Mobil i USA

Diskussion i 'Allmänt' startad av Dikkie, 3 jan 2013.

  1. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Ska åka till USA senare i år och funderar på de där med telefonen.
    Kan man använda sin nuvarande telefon i USA?

    De har väl olika typer av nät som inte är kompatibla med varandra?
    Något jag behöver tänka på om jag köper telefon där nere?

    Vet ni om det finns något kontantkort som man kan köpa med surf?
     
  2. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    At&T samt T-mobile eller någon av deras låtsas operatörer (typ halebop, glocalnet) kommer låta dig använda din GSM telefon, dock kan 3g täckningen vara sådär med T-mobile eftersom deras 3g nät inte ligger på samma frekvens som i sverige. Dock finns det kontantkort (prepaid) som använder båda operatörernas nät (straight talk tror jag det heter). At&T är generellt sett dyrare än T-mobile, tmobile har något erbjudande om 5GB surf samt 100 samtals minuter för 30 dollar per månad vilket är ganska rimligt.
     
  3. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

  4. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Tack för infon, ska kolla närmre på det!
    Är det 1900Mhz som mobilen ska stödja?

    Har bytt till en S2 nu men den verkar också ha 1900Mhz?
    http://www.gsmarena.com/samsung_i9100_galaxy_s_ii-3621.php
     
  5. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Tror det, dom kör uppladdning på 1900 och nerladdning på 2100 eller något liknande. Mittförslag är att du skickar ett mail i god tid och frågar. Det ska som sagt finnas en variant där man använder At&T och Tmo samtidigt och jag har för mig att det heter straight talk. Tmo är bra på kontantkort, möjligen finns kanske en halebop variant på At&T, men vill du har prisvärd surf är deras 30 dollar plan prisvärd. http://prepaid-phones.t-mobile.com/monthly-4g-plans

    100 samtalsminuter (samtal till och från telefonen räknas) samt fria sms utöver 5 GB av HDSPA. Kolla med deras kundtjänst om det är möjligt att köpa kontantkortet på walmart fortfarande, annars måste du beställa via internet verkar det som.
     
  6. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

  7. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Tack!
    Ska skicka ett mail till dom och kolla!

    Har kikat på detta alternativet, kostar dock en hel del för två månader (närmre 2k)
     
  8. hardcoder

    hardcoder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tjena Dikkie,

    Jag var över till usa förra året och körde då på T-Mobile. Jag betalade då $60 för unlimited data och unlimited local calls och unlimited sms utomlands i 30 dagar.

    Jag hade då en Desire Z så 3G fungerade inte för mig, 2G gick fint och jag hade helt ok täckning. Så kolla upp frekvenserna som din telefon kräver och vilka frekvenser som den amerikanska operatören använder.

    Jag tror en Galaxy Nexus kan vara ett bra val.
     
  9. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Tack för infon!
    Kikat på deras sida nu men kan inte finna något som detta.. Köpte du sim-kortet där nere eller gjorde du det innan du åkte?
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    T-mobile kör nedladdning på 2100 MHz och uppladdning på 1700 MHz. Vad jag vet så är de ensamma i världen om just detta. Det normala är 2100/1900 som vi använder i Sverige.

    Det hjälper inte att man har en mobil som klarar både 2100 och 1700 MHz 3G. Det är kombinationen 2100/1700 som måste stödjas och det gör ingen svensk mobil vad jag vet.

    Däremot kör AT&T 850 och 1900 MHz 3G och båda dessa frekvensband stöds av SGSII. Vill du ha 3G får du nog välja dem.

    Sedan finns Verizon/Sprint också, men dessa är CDMA-operatörer och det är inget som fungerar alls med svenska mobiler
     
    Dikkie gillar detta.
  11. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Tack för rättelsen. Kvar är nog straight talk som är en virtuell operatör (typ halebop hos telia).Dom har ett 45 dollars kontantkort (pengarna går åt direkt) som ger dig obegränsade samtal, sms, samt 2GB data innan dom stryper hastigheten. Ser du bara till att skaffa ett simkort som är specificerat till AT&T (dom har även T-mobile kort) så bör det funka lika bra som att roama (fast billigare).

    https://www.straighttalk.com/secure/ServicePlans
    http://en.wikipedia.org/wiki/TracFone_Wireless#Straight_Talk
     
  12. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Apropå T-Mobile. De har börjat refarma sitt nät nu med 1900 Mhz vilket öppnar upp möjligheten att använda samma enheter som hos AT&T-nätet och få full prestanda. Det har ju stått klart att den udda frekvenslösningen inte är något bra, nämligen.;)

    Straight Talk kan rekommenderas, ett annat alternativ är Net10 som är en snarlik lösning (kommer också från America Movil). Skillnaden i stort sett är att ST är WalMarts tjänst medan Net10 säljs hos flera butiker, bl.a Best Buy. Vill man ha ett ST-SIM måste det beställas via nätet, det säljs inte i butik (WalMart säljer ST-telefoner men inte det lösa kortet). Net10 är enklare att få tag på, bara att gå till Best Buy och köpa ett startpaket.

    Ytterligare en likartad lösning är Simple Mobile, de har också kört igång "The SIM Revolution" nu och kör hårt med reklam för detta, d.v.s startpaket med SIM och en månadskostnad på runt $40 för tal, text och data.

    När det gäller t.ex Straight Talk fyller man på via Internet, det går inte att köpa värdebevis för $45-planen i butik. Bästa alternativet om man stannar mer än en månad är att köpa t.ex 3 månaders service eftersom det ger rabatt (jämfört med 45 x 3).

    Jag kan även rekommendera införskaffning av Google Voice, tankar man på det ringer man till Sverige för 2 cent per minut till fasta nätet, 15 cent per minut till mobiltelefoner. Det ger också en mycket bra telefonsvarare ihop med en widget som visar alla inkomna meddelanden. Appen är gratis i Google Play och man ansluter enkelt sitt befintliga Google-konto. Den integreras också sömlöst med dialern vilket innebär att utlandssamtal automatiskt tas över av GV (då man valt att hantera dessa den vägen).

    Det är nämligen så att utlandssamtal INTE tillåts via Straight Talks $45-plan. Man kan teoretiskt sätt koppla samtalet men det räknas som "missbruk" av tjänsten.

    Därför är det bättre att sköta den biten via GV.

    ST och Net10 samt Simple Mobile erbjuder mycket snarlika tjänster, d.v.s obegränsade samtal, SMS och 2 GB data. Befinner man sig där T-Mobile redan refarmat till 1900 Mhz (full fart med en vanlig AT&T-kompatibel mobil s.a.s) har de en prisplan för kontantkort för $30 som ger 5 GB höghastighetsdata och 100 minuters samtal. Kopplar man GrooveIP till Google Voice kan man då ringa IP-samtal och skicka textmeddelanden via GV "gratis" via datauppkopplingen.

    Det kan vara ett tänkbart alternativ.

    Edit: Apropå telefonkompatibilitet. Har man en Galaxy Nexus fungerar den utmärkt både med AT&T samt T-Mobile eftersom den har pentaband.

    För övriga produkter (som inte har pentaband) är det AT&T-kompatibla lösningar som gäller, undantaget är där T-Mobile refarmat nätet som sagt.
     
    Last edited: 13 jan 2013
    namor, Dikkie, Stennan och 1 annan gillar detta.
  13. hardcoder

    hardcoder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja jag köpte det på plats i Los Angeles, det va ett så kallat prepaid kort.

    Så som jag förstått det så ska en Galaxy Nexus GSM fungera i T-mobiles nät.
    http://support.t-mobile.com/thread/29003?start=0&tstart=0

    Sedan om det finns några bättre val än t-mobile, det vet jag inte.
     
    Dikkie gillar detta.
  14. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Tack för alla svar, har hittat kort nu.
    Kom dock att tänka på en grej...

    Kan det vara så att vissa operatörer spärrar tex Skype?
    Jag har nämligen tänkt mig ringa med skype när jag är där borta.