Garanti är inte på något sätt reglerat i lagar. Det är helt frivilligt åtagande från återförsäljaren.
Däremot finns en så kallad reklamationsrätt (konsumentköpslagen). Den finns i 3 år från det att varan köpts, och innefattar alla former av fabrikationsfel eller fel på grund av undermålig vara. Varan ska ställas i jämförelse med andra varor av samma sort, och om felet alltså beror på undermålighet eller fabrikationsfel så täcks det av reklamationsrätten.
Under de första 6 månaderna så är det upp till återförsäljaren att bevisa att kunden inte har haft orsakat felet, och under de kvarvarande 30 månaderna är det upp till kunden att bevisa dito. I det här fallet så är det ju troligt att det finns någon form av indikationstejp eller liknande över någon skruv, så om trådstartaren har öppnat telefonen kan en verkstad se det och ta det som ett bevis på att trådstartaren har kladdat med flottiga ESD-fingrar och orsakat felet.
Finns inget som tyder på att telefonen öppnats eller hanterats ovarsamt, ska återförsäljaren avhjälpa felet (främst genom att laga, men går det inte så kan man få en ny vara och i sällsynta fall häva köpet).
Så mitt råd till trådstartaren är alltså att reklamera din telefon, såvida du inte har öppnat den. All information jag skrivit finns att läsa på
konsumentverkets hemsida, så om de hävdar att det inte täcks av någon garanti eller liknande så kan du hänvisa till dem.
Annars så är det enkelt att byta skärm på telefonen själv, men det är rätt dyrt på just SGS2 om det visar sig att det ändå inte fungerar.
Click to expand...