Behörigheter och appar

Diskussion i 'Allmänt' startad av Qvisten, 14 jan 2013.

  1. Qvisten

    Qvisten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Är en gammal iPhone räv :P men har en gammal Blade och tantan har en optimus 2x som jag pillar med då och då och har bestämt mig för att detta året gå över till Android :P Men en sak jag funderat över är det här med behörigheterna. Man blir lite orolig när man läser vad vissa vill åt. Ta Swiftkey som vill åt mms, sms, status och identitet eller Gosms pro som vill utan mitt godkännande ta bilder, spela in videoklipp, komma åt känslig loggdata och massa annat.En annan vanlig app är Nova launcher som får ringa nummer direkt (kan leda till oväntade avgifter och samtal) När man läser igenom många appar och vad de vill åt blir man ganska orolig.

    Hur ser ni på det? Behöver jag va orolig. Behöver apparna verkligen komma åt det? Visst som vissa grejer fattar man ju att du inte ska ladda ner som t.ex en wallpaper som vill åt en massa grejer men många "vanliga" appar o annat vill ju åt mycket ändå.
     
  2. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Flera av de behörigheterna är inte så konstigt. Att swiftkey will läsa mms och sms är för att kunna lära sig hur du skriver och på så sätt föreslå ord. Samma med Go SMS som vill kunna ta bilder och videoklipp direkt i appen som du sedan skickar med mms. Isf att man behöver ta bilden med vanliga kamera appen och sedan gå in i go sms för att skicka den.

    Är man precis som du säger lite restriktiv till vissa saker (som bakgrunder som behöver en massa rättigheter) så tror inte jag att man behöver vara orolig. Sedan så ska man akta sig för att ladda ner appar på diverse skumrasksidor då man inte vet om de är modifierade eller inte.
     
  3. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Du ska tänka på att iOS (iPhone) hela tiden i stort sett gett alla rättigheter till alla appar. Android låter bara en veta i lite mer detalj vad som händer :)
     
  4. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    En app kan ta kort via kamera appen utan några rättigheter med intent systemet i android. Men jag antar att go SMS har någon extra funktionalitet som gör att den måste komma åt kameran direkt själv.

    Men iaf, när det gäller rättigheter så kommer man ganska långt med sunt förnuft. Tex, spel som vill ringa och smsa ska man nog inte lita på.

    Telefonstatus behöver bara media spelare som behöver stödja äldre versioner av android, men många appar begär det ända för att komma åt mobilens imei vilket de inte borde göra.

    Saker som kontakter ska man väl också vara lite försiktig med.

    Osv osv.
     
  5. Qvisten

    Qvisten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Med andra ord verkar ingen bry sig särskilt mycket? Funkar inte riktigt så på iPhone då det är mycket mer kontrollerad miljö och inte så vilda västern så android så vi låter bli att jämföra där, två helt olika "system" med för och nackdelar.
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    För t.ex. Swiftkey så kan du enklast kolla hur de själva förklarar varför de behöver de där rättighetern: http://support.swiftkey.net/knowled...permissions-are-requested-during-the-installa
    Flera appar skriver i beskrivningen på Play Store varför de behöver vissa rättigheter.

    För de mest använda och kända apparna så behöver du inte oroa dig.

    En annan väg att gå är att inte installera appar som du egentligen inte behöver. Visst att GO SMS Pro har massor med kul funktioner, men behöver man verkligen dem? Standard-SMS-appen fungerar utmärkt för att skicka och ta emot SMS och ett mycket bättre alternativ till SMS är mail eftersom det inte kräver någon speciell klient.
     
  7. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Man bör bry sig :) Men du har nog rätt i att de flesta inte gör det :\
     
  8. Qvisten

    Qvisten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Jo enligt mig tycker jag många appar har för mycket rättigheter och vissa behöver inte ens dem. Sen är det befogat för andra appar. Varför ska go smspro t.ex få ringa utan jag vet det eller komma åt i stort sett all min information på telefonen? Förstår att den behöver komma åt kontakter och sms men thats it. Hittar en del skriverier om ämnet.

    http://www.theregister.co.uk/2012/11/01/android_app_privacy_audit/
    http://www.channel4.com/news/android-apps-share-personal-data
     
  9. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    För att kunna ringa upp en kontakt direkt från appen istället för att behöva gå till "dialern".
     
  10. Qvisten

    Qvisten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Nä klart jag inte är super nervös då man vet att ens privata information är = pengar så det kvittar ju vad man använder, men som sagt vissa appar eller annat förstår man. Jag bara mest funderar på om man ska börja bry sig mer. Man kan ju inte typ inte installera något om man är supernojjig men man kanske ska börja bry sig och ifrågasätta både google och app tillverkarna. Vet inte, bara funderingar och vill veta lite vad android gemenskapen tycker.
     
  11. Qvisten

    Qvisten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Men du förstår mig inte. Jag ger appen rätt utan min vetskap. Den får göra vad den vill utan att jag vet. Kom igen är det bara jag som tycker det är lite konstigt att man ger appar sådana rättigheter. Det borde enligt mig vara mer förfinade rättigheter eller vad man ska säga.
     
  12. Qvisten

    Qvisten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Känns som de flesta inte gör det, nu är det ju Android vi snackar men det är ju överlag med det mesta annat också.
     
  13. fiddler

    fiddler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2011
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det fanns en app på Google Play som hette Permissions denied. Där kunde man blocka de olika apparnas åtkomster och rättigheter. Tror den finns kvar
     
  14. Qvisten

    Qvisten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Afaan det är ju ganska smart i så fall :P Menantar apparna inte funkar som de ska då?
     
  15. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Så jobbigt är det väl inte om appen ploppar upp dialern med numret förifyllt så man får bekräfta att man verkligen vill ringa?
     
  16. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    De flesta appar krashar så fort de försöker använda de API:er som kräver vad det nu är för rättighet du blockerat.
     
  17. Qvisten

    Qvisten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Ja jag antog det. Borde göras någon Whitelist eller liknande. Är ju inte bara privatpersoner utan för företag också. Måna har "androider" idag och säkerhet tycker jag är viktig.
     
  18. forsgren

    forsgren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fel.

    Appar kommer inte åt kontakter, foton, sms, position, allmän lagring och så vidare. Apparna har nästan inga rättigheter i iOS.

    Du måste uttryckligen ge tillstånd till sådant

    EDIT: Det vore skönt med förklaringar vid appinstallationer i Android om varför appar vill ha vissa rättigheter.
     
    Last edited: 14 jan 2013
  19. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Snapphane är duktig på att sprida FUD om Apple.
     
    Last edited: 14 jan 2013
  20. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Om man har iOS 6 ja. Innan dess kunda alla appar läsa och ändra i addressboken utan att fråga iaf. :)

    Seriösa utvecklare som begär rättigheter som är svåra att förstå brukar ju förklara vad de används till i appens beskrivning eller i en FAQ på sin hemsida. Gör de inte det, och inte svarar på supportfrågor om det så kanske man ska tänka efter en gång extra innan man installerar.