Nöjda med era Notes? :)

Diskussion i 'Samsung' startad av Masterace, 10 jan 2013.

  1. Masterace

    Masterace Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Köpte en ASUS TF300T tidigare pga bra pris med blev less på lagg i allt man gjorde trots bra CPU så tänkte lägga till för att köpa en Note istället.

    Har provat den i butik och blev väldigt förtjust men är ni nöjda eller kan man hellre köpa någon annan platta?:)
     
  2. mckote

    mckote Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Antingen denna eller så skaffar du Google Nexus 10 som har en kraftfullare processor. Dock saknar den ju många av Note:ns smarta funktioner.
     
  3. mevvan

    mevvan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2011
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Kan väll börja med att säga, ja jag är nöjd med den. Min största önskan hade nog varit att displayen hade varit bättre. Den är inte dålig men går ju att få bättre. I övrigt är jag jävligt nöjd, grym batteritid, har inte upplevt något lagg. Bra prestanda svarar snabbt. Pennan är också jävligt användbar, använder inte den sådär super mycket men det händer ibland.

    Nu kör jag inte så tunga apps på plattan så kan inte säga något om hur det är att spela osånt men jsg tror att den skulle fixa det galant. Lycka till med ditt köp och ställ dig frågan vad du ska använda plattan till.
     
  4. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Nöjd som fan med min. Skärmen kan ju vara bättre dock, mörka filmer är svårt.

    spelat både gta och max payne på min utan problem. Pennan fungerar bra dock Kan Samsungs tgt bord ra lite bättre
     
  5. AX3L

    AX3L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Riktigt nöjd! Som påpekats är skärmen långt från vad man är van vid både på nyare telefoner eller andra plattor men den är helt klart bra nog. Se noten som ett arbetsverktyg snarare än en ren nöjesplatta, är spel och framförallt film ditt huvudanvändande finns det så mycket bättre plattor för ändamålet, framförallt Nexus 10. Ska du däremot använda plattan till något vettigt, säg studier, arbete eller att måla på finns det idag ingen platta som är i närheten. Med det inte sagt att den inte klarar nöjesanvändning, långt ifrån. Men du betalar ett högt pris för pennan både i funktionalitet och bildkvalité och ska du inte använda den finns det långt bättre alternativ.
     
  6. Dec

    Dec Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det är nog en av de bättre samsung plattorna skulle jag säga. Har Aktivt använt den nu i två veckor och finner att den flyter på riktigt bra, men de senaste dagarna har den varit lite små seg (android 4.0.4 wifi versionen), men det löser sig nog med jellybean updateringen som kommer snart.

    Jag använder plattan mest för att sketcha på med layerpaint och den aktiva digitalizern är bättre än min andra tablet pc. Olyckligtvis är pennan inte lika bra som på en cintiq platta. Man kan säkerligen använda pennan från en cintiq på plattan dock, vilket är underbart. Så länge den har samma tecknik.

    För övrigt är jag väldigt nöjd med den, helt ok prestanda och skärm, men bara för nöje skulle det vara bättre att satsa på nexus 10. Något morsan gjorde eftersom hon köpte samma platta fast med 3g.
     
  7. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    JB 4.1.1 är ju ute sen ett tag. 4.1.2 likaså (finns på sammobile)
     
  8. mckote

    mckote Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag upplever också lite smålagg på min Wifi-version och jag tror också att det löser sig med Jelly Bean uppdateringen. Lite orättvist att 3G- och 4G-versionen redan har fått Jelly Bean uppdateringen. :cry:
     
  9. Dec

    Dec Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Som Mckote sa så finns inte 4.1 jellybean till wifi versionen (skandinaviska versionen). Väntar hellre på OTA eller att uppdatera via Kies. Dessutom vill man helst slippa flasha om sin nya platta manuellt med odin, speciellt för personer som inte riktigt är vana.
     
  10. Masterace

    Masterace Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det kändes ju lite mysko att dom släpper senare till WIFI-versionen känns ju som att den borde vara lättare att göra då den har mindre funktioner :P

    Jag vet inte riktigt, är skärmen väldigt dålig? Nog ska jag se lite på netflix osv men en Nexus kostar ju kanske 300kr mindre (fast den finns inte i lager nånstans) och utan penna.
     
  11. ravenswood

    ravenswood Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag var orolig för skärmen innan köpet. Finns inget att oroa sig för då den enligt mig håller hög kvalitet.
    Jag använder den ofta till att granska mina foton och netflix funkar klockrent. Den inbyggda webbläsaren ger en suverän upplevelse medans Chrome är en besvikelse upplösningsvis.
    Inget att tveka om, 720p är gott nog, jag lovar.
     
  12. Masterace

    Masterace Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo upplösningen är jag inte tveksam till.. att Apple håller på att pressa in över full hd upplösning på en 10" är bara löjligt imo.

    Däremot upplevde jag ASUS TF300T ha väldigt blaskig färgåtergivning och Samsung brukar ha bra på den fronten iaf i min erfarenhet :)
     
  13. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Aah n8010 mao.. tyckte mig se den på sammobiles hemsida. Nee eller inte, går ju lika bra ändå.


    Enda skillnaden är väl 3G?

    Skärmen är inte så dålig, litw låguuplöst och klarar inte mörka filmer så bra.
     
  14. mckote

    mckote Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Skärmen är absolut inte dålig. Jag tror att många här säger att den är dålig för att den har en relativt låg upplösning jämfört med andra nyare plattor.
    När jag köpte min Note så var bildkvalitén på skärmen en väldigt viktig sak.
    Note:ns skärm har väldigt bra färger och kontrast. Det enda negativa är att betraktningsvinklarna är sådär men påverkar inte användandet nämnvärt.
     
  15. sektledaren

    sektledaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Riktigt nöjd med min, skönt att slippa den låsta ipad:en
     
  16. XaNoR

    XaNoR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag hade en iPad 64GB 3G WiFi innan (den fick regeringen nu) och skaffade en Galaxy Note 10.1 lagom till mellandagarna (har en Galaxy Note 1 så det kändes naturligt).
    Jag är skitnöjd med den. Älskar S-Note med dess smidighet (jag skriver som en kråka) när den omvänder handskrift till "riktig" text. Har den på möten och antecknar på ett mycket smidigare sätt som jag faktiskt kan läsa sen ;). Gör symboler som blir snygga med hjälp av appen.
    Photoshop Touch följer med och det finns massor med tutorials i den med nyttiga saker som jag aldrig orkat ta tag i att lära mig innan. Där kommer pennan oxå till stor användning.
    Jag kommer givetvis jämföra med iPaden jag hade innan.

    Några fördelar mot iPad.

    Koppla in den till datorn och överföra filmer (.rar-filer) rakt in i den och sen spela upp med BSPlayer
    Streamade film från stationära dator i FullHD oxå från .rar-filer.
    Testat att använda den som universalfjärr vilket oxå funkar riktigt bra
    Ringa på den (har den i bilen ibland och har Bluetooth så det är smidigt)
    Skicka SMS är oxå smidigt när man inte har telefonen i närheten.

    Jag har dock inte hittat högre FW än 4.1.1... Samsung är väl inte direkt kända för att vara snabba med nya versioner av Android.

    Jag är jättenöjd. Kan dock tycka att min iPad hade bättre batteritid vilket är oväsentligt i sammanhanget för det rör sig om så lite skillnad. Prestandan och funktionerna överväger LÄTT!!!
     
  17. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Tror att xda developers har custom roms med 4.2. Sammobile har 4.1.2 (om jag ej minns fel) officiell rom såklart. Fast beror väl på om du har 3G versionen eller inte.
     
  18. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Jag är i samma situation som TS, så istället för att starta en ny tråd så kidnappar jag denna.

    Jag har också köpt en tf300t och upplever små micro lagg, speciellt i spel.

    Mina frågor är

    1. Stämmer det att Note:n inte klarar ntfs filsystemet? (isåfall är det väl bara att glömma 64 GB minneskort? )


    2 . Är det enkelt att roota och låsa upp bootloader på note:n? Om ja, hur ser det ut med custom roms, och hur tror ni den närmaste framtiden kommer att vara på den fronten? (Jag äger idag en gs3, och den var väldigt lätt att roota, så jag hoppas att plattan är lika enkel?)

    3. Anledningen till att jag köpte en Asus var mest för tangentbordsdockan, jag gillar att spela gamla super Nintendo spel, och då är det praktiskt att ha en fullstor USB-Port så att man kan plugga in en controller. Sen skadar det inte att man kan vinkla skärmen och ha plattan stående när man spelar :-)

    Så min fråga är, finns det möjlighet att ansluta usb enheter till note:n, utan att man måste ha den i liggande läge när man spelar? (Lite krångligt förklarat, men hoppas ni förstår vad jag är ute efter?)

    4. Fungerar det att spela tegra 3 spel på note:n? (Inte jätteviktigt, men kul om det går!)

    Som jag nämnt tidigare, så äger jag en galaxy s3, som jag är väldigt nöjd med, mina förhoppningar är att jag borde bli minst lika nöjd med plattan.

    Om ni tror att jag kommer bli nöjd, eller för den delen missnöjd på något sätt, så vill jag gärna veta varför, och om möjligt vad /hur ni skulle lösa det istället!

    Jag ber om ursäkt att inlägget blev lite långt.

    Tack på förhand för alla konstruktiva svar som kan leda till att jag kan bestämma mig.


    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  19. mckote

    mckote Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Den stödjer inte NTFS. Däremot stödjer den exFAT som kan hantera filer på 4GB+.
     
  20. AX3L

    AX3L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag kan inte se varför USBn skulle kräva en viss orientering, den sitter ju på sidan (även om den kräver OTG adapter). Men det har jag såklart ingen aning om.

    Vad jag däremot vill poängtera är skärmen. Den är inte dålig på något vis men då Asusens tydligen ska vara riktigt vass kan det vara svårt att byta ned sig. Färger och kontrast är det inget fel på, men upplösningen är låg jämfört med många nyare tablets och det märks. Är det skärm och kanske spel du värdesätter skulle jag köpt en Nexus 10, jag har själv noten men använder pennan mycket då jag har den i skolan och det är också hela grejen med noten. Har du inte användning av pennan och arbetsfunktionerna har jag svårt att se fördelen jämfört med säg nexus 10, speciellt med tanke på priset.