Vilken tablet för resa i Asien?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Kruxillimux, 10 jan 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Kruxillimux

    Kruxillimux Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ska snart åka till Asien och tänkte köpa mig en relativt bra surfplatta att ta med för att surfa och kolla film på. Hade varit grymt med USB-port, bra batteritidminst 32GB och plats för minneskort. Har kollat runt och kan tänka mig att lägga max 2500 för något bra, har hittat dessa men undrar om någon har erfarenhet av nån av dem. Tips?

    Acer Iconia (Har USB men rätt tung och fet) http://www.gsmarena.com/acer_iconia_tab_a500-3907.php
    Samsung Galaxy Tab 7.7 http://www.gsmarena.com/samsung_p6800_galaxy_tab_7_7-4136.php
    Google Nexus 7 (Har inte plats för SD-kort) http://www.gsmarena.com/asus_google_nexus_7-4850.php
    Amazon Kindle Fire HD (Billigast men svagast) http://www.gsmarena.com/amazon_kindle_fire_hd-4994.php

    Har även fått erbjudande på en Google Nexus 7 för 1800kr innan veckans slut.

    Tack på förhand!
     
  2. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Inledningsvis kan jag gå igenom de alternativen du tagit upp:
    Acer Iconia - Köpa en sådan är enligt mig stort nej, ingen imponerande prestanda, upplösning och ganska okänd så att hitta en begagnad billigt blir nog svårt.
    Samsung Galaxy Tab 7.7 - Nej, i anledning av att om du ska köpa en 7" så är Nexus 7 det självklara valet trots att du får lägga till några hundralappar
    Nexus 7 - Dagens mest prisvärda surfplatta, frågan är dock om det passar dig då den inte har minneskortsplats, kamera(kan vara kul att ha utomlands) och så är den lite liten kanske om du ska kolla film.
    Amazon Kindle Fire HD - Har inte världens koll på den men finns nog en anledning till varför den aldrig nått Sverige så att säga..

    Med tanke på din budget på 2500:- och att Acer Iconia med sin dual-core processor var aktuell för dig så skulle jag definitivt rekommendera en Asus Transformer TF101 med tangentbord som du får begagnat för någonstans mellan 1500-2500 beroende på tur och vart du bor. Prestandamässigt levererar den, hade en sån förut och kunde spela Dead Trigger på den med PS3-kontroll utan problem. 10" skärm med bra batteritid + tangentbordsdockan som gör den till lite av en laptop som underlättar som bara den vid mail och surfande + extra batteritid! Har även USB-utgång i dockan som man kan koppla in USB-sticka eller extern HDD och kolla film ifrån utan problem :)
    Nexus 7an är ju också ett väldigt prisvärt alternativ men det mesta hänger väl på vad du känner att du prioriterar. Större skärm med mer möjligheter eller prestanda/flyt?
     
    Kruxillimux gillar detta.
  3. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Undrar du något mer så är det bara att citera mig så svarar jag så fort jag har möjlighet :)
     
  4. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Motorola Xoom (inte tvåan) kan jag väl rekommendera. Den har 32GB och mikroUSB och plats för MicroSD. Nexus 7 om du tänker dig att 7tum e lagom att ta med sig på semester. Det tycker jag iaf.
    Asus Transformer med docka, ja den har alltid sina fördelar som Chrippe nämnt. Instämmer med den beskrivningen. Äger själv en sådan.

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
  5. Kruxillimux

    Kruxillimux Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för det feta svaret! :)
    Har börjat överväga Google Nexusen nu när jag tagit reda på att man kan använda sig utav en USB On-The-Go (OTG) och koppla in via microUSB för att sedan använda USB. Har du nån erfarenhet av sånna, stabila?
    Skärmens storlek kan jag hålla med om drar ner en del nu när jag iaf hållt i en Samsung Galaxy Tab 10.1, men det övervägs nästan av att den skulle vara snabbare med Quad-core och bättre skärm.

    Har dock läst lite om att Google gjort den väldigt låst och det känns ju inte så lattjo om den ska bete sig som alla Apples varor när det kommer till kompatibilitet. Just det att den inte har en extra minneskortsslot suger rätt brutalt enligt mig.

    Tack!


    Transformern verkar fet och skulle helt klart vara ett alternativ med tangentbordet, om den inte kostade dubbelt så mycket :/
     
  6. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Skall du åka till Asien så tycker jag att du skall fundera på att köpa en tablet där. Finns en hel drös bra kinatablets. Och du får mycket för pengarna.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.