Fråga: Hjälp välja Aux kabel till bilstereon.

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Shire, 14 jan 2013.

  1. Shire

    Shire Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hallå!

    Vill koppla in min G3a med Spotify till nya bilstereon som har Aux.
    Behöver er hjälp då jag är totalt oduglig när det gäller kablar...

    Vilken ska jag välja?
    Får gärna vara något dyrare ifall det är bättre kvalitet, och om det finns.

    / Nicklas
     
  2. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Vet inte om det har nån betydelse vilken kabel man har. Jag har en vanlig billig standardkabel och den funkar fint.
     
  3. robink1989

    robink1989 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    det är sjukt dålig output ljud i s3an dock, så kabel spelar ingen roll alls då det inte går att spela särskilt högt ändå med den.. tyvärr
     
  4. m3rso

    m3rso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S8+
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Jag kör en vanlig 3.5 aux kabel till min bil. Men som Robin sa ljudet är riktigt dåligt. Frugans iphone ger mycket bättre ljud.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  5. Shire

    Shire Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det går bra men en vanlig 3.5 i båda ändar? Tror jag har en sådan hemma.
    Eller är det någon skillnad på rca?

    Vad lovande det är att höra hur kasst ljudet är.
    På en telefon från 2012...
     
  6. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    det finns stereos med dåligt ljud från 2012 med :) är ljudet viktigt så köper man en produkt med bra ljud lawl.
     
  7. Shire

    Shire Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    No shit?...

    Det behöver inte vara bra ljud, det kan vara acceptabelt.
    Man kan ju tycka att en produkt för nästan 5k ska ge det.
    Men kommentarerna hittills är "riktigt jävla dåligt".
     
  8. ZiMMeN

    ZiMMeN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    865
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Ni måste ju ha nå fel på era mobiler ? :O
    Jag har då sjuk jävla kräm i min mobil när jag kopplar den till bilen
     
  9. Shire

    Shire Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Glad jag blev av att höra detta!
    Vad använder du för kabel?
    Någon speciell konfiguration på mobilen?
     
  10. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Samma här, väldigt nöjd med ljudet via såväl 3,5mm som bluetooth.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  11. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Bästa tipset är att du undviker 3,5mm ljudkablar med för tjock kontakt. Du får kanske inte i den i telefonen för den går inte ner hela vägen och speciellt jobbigt kan det bli om du har ett skal på. Så välj en lite smalare kabel.

    Ljudet har jag inte märkt något fel på. Däremot är volymen lite väl låg. Skulle inte haft något emot lite högre. Man kan byta kernel mot exempelvis Perseus eller Siyah kernel så kan man pusha en högre volym än vad Samsungs låsta version gör. Orsaken tror jag har att göra med EU regler och hörlurar då porten även används av hörlurar.

    Men som sagt byter man kernel kan man ändra på både effekten och du får även med en equalizer där du kan boosta bas och lite allt möjligt kul. Men att byta kernel innebär att du utför en åtgärd som inte längre täcks av garantin. Bara så du vet.

    Själv kör jag med en egensnickrad bildocka och byta kernel påverkar inte bildockans ljudutgång tyvärr så min har lite lägre volym än jag hade önskat oavsett. Men kopplar jag kabeln direkt så låter de bättre.

    Lycka till! Vill du se min docka kan du klicka på ghettomod i min signatur :)
     
  12. robink1989

    robink1989 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    testa då spela på din s3 i bilen eller vart du nu spelar, sen koppla ur, och sett i en sony iphone eller nån annan telefon med samma låt, det är helt klart skillnad.
    ljudet är lågt med s3.
    men det är även det enda som är negativt med den här telefonen så jag lever med det:):-*
     
  13. EFeber

    EFeber Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Micksson gillar detta.
  14. Shire

    Shire Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Snygg mod!
    Går det att boosta volym med appar eller blir det dåligt resultat?


    Tack för tipset! Har hifiklubben här i Örebro så ska gå förbi dom.
     
  15. jolerius

    jolerius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

  16. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    1. Köp inte för lång kabel. Klura ut hur kort du klarar dig med och köp en sådan.

    2. Du behöver inte köpa någon speciell kabel. Vilken budgetkabel som helst från Clas O eller Kjell & Co kommer funka precis lika bra som en "Nikabe" med 10 års garanti eller en ännu dyrare.

    3. Folk i den här tråden rör ihop "lågt ljud" med "dåligt ljud". SIII har en begränsning i volym som du kan komma runt genom att flasha en annan ROM, men ljudkvaliteten är inte alls pjåkig med det Wolfson WM1811-chip Samsung stoppat in i den.

    4. Att folk får olika högt ljud i sina bilar beror helt enkelt på att de har olika bilar med olika stereoanläggningar. En del förstärker upp insignalen och en del gör det inte. På min bil (Skoda Octavia) kan jag välja tre olika nivåer och har valt den lägsta förstärkningen eftersom jag upplever att ljudkvaliteten försämras annars.

    5. Om du inte använder skal och har telefonen i en hållare på instrumentbrädan kan det vara smart att välja en kabel med vinklad kontakt eftersom den då sticker upp mindre över telefonen.

    6. Passar även på att slå ett slag för hur jag monterade SIII:an i min bil. Kanske är det smidigare att få till det i din bil: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=81633
     
    flurka gillar detta.
  17. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    De går att boosta den skapligt. Men inte lika bra som är möjligt om man boostar själva ljudchippet via stweaks + siyah kernel. Jag upplever de som bättre iaf. bildockan går dock inte att modifiera på de sättet som jag skrev tidigare :)
     
  18. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    De som säger att de har dåligt ljud har troligtvis en standard stereo med det enklaste stereo paketet. Ett tips om du ska leka med EQ är att du antingen gör det bara på stereon eller bara på telefonen. Om du gör det på båda enheterna så kommer det högst troligtvis låta lite små dåligt :(

    Själv kör jag med steg i bilen så EQ använder jag inte alls. Kan ha så högt att det börjar göra ont och grannarna klagar på att det låter för mycket :)


    När det gäller kabel, så kan du köpa vilken som helst! Bara det är stereo på den. Har prövat allt från kjells enklaste till guldpläterade kablar för flera hundra men har inte märkt någon speciell skillnad...

    Så kör typ på denna: http://www.kjell.com/sortiment/ljud...m/3-5-mm-3-5-mm/anslutningskabel-3-5mm-p39331 Om du nu har standard stereo så kommer du inte märka någon skillnad alls, bara bortkasstade pengar imo :)
     
  19. Skoog8

    Skoog8 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  20. tekniktant

    tekniktant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy 6 Edge
    Platta:
    iPad 9th
    Kastar in min fråga här också då jag hoppas och tror att S3 och Note 2 är tillräckligt lika (har skrivit i Note 2 forumet tidigare).

    Jag får inget ljud alls i min bilradio om jag använder en sådan vanlig auxkabel som ni länkat till här. Samma kabel och radio fungerar jättebra med min tidigare Xperia Arc.

    Har kollat lite på de hörlurar vi har här hemma och de med kontakt som ser ut som de kablar ni länkat till fungerar inte heller med min Note. Möjligen får man lite ljud om man trycker så hårt man kan på kontakten.

    Ett par hörlurar som dottern har till sin iPhone (och som inte går att lyssna med inkopplade till datorn) fungerar jättebra med min Note.

    Skillnaden jag ser på dessa kontakter är att de vanliga som inte fungerar har har som 2 "ränder" runt kontakten och den som fungerar har 3 "ränder".

    Såg den här på Kejll och Co och den ser ut att ha rätt kontakt i ena änden. Frågan är om den kan fungera med en vanlig aux-kabel mellan den och radion.

    Eller en sån här?

    Kan ju erkänna att jag har ingen aning om vad ev skillnad på dessa, som in mina ögon bara ser ut att ha rätt kontakt i ena änden, är. Vad betyder t ex 4-pol?

    Chansar på att nån förstår vad jag svamlar om. De på Note 2 forumet sa ju samma sak som ni sagt, att det fungerar med en vanlig 3,5 mm auxkabel, men det gör det inte för mig.Och min radio har inte bluetooth för annars kunde kanske det fungerat i alla fall.