Problem: Min nexus växlar inte över till mobil data automatiskt när wifi kopplas bort.

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av marulk, 22 dec 2012.

  1. kissetorsten

    kissetorsten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Samma trams här, mycket irriterande! På min SGS2 kunde jag lyssna på nånting på youtube över wifi och gå utanför täckningen och den kickade över till 3g utan att jag hörde nånting, nu måste jag ibland starta om luren för att 3g ska sparka igång.

    Har vi fått någon absolut lösning?
     
  2. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER


    Nej, ingen absolut lösning än.

    En polare talade med LG häromdagen om problemet, och det kände de inte till.
    Han nämnde att han hade problem med mms också, det problemet kände de tydligen till.

    De bad honom rapportera felet med 3G mottagningen på deras hemsida, så att de kan meddela google som i sin tur borde kunna lösa det med nästa uppdatering.

    Jag hade tänkt rapportera felet nu i dagarna, och även länka till den här sidan:http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=40514

    Det skulle upppskatta om ni kunde göra samma sak, så att de ser att det är utbrett.
     
  3. anarfox

    anarfox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

  4. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    För mig händer det ibland att 3g inte ansluter när skärmen har varit avstängd ett tag. Och då har jag inte varit ansluten till wifi varken före eller under tiden skärmen varit släckt.

    Någon annan?


    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  5. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Jag noterade att det inte går att välja Nexus 4 på LGs svenska hemsida när man vill maila in ett ärende.
    Så jag ringde LG idag och berättade om problemet.

    Killen i telefonen sa att det med stor sannolikhet beror på mjukvara, och rekommenderade mig att göra en factory reset.

    Ska nog göra det ikväll, så får vi se om det löste problemet om några dagar...
     
  6. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Tror helt klart att problemet ligger djupare rotat än att en återställning skulle hjälpa, med tanke på att du knappast är ensam om problemet och det bara verkar vara folk med Tele2 som har det.
     
  7. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER


    Jag är långt ifrån ensam, och det är tyvärr inte bara folk med Tele2 som är drabbade.
    Finns vissa i den här tråden som har andra operatörer, och sen finns det massor med människor i andra länder med samma problem.

    Har fabriksåterställt telefonen. Återkommer med resultat när jag fått chans att testa det lite.
     
  8. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Då ber jag om ursäkt, har helt missat att det är folk med annat än Tele2 som är drabbade.
     
  9. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Har precis samma problem, med Tele2 som många andra. Var dock i USA förra veckan, stoppade i ett T-Mobile-SIM och använde. Inga som helst bekymmer, allt fungerade perfekt!

    Fick dock lite andra problem med vissa wifi som inte ville fungera, men det är en annan femma.
     
  10. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Jag måste bara höra, kunde du inte ansluta eller var hastigheten över wifi dålig när du bytte sim? Jag har nämligen problem med wifi hastigheten på mitt hemmanätverk(den varierar från bra till dålig och då mestadels dålig) och jag använder sim kort från Halebop vilket jag fick när jag beställde telefonen. Funderade bara på om man skulle prova annat sim?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  11. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Mja, wifi-hastigheten ska väl inte ha något direkt med SIM att göra. Problemet var att jag inte alltid kunde ansluta, vilket antagligen till viss del berodde på att jag bytte wifi säkert 20-30 gånger per dag. USA är landet där varenda hotell, affär, lokala McDonalds eller café har sitt eget, öppna, wifi.
    :)
     
    jocke_lulle gillar detta.
  12. tompe17

    tompe17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag märke problem med wifi efter jag bytt mitt comhem-modem. Bytte igår kanal på wifin och det verkar fungera bättre nu.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  13. fiplip

    fiplip Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Efter flera års läsande i forumet så tog jag mig nu i kragen och registrerade en användare här på Swedroid (passade samtidigt på att köpa Tapatalk HD ;))! Jaja tillräckligt off-topic nu..

    Jag kan säga, för förtydligandes skull, att jag kunde uppleva samma problem vissa gånger även med min HTC Desire som har Tele2. Jag kan inte minnas att det hände som regel, men det hände. Om det beror på Tele2 eller någon bugg i Android eller en kombination av det kan jag inte uttala mig om. Får se om jag upplever det med Nexus 4 och Halebop sen (när jag väl får den).

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  14. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER


    Nu kan jag bekräfta att en fabriksåterställning inte löste något.
    Problemet kvarstår.

    Meddelade LG resultatet för några timmar sedan.
    De sa att de inte vet om det är hård- eller mjukvarurelaterat och att jag därför antingen kan vänta på en uppdatering och hoppas att det hjälper, eller lämna in telefonen på service.
     
  15. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Med stöd i att det fungerade utmärkt när jag körde T-Mobile känns det absolut som något mjukvaruproblem i kombination med vissa operatörer/frekvensband. Det borde gå att lösa med en uppdatering, bara Google/LG lyckas lista ut vad problemet egentligen är.
     
  16. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Intressant!

    Har lyft frågan i min korrespondens med LG.
    De tror inte att det beror på operatörerna, utan att det är något i telefonen.

    Vi får hoppas att det bara behövs en uppdatering av radio/basband som kan implementeras i en framtida uppdatering.
     
    Last edited: 16 jan 2013
  17. marulk

    marulk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 2013
  18. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

  19. gothxx

    gothxx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har alla med N4 med tele2 det problemet? Har nämligen samma problem med min ZTE-blade och är fruktansvärt irriterande, så kan bli dealbreaker.
     
  20. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Verkar som att inte alla med Tele2 har problemet.
    Kollade igenom tråden och hittade några som inte har det problemet.

    Men det verkar som att de flesta med det problemet i tråden har Tele2, även om några har andra operatörer.