Är det mig eller min UG007 det är fel på?

Diskussion i 'TV' startad av Macho-Lasse, 28 nov 2012.

  1. Macho-Lasse

    Macho-Lasse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har suttit och svurit över en UG007 (http://www.geekbuying.com/item/Pres...1GB-RAM-8G-Storage-HDMI-USB-black-312073.html) i ett par dagar nu, men jag vill inte påstå att den är skit (inte än), för det kan ju lika gärna vara jag som är orsaken till problemen också. Eller vad säger hjärntrusten på forumet?

    Gränssnitt:
    Väldigt osmidigt. Krävs alltid en frenetiskt massa klickande på diverse ikoner och texter för att kunna göra minsta lilla grej. Att ta sig igenom katalogstrukturer är ett helvete. Det ligger en menyrad i botten som jag inte lyckas bli av med permanent, och som bara går att dölja tillfälligt, men som poppar upp stup i kvarten ändå av outgrundliga anledningar. Driver mig till vansinne.

    USB-anslutningar:
    Ibland hittar den min USB-hårddisk, ibland inte. Helt oförklarligt. Inte sällan måste alla sladdar dras ut och strömmen brytas. Enerverande som fan. Har inte det problemet med USB-minnen, vilken är en klen tröst.

    Nätverk:
    Enheterna anges inte med de namn de har på nätverket utan bara IP-numret. Va fan liksom. Hackar ibland, även på lågupplöst material, men det kan precis lika gärna vara uppspelningsrelaterat.

    Videouppspelning:
    Total katastrof. Har provat alla möjliga spelare, BS, MX, VLC, XBMC, den förinstallerade och ingen fungerar ens nästan tillfredsställande. Alla har ett eller flera av följande problem: Avsaknad av DTS-stöd, klarar inte högupplöst (dvs ingen hårdvarudecoding), klarar inte lågupplöst (!), buggar ur stup i minuten (inte sällan fryser hela jävla enheten så att jag måste dra ur strömsladden), långsamt att starta, gör en enda röra av mina kataloger, fel proportioner på bilden, med mera. Har givetvis inte kunnat spela upp en enda 1080p-video än.

    Videokvalitet:
    Subjektiv bedömning givetvis, men nog ser det avsevärt sämre ut jämfört med min gamla WDTV. Typ mer pixelerat/grynigt och färgerna är för vassa.

    Ljud:
    Här är det ju jag som är naiv/okunnig - trodde att jag kunde skicka in ljudsignalen i tv:n via HDMI och ta ut den oförstörd via Toslink, men det går så klart inte. Förresten, finns det tv-apparater som har pass-through? Det här gör så klart stickan helt obrukbar för filmtittande och innebär att jag måste skaffa en enhet som har optisk utgång (eller återgå till min gamla mediaspelare som har det).

    Så vad säger gänget, är det mig eller min UG007 som det är fel på?
     
  2. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag tror många av dessa issues är något som de flesta "kina-stickor" lider av.

    Ljudet tex blir alltid downmixat vad jag vet. Android i sig har aldrig hanterat multikanalsljud, och om du vill köra passthru måste både mediaspelaren samt den underliggande HDMI-drivern supporta det. Detta är knappast en kombination som speciellt många 3:e partsmediaspelare klarar av, då måste du förlita dig på stickans tillverkare (och vi vet ju hur de är med support).

    Än så länge är det en ganska omogen marknad, aktörer som Tizzbird fokuserar ju på mediafunktioner och kan säkert leva upp till det, men deras enheter är lite långsamma för att fungera okej med vanliga android-appar tycker jag.

    Angående mappstruktur, för att få lite ordning på det och lite schystare navigering, kolla på mizuu.tv. Inte helt klockrent än, men en bra start. Problemet är dock fortfarande mediauppspelningen som ofta lämnar en del att önska. Jag använder främst BSPlayer. Det var nån spelare som också hade nån HW+ mode man manuellt kunde aktivera för att stödja mer format/CPUer eller hur det nu var. Kan ha varit MX. Måste då aktiveras manuellt.
     
    Macho-Lasse gillar detta.
  3. bEPH

    bEPH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har precis fått denna med.

    Synd att jag inte läste detta innan, har exakt samma problem som dig vad det gäller videouppspelning.
    Har det ljusnat för dig nåt?
    Det känns som det krävs en Firmwareuppdatering för att det ska bi bra.
    Vad har du för version?