner dej osäker eller inte har råd att ta en försäkring som täcker detta.
    Det finns även skydd mot våra telefoner i form av "bumper" eller liknande om oturen är framme.
    Vår klumpighet kan knappast skyllas på tillverkaren.

    Jag vet att det är svårt men vi får helt enkelt ge f_n i att tappa grejerna.
    Framför gärna era bilar med förnuft åxå.

    Även jag är en klantskalle som har tappat ett par av mina telefoner som har pajat men inte skyller jag på att den är dåligt tillverkad för det.
    Jag går sur på mej själv till butiken å fixar det på försäkringen dom få gånger jag har det annars så handlar jag helt enkelt en ny om det inte går att laga för en rimlig summa.
    Däremot så har jag haft den otroliga turen att aldrig krockat med bil,mc,4hjuling eller snöskoter sen mitt första körkort taget 1986(Jo jag är gammal som gatan men fattar dock när jag är klantig å jag kanske kör som en "kärring" men jag lever fortfarande).
     
    marcusorwen gillar detta.
  8. marcusorwen

    marcusorwen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    kan inte mer än säga tack för ett riktigt bra skrivet svar (kanske inte det finaste) men håller med på alla punkter.
    Själv har jag också tappat några telefoner och de har gått sönder också men det händer då inte ofta. speciellt inte när det är en ny telefon då tar man väl hand om den och ser till att man inte tappar den.
     
  9. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Förstår inte den där delen alls, men spelar kanske mindre roll...

    http://news.volvogroup.com/m/article.php?aid=10415&type=tv

    http://www.youtube.com/watch?v=RXC6FCuHzmA

    Inte för det spelar någon som helst roll vad orsaken till bilolyckor är men jag gissar på att du bara skrivit vad du tror, baserat på dina erfarenheter och inte fakta. Förstår verkligen inte relevansen.

    Inte alls sant, många nya skydd som implementeras i bilar går ut på att just undvika att olyckor sker.

    Du har helt missat min poäng, jag sa aldrig att det skulle vara ett krav för att en telefon skulle hålla om man tappar den X många gånger, det jag sa var att det inte är orimligt att ställa krav på tillverkare att dom ska producera telefoner som är mer hållbara än de vi har idag.

    Japp, som dom människor som gick ut när det var kallt, kom in i värmen och fick sprickor i glaset på sin Nexus 4.

    ... så telefoner ska hålla för ett icke-definierat subjektivt test som inte inkluderar "tappa telefon på betonggolv"? Kanske ska skicka in detta som förslag till ISO, kan se en ny standard växa fram här...

    ... kanske lite argumentativt men allvarligt, du kan ju inte tycka att telefoner ska "testas och monteras så de klarar vissa typer av stötar och slag" och sen börja prata om definierade tester för bilar, och fortsätta med en subjektiv åsikt om vad som ska hända med telefoner som tappas på betonggolv.

    Vet inte vilket nerv jag träffade på dig men det är inte orimligt att ställa krav på tillverkare att utveckla mer hållbara produkter... exakt vad dom ska hålla för (eller inte hålla för) kan definitivt debateras men att få dom att röra sig i en rikning där dom skapar hållbarare produkter kan bara leda till något bra.
     
    SwedBear, darkshippo, oo117 och 2 andra gillar detta.
  10. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Get a room! :banghead:

    Skickat från min Nexus 4
     
  11. frty

    frty Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bildbeviset på min! Inte värst ändå. Telefonen är fullt fungerande tack och lov. Tänkte ligga lågt ett par veckor tills Anovo har reservdelarna på lager så man slipper vara utan så länge.

    http://www.tyrbo.se/images/Nexus.jpg
     
  12. Erskines

    Erskines Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    :) :) :) Oj! Vilken reaktion..Kan bara säga ---> Sorry att jag öppnade truten å inget va illa menat till dej. :sealed:
    Vill du så tar jag även bort mitt inlägg.
     
    Last edited: 4 jan 2013
  13. Erskines

    Erskines Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tråkigt värre.

    Är det nån som vet om Nexus 4an verkligen har så känsliga paneler av glas då det pratas om sprickor pga snabba temperaturväxlingar.Har ju haft min IPhone 4s i -30 och tagit in den i +22 utan problem(än så länge).
    Har nyligen beställt en Nexus 4a då jag tyckte att det gav en känsla av kvalitet + att det såg ju ganska snyggt ut.
    Eller är det så att "Plastic is fantastic" ändå?
    Är nästan så man börjar att ångra sej lite.
    Har ju Defy+ när jag är ute å dyker i lerhålen med 4hjulingen och vid resor med snöskotern så lite rädd om Nexusen kan jag vara.
     
  14. BMarkusK

    BMarkusK Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2011
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=88293

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
    Erskines gillar detta.
  15. Erskines

    Erskines Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  16. Slankegutten

    Slankegutten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Kan ge en liten update om någon mer undrar i framtiden.

    -Reparation kostar 1681kr inkl frakt och moms.
    -Det skulle förhoppningsvis ta en vecka för dom att få in delar och byta displayen.
    -Min hemförsäkring täckte skadan. Dock självrisk på 1500:-
     
    Erskines gillar detta.
  17. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Ursäkta om jag är dum eller något då jag inte har riktigt koll, men om du har en självrisk på 1500, hur mycket måste du då betala?
     
  18. Andreas2

    Andreas2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    1500. Det vill säga självrisken betalar man

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  19. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Jaha, så du fick bara 100kr av försäkringsbolaget. o_O:)
     
  20. youknow

    youknow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Vart har du köpt telefonen och vart skickade du in den på reparation?