Fråga: Spräckt glas på drygt 2 dygn.... Yay!

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av frty, 22 dec 2012.

  1. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Men det vet jag väl :P:rolleyes:
    Mest bara ironin att jag fick skalet samma dag som repan..

    Skickat från min Nexus 4
     
  2. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Haha, men det är ju alltid så. Oavsett man man inte ser repan eller att den förstår själva telefonen till funktioner så finns den ju ändå där, och det är nog det som man stör sig mest på.
    Är själv jävligt allergiskt mot repor och annat skit.
     
  3. Adamski

    Adamski Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Då har turen kommit till mig. Efter 2 veckor upptäcker jag plötsligt idag att glaset på baksidan har spräckt. Tre fina linjer längst hela glaset. Har alltid haft mina telefoner i jeansfickan och utan skal. Aldrig några problem. Men med N4:an var det slut på det roliga.

    Precis som folk befarade så var det extremt korkat av LG (Google?) att välja glas på baksidan. Jag har inte ens en aning när detta hände. Fantastiskt surt.

    Tror ni att glaset på baksidan kostar lika mycket som framsidan att byta?
     
  4. Slankegutten

    Slankegutten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Det borde vara billigare då det bara är en glasskiva bak. Fram får man byta hela displayen samt att batteriet måste bytas då det sitter klistrat i displayen enligt servicestället. Batteriet behövde man dock inte betala för.
     
  5. nallebjorn

    nallebjorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tycker nästan det låter lite överdrivet när man kollar runt om hur vanligt det är att få glaset på baksidan spräckt. Det är väl ändå gorillaglas på baksidan också vill jag minnas? Är glaset på framsidan tåligare mot sprickor eftersom displayen är "klistrad" mot det?

    I jämförelse så har jag haft min S2 i över ett år och tappat den några gånger utan en tillstymmelse till sprickor eller ens repor i skärmen. Är det för att övriga telefonen är i plast som fångar upp smällen som gör att glaset klarar sig medan nexusen är mer som en tegelsten i glas? Det är uppenbarligen inte så enkelt att två glasskivor dubblar risken för att spräcka något, risken måste bli mycket större än så av statistiken att döma.
     
  6. marcusorwen

    marcusorwen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    Det är en tunnare skiva glas på baksidan än på framsidan vilket kan göra att det blir lite mindre tåligt.
    Jag har i alla fall inte fått mitt glas att spricka, då har jag också varit ute en hel del med telefonen och geocachat samt spelat ingress.

    Det är gorilla glas 2 på baksidan (har inte någon repa och använder inte något skydd) men det finns inget som är oförstörbart när det gäller glas så risken finns alltid där att man råkar tappa den och den går sönder eller att man bara råkar gå emot en kant/vägg och då kan telefonen ta stryk.
     
  7. davidsavenberg

    davidsavenberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Konstigt, jag måste haft en otrolig tur med min n4. Den har fått några stötar då och då, senast i torsdags hade jag lagt den på min jacka då jag skulle flyga och den skulle åka genom tull eller vad man ska säga. Glömde att den låg på jackan och tog på mig jackan och mobilen åker i golvet med en duns! Nu måste den ju vara skadad tänkte jag, men icke. Har inte ens en repa än :-D

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  8. Adamski

    Adamski Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    När de första recensionerna av n4 kom och valet av material på baksidan ifrågasattes, så ryckte jag bara på axlarna och tänkte att "jaja, det ska alltid klagas på något, det blir säkert bra, lg tillsammans med google har säkert tänkt till och skapat en telefon som kommer hålla ungefär lika bra som tidigare nexusar".

    Men nu sitter jag här med spräckt glas på baksidan utan att ha en aning om varför. Känn efter själva. En vacker dag så plockar du upp telefonen från byxfickan och ser att skärmen är spräckt. Bara så där.

    Jag har haft Nexus S i 2 år och Galaxu Nexus som jobbtelefon i ca 8 mån. Båda telefonerna alltid i jeansfickan och dessutom tappat båda ett par gånger. Förutom några märken i plasten, så klarade de sig fint.

    Förutom detta, så hör jag det berömde knastret i högtalaren, när man tex väntar i telefonkön. När man pratar så hörs inga störningar. Samtalet överröstar knastret.
    Jag har en del problem med 3G också. På ställen där det funkar med mina övriga telefoner, så upptäcker jag ibland att jag inte har täckning, men det räcker med att starta om telefonen så kommer 3G igång igen. Sorry för offtopic.

    Annars en fin telefon ;)
     
    Last edited: 13 jan 2013
  9. lolbazor

    lolbazor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 681
    Mottagna gillanden:
    244

    MINA ENHETER

    Men glaset spricker inte av sig själv... nåt måste ha hänt, antagligen har du stött emot något.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  10. Guggenheim

    Guggenheim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Jag har också haft oturen att spräcka baksidan på min Nexus 4, dock efter att ha haft mobilen i fickan och landat på den när jag snubblade på mitt eget skosnöre (helt nykter). Telefonen är inne på reparation nu och jag hoppas det går fort. Fick bara ha telefonen i 5 dagar men jag klandrar absolut inte telefonen för detta! Är det någon som vet hur lång tid sådant här brukar ta? Har varit utan telefonen i mer än en vecka nu och börjar sakna den :P Jag är rätt ny här på swedroid så jag fattar inte riktigt hur man lägger till bilder i inlägget men det finns om nån vill se :)
     
  11. Adamski

    Adamski Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Självklart finns det en anledning till att det sprack. Jag måste stött till det nånstans.

    Vad jag vill lyfta fram är att baksida av glas inte var det bästa valet. Jag hävdar bestämt att tidigare nexusar var tåligare. Framför allt Nexus S var som tegelsten, inte en skråma efter 2 års hård användning. Trots att den ansågs plastig. Alla vet att Iphone länge haft problem med spräckta glas och så väljer man att gå samma väg.
     
  12. nallebjorn

    nallebjorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har funderat på N4an till och från under ett tag nu. Frånvaron av LTE, ingen plats för minneskort och inget utbytbart batteri är inget som stör mig faktiskt. Men glaset på baksidan och dess förmåga att spricka är det som håller mig tillbaka.
     
  13. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    331

    MINA ENHETER

    Nu bor jag inte i den kallaste delen av landet, men min har klarat av till så lågt som -5 grader celsius utan tillstymelse till sprucket glas. Telefonens glas verkar väldigt solid :)

    Tapatalked
     
  14. Pacman5

    Pacman5 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Ja, fast teoretiskt så finns det väl ändå en risk att antingen en viss batch av glasen har en defekt i sig som gör att de spricker lätt av temperaturer eller av en lätt smäll på fel del av glaset, eller att glasen har en spänning i sig pga att skruvarna sitter åt för hårt. Vilda spekulationer såklart, men det MÅSTE ju inte vara så att man har smällt telefonen stenhårt in i en tegelvägg eller liknande för att gå sönder...

    Är det mer delar till baksidan än bara själva glaset? Alltså, kan man köpa nån 10kr-plastbaksida på ebay och ändå räkna med att trådlös laddning och NFC och allt sånt där fungerar precis lika bra?
     
  15. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Min har använts i kyla ner till -20°C utan problem. Den har även fått en lätt smäll och den ser fortfarande ny ut.

    ~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk ~
     
  16. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    331

    MINA ENHETER

    Gött. Då vet jag att min borde klara så låga temperaturer också om det skulle behövas :D

    Tapatalked
     
  17. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Min polare använde sin i 40-, otroligt dumt tycker jag. För att sedan ta in den i en husvagn där det var 10+, inga sprickor :)
     
  18. Guggenheim

    Guggenheim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Jag har för mig att för de personer glaset har spruckit på grund av temperaturförändringar har det varit då den blivit nedlagd på t.ex. en kall stenskiva m.m. efter att ha varit i en varm hand, inte när den ligger i en ficka. Antar att den lilla beröringen även kan bidra till att glaset spricker, att det är känsligt på grund av temperaturförändringen och får sig en "knackning".
     
  19. Pacman5

    Pacman5 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Med min iPhone 4 så var jag hela tiden inställd på att nån gång så ryker baksidan, och då blir det en plastbaksida från ebay - sak samma för mig. Åren gick och baksidan är hel än idag. Får hoppas att det blir så med Nexus 4 med.
     
  20. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Borde inte glaset tåla mer än sådana låga temeperaturskiftningar? Jag menar det finns ju ungsformer i glas som värms upp till 225-250 grader celsius och sedan tas ut till rumstemperatur, vilket är ~200+ graders skillnad. o_O

    Ger 40-50 graders skillnad från kallt till varmt större påfrestningar än 200 graders skillnad från varmt till kallt?