Wifi funkar inte utomlands?

Diskussion i 'Off Topic' startad av paraflaxtapet, 14 jan 2013.

  1. paraflaxtapet

    paraflaxtapet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej.

    Min styvdotter är i Centralamerika.

    Hon säger att hon inte kommer ut på internet med sin laptop när hon är på internetcafeer o dyl.
    Men med sin Iphone funkar wifi på samma ställen.

    Vet inte om hon har testat att bara högerklicka på nätverkssymbolen och kört "felsök problem"?

    Kan man göra något mer än så? Vad kan det vara annars? Kan nätverkskort gått sönder eller nåt? :cry:
     
  2. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Finns olika standarder för wifi. Det finns minst ieee 802.11 abg och n. Och bl a 'n' finns på 2,4 och 5 GHz. Kanske stödjer datorn inte det som används. Går det inte att köra tethering via blue tooth eller usb mot iphone? Kanske inte lika snabbt dock. (Android har båda typerna av tethering. )
     
  3. paraflaxtapet

    paraflaxtapet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag trodde wifi och internetcafeer var likadant över hela världen, att det var bara att tuta och köra? Varför funkar det på hennes iphone då?

    Hon är inte så teknisk så det där med tethering är nog uteslutet.

    Det här med olika standarder för wifi låter ju krångligt? Måste man kolla upp sånt innan man åker utomlands? Vi trodde som sagt att det bara var att koppla upp sig där det fanns gratis wifi på samma sätt som här hemma på mcdonalds, tåget, osv.
     
  4. quizzly2k

    quizzly2k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kan bero på vilka WiFi-kanaler som används som standard också. Det finns olika "rekommenderade" kanaler beroende på land. Om hon har använt och konfigurerat sin dator i Sverige är det troligt att datorn är inställd på den vanligaste kanalen för Sverige. Kanaler för Wifi kan man byta i inställningarna för det trådlösa nätverkskortet.

    Sent from my phone by airwaves.
     
  5. paraflaxtapet

    paraflaxtapet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hon har använt den i flera europeiska länder utan problem, men kanske Europa har en gemensam wifi standard som inte sydamerika har?

    Hur byter man inställningar för wifi-kanaler?

    Ändra inställningar för nätverkskort, sen då?