ROM: [ROM] [XXUFME7|XXEMG6][18Aug]Omega v47|v46.1◄●4.1.2|4.2.2●►Omega Files|Themes◄●

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av Timpppa, 14 jun 2012.

  1. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 644
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag kör Omega inkl. allt bloat. Inga frysta appar så det gör nog ingen större skillnad med stock.
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Fast iofs, fördelen med att frysa appar är ju att dom märks ju inte av resursmässigt. ;)

    Fast egentligen kanske man lurar sig själv lite. Jag tror inte det är någon faslig skillnad så mot full bloat eller vanligt debloatad.
     
  3. AlexE

    AlexE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Har även jag Telenor och detta problem med v34 samt v36. Skriv gärna om detta kvarstår med v37.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  4. plexuz

    plexuz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har också råkat ut för stora problem med olevererade sms.
     
  5. elastico

    elastico Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har nu lagt in 37an men problemet med att sms inte kommer fram till mig är kvar. Jag har Telia btw.

    Eftersom det är rätt många som haft det här problemet med olika operatörer så tror jag det är en bugg i ROMen. Vet inte hur det är för er andra men för mig kom problemet nån gång i samband med Omega v34-35... det tog dock ett tag för mig att fatta att jag inte fick sms.

    Jag har googlat lite och det var en kille som föreslog att man skulle installera en 3e parts app (jag provade med Handcent sms) och avaktivera den inbyggda. Jag gjorde ett icke-vetenskapligt test med två kompisar som inte kunde skicka till mig och nu funkar det utmärkt. Glöm inte bara att starta om telefonen innan ni provar (jag gick på den minan först).

    Jag vet att det är en fullösning men wtf, jag gillar Omega och uppskattar att kunna få sms så det får duga så länge :)

    Om nån annan har en bättre lösning så får ni gärna dela med er.
     
  6. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 644
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har alltid kört handcent och har problemen med SMS. Det är dock inte alltid utan det kommer och går.

    Hur menar du avaktivera?
    Inaktiverar du alltså appen "Meddelandehantering" eller vad den kallas?
    Det har jag inte gjort. Bara avaktiverat alla valen som har med den appen att göra. Nu har jag dock avaktiverat den helt så får vi se.
     
    Last edited: 13 jan 2013
  7. plexuz

    plexuz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Sedan jag installerat 36an har telefonen börjat hänga sig så att jag måste rycka batteriet. Jag hoppades att 37an skulle lösa detta problem men icke. Finns det några tips på åtgärder för att komma till rätta med det här? Typ rensa dalvik-cachen eller så? Det är ju ganska omständig åtgärd så naturligtvis slipper jag den gärna. Eftersom jag också har problem med sms som försvinner funderar jag tyvärr på om detta är ett bra tillfälle att lämna Omega.
     
  8. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 644
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Att rensa dalvik gör inget. Du förlorar inget.
    Det låter som att du behöver en clean install. DET är däremot rätt tidskrävande om man har många appar..

    Sen så behöver du inte rycka batteriet. Håll in power.
     
  9. elastico

    elastico Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jasså... jag körde bara med stock tidigare så jag trodde att det var därför som jag hade problem. Kan vara så att det i ditt fall varit meddelandehantering som legat i bakgrunden och stört, själv hade jag ingen annan app så det finns inga andra alternativa felkällor (om man bara ska se till sms-appar, kan ju vara något annat som är galet).

    Ja det var precis vad jag gjorde. Det går väl att avinstallera den helt med titanium men det känns lite onödigt.

    Men som jag sa så har jag inte direkt gjort något vetenskapligt test, det ser iaf ut att fungera nu så jag hoppas på det bästa. Kan uttala mig om ett par dar. O jag är nyfiken på att höra hur det går för din del...
     
  10. yarr

    yarr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Verkar bäst att fortsätta ligga kvar på v27 ett tag till :) Läser bara om massa problem efter v30. Har ännu inte haft ett enda problem med v27 sedan den kom.
     
  11. plexuz

    plexuz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ser man på. Jag har helt enkelt inte haft tillräckligt med tålamod när jag försöka med power-knappen.

    Hängningarna fortsatte under gårdagen så jag genomförde vad jag tror är en ren installation. Jag följde Omegas installationsguide (Wipe data/factory reset, Wipe cache och Wipe dalvik cache). Tyvärr fortsätter hängningarna även efter ominstallationen. Finns det fler åtgärder att genomföra eller har jag lyckats förstöra någon hårdvara?
     
  12. Sharkware

    Sharkware Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3
    Telefon 3:
    iPhone 6 S
    Platta:
    Google Nexus 7
    Platta 2:
    ASUS A-510
  13. Sharkware

    Sharkware Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3
    Telefon 3:
    iPhone 6 S
    Platta:
    Google Nexus 7
    Platta 2:
    ASUS A-510
    Eller den korta & enkla versionen:

    När telefonen (android) startar så kollar DalvikVM (Virtuel Machine) igenom installerade applikationer (.APK), samt lite annat, och bygger ett träd av beroenden. Detta träd används för att optimera bytekoden för varje applikation, och allt detta lagras i DALVIK CACHE. Sedan körs applikationer från denna optimerade bytekod.

    Rensar du dalvik cache så är det enda som händer att den vid omstarten byggs upp på nytt. I dalvik cache finns alltså INTE lagrat några data som du själv knackat in i luren och är därför helt riskfritt att rensa.

    Detta är också orsaken till att det tar mycket längre tid att starta om luren då det måste byggas upp en ny dalvik cache när den rensats, t.ex när du flashat ny/uppdaterad ROM.

    Detta var en MYCKET generell förklaring, hoppas det hjälpte lite i alla fall :)
     
  14. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    När man har custom recovery och gör en wipe av data och fabriksåterställning sparas fortfarande allt annat på det interna sd-kortet. Om du har ett externt kort också kan det vara idé att kopiera över allt viktigt dit och sen även formattera det interna sd-kortet. Ibland kan man också få problem om man återställer för mycket från backuper, dvs inställningar till program, sms, samtalsloggar osv brukar nog inte så ofta ge problem, men om man via tex titanium backup återställer system, hemskärmar osv.

    Jag hade problem för några versioner sen med omstarter, seghet mm och då gjorde jag en fullwipe, fabriksåterställning, formatterade det interna sd-kortet (hade rommen på det externa) och återställde endast appar och deras inställningar, samtalsloggar och sms från backup. Sen dess har luren funkat finfint. Hade lite problem med v36, men provade då med en annan kärna. Behövs dock inte nu längre, v37 funkar perfekt för mej.

    Sen brukar jag alltid ta backuper på allt ändå, fast jag använder oftast inte allt för att återställa, men ifall jag skulle sakna något så finns det sparat.
     
  15. Actt

    Actt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nån mer än ja som har problem. Med att ja tappar sd kortet titt som tätt. Annars flyter denna rom as bra.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  16. Michko

    Michko Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Väldigt bra flyt i 37an.

    Installerade jkay och nu fick jag blocking mode ikonen tillbaka. Går det att gömma den utan att behöva ta bort hela ongoing panelen?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  17. plexuz

    plexuz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu har jag gjort flera fullständiga ominstallationer men problemet med låsningar kvarstår. Jag har hittills inte provat att rensa det interna sdkortet fullständigt. Nu börjar jag bli lite desperat. Hur gör man för att rensa det interna sdkortet?

    Jag tror iofs att jag har backup kvar från v35 där jag inte hade problem med låsningarna. Är detta kanske en bättre lösning än att rensa interna sdkortet?
     
  18. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Hade problem igår här med. Factory reset, sen wipes, flash in igen och återställde endast apparna från titanium,inte system o data. Sen pill med inställningar tackolov för nova backup, snabbar upp det hela. Nu verkar segheten och konstiga beteendet från igår ha försvunnit.

    Sent from my GT-I9300
     
  19. Sideburns

    Sideburns Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Under Deluxe Settings går du in på "Set status bar options" och skrollar ner en bra bit tills du hittar "Blocking mode notification" och klickar ur den så ska det försvinna
     
  20. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Det gör du från recovery, välj att formattera sdcard

    Det borde ju vara värt att testa. Värt att notera är att det tydligen ska vara skydd mot sds (S3 sudden death) i dom nya kärnorna som ingår i v36 och 37. Men det är ju å andra sidan igen vinst att ha en lur som låser sej hela tiden.

    En annan sak som kan vara värt att testa är ju en annan kärna. Själv har fastnat för siyah, men det finns fler. Hade lite problem med låsningar på v36 och det blev bättre med siyah-kärnan och nu har jag fortsatt med den även i denna versionen. Jag vet at både senaste siyah och perseus kärnorna ska ha skydd för sds, men det gäller säkert fler.