Övrigt: Mina tankar om Nexus 7

Diskussion i 'Google Nexus' startad av wmb, 14 jan 2013.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag måste skriva av mig lite. Dels för att beklaga och berömma, dels för att få kommentarer på mina synpunkter

    Dessa enheter har jag som referens
    Nexus 7 32gb wifi
    SGS 3
    Ipad Mini 64gb


    Positivt saker först;
    Pris. Den är väl, trots negativa aspekter prisvärd.
    Batteritid, även med custom rom och överklockning så verkar batteritiden duga för mig, även om iPad Mini absolut är bättre där. Men, det räcker def.

    Negativt;
    *Skärmen är blek. LCD, javisst, men den är ju jättetråkig jämfört med Mini och SGS3
    *Skärmen är alldeles för mörk i auto. I manuellt läge så liksom bränner det i ögonen jämfört med både Mini och SGS3 istället för att bli "bättre".
    *Den känns ganska tung. Ibland gillar jag tyngden, ibland känns den så "2007" på nåt sätt

    Men framförallt. Det känns som en stor mobil med blek skärm som inte är anpassad för att vara en platta. Nu går vi in på mjukvara förvisso.
    Det är ju typ Gmail, kalkylator och inställningar som är tablet-view.
    Vad tusan hände med twitter, facebook osv??? Tjejens iPad Mini är sååå mycket smartare i mjukvaran och drar nytta av skärmens storlek

    Jag är långt från en apple-nerd, don´t even go there. Men en iPad Mini kostar 2995:-, dvs ingen jätteskillnad trots allt.

    Så många hyllar plattan. Finns det ingen som är lite negativ eller kritisk som jag?
     
  2. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Detta tycker jag inte är ett stort problem, det mesta ser blekt ut jämfört med en amoled skärm. Lite mer kontrast vore såklart inte fel.

    Ja, auto är verkligen kasst! Min gamla Galaxy Tab var likadan, auto fungerade inte alls. X10 mini och X8 hade dock riktigt bra autofunktion som man inte ens märkte av, så det går att göra en fungerande auto.

    Hm, tycker min är väldigt smidig. Jag provade en ipad mini i en butik, och fast den är 10% lättare så kändes den klumpigare på något sätt. Troligtvis pga att den är i metall - Nexus7 baksida i plast är riktigt greppvänlig så man behöver inte hålla i den lika krampaktigt som ipad mini tycker jag. - Nexus7 har bättre design helt enkelt.

    Jag måste erkänna att jag inte fattar detta med behovet av att appar ändrar layout på en 7" skärm. De få appar som faktisk gör det (Prisjakt bla) tycker jag faktisk blir sämre! Det blir mer plottrigt och det ryms mindre information, eftersom "menydelen" av appen måste visas. På en 10" platta så kanske det är en annan sak.

    Nu har jag inte klämt på en ipad mini mer än några minuter, men jag tycker en Nexus 7 är ett bra köp. Den kostar 40% mindre :)jätteskillnad), har bättre design och skärmupplösning än en ipad mini.

    Jag kan dock lägga till en negativ punkt som du inte tog med:
    Webläsaren i Nexus7 (Chrome) micro-hackar när man scrollar, här är ipad betydligt bättre.
     
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag vågade inte kritisera hack så mycket. Blir ett jäkla liv då :P

    Jag tycker dock att dolphin HD gör ett fullt godkänt jobb på Nexus 7

    Vem vet, du kanske har rätt vad gäller appar designade för plattor. Ska ta en rejäl funderare på vad jag faktiskt tycker om det på så pass liten skärm


    Men, jag kan inte riktigt acceptera att auto-brightness inte fungerar (knappt alls faktiskt) eller att skärmen är så jäkla blek och trist.
    Flera vänner som är vana med apples produkter undrar direkt om man kan öka ljusstyrkan när dom pillar på den. Jag förstå helt varför. Dom är vana med mycket ljusa skärmar, och Nexus 7 är rejält mörk och livlös i jämförelse.

    Vi tar ett scenario;
    Jag ska visa viaplay för någon. Jag har mitt skärmskydd på (nått vikbart case). Startar Viaplay i landskap och det första som händer är att det är force på horisontalt läge som får både mig och min kompis att vrida nacken ur led för att hitta en film.
    Filmen startar och förtexter är slut. Då säger kompisen att det är ganska mörkt för att se en långfilm (och har helt rätt). Jag säger att det är lätt fixat (dra ner menyn och ändra manuellt), men då stödjer inte appen att dra ner rullgardinen utan jag får backa ur filmen för att ändra ljusstyrka

    DET ÄR INTE ACCEPTABELT i början av 2013. Come on!
     
  4. lamer71

    lamer71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    GPS och NFC är ett par tydliga fördelar som Nexus 7 har över dito Mini. Dock finns det gps i 3g varianten på Mini, men den blir då väldigt mycket dyrare.

    Eftersom Nexus 7 används av flera hemma hos mig, så har den en klar fördel med att det går ha flera användare på den. Går inte med Mini.

    Men Minin har en lite skönare skärm, det håller jag med om. Fördelarna med android är dock så stora att jag aldrig någonsin skulle köpa en Ipad.
     
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Bra tankar där.
    GPS och NFC kvittar för mig, men helt klart fördelar på övriga marknaden

    Flera användare är en jäkligt big deal för många familjer, mycket bra poäng där

    Jag hoppas att dom gör som SGS3, ger oss olika inställningar för skärmen (eller att det kommer en MOD på XDA)

    Fler sköna fördelar tack :)
     
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Kör 4.1.2 på prov (finns en tråd om det också) och tycker ljusstyrkan fungerar något bättre än 4.2.1
     
  7. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Det sistnämnda ligger ju på att viaplay inre har gjort en fullt fungerande applikation. Inget som nexusen kan bli skyldig för.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  8. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Hänglås , helt rätt. Men i jämförelsen Android vs iOS går den parallelen trots allt att använda
     
  9. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Har faktiskt inte stört mig på skärmen är mörk. Jag körde inte 4.2.1 något längre dock. Fick feber direkt på lagget.

    Jag tycker aosp browsern är bättre än dolphin då jag använder mig av synkning av favoriter väldigt flitigt.

    Fast största fördelen med hela plattan mot ipad är ju android. Tusen saker som skulle ta för lång tid att lista. Men de vardagliga som jag tar för givet som den täta integrationen mellan apparna och oset är guld på android.

    Tänker specifikt på att kunna "share":a data mellan alla appar till mina vänner utan problem och att man kan installera en annan app och sätta dom default om jag inte gillar stock är saker som är viktigt för mig. Samt även en fungerande dropbox sync som inte ens existerar för ios utan där måste man starta appen manuellt vid varje sync.

    De är som sagt redan game over för ios för min del. Jag är en för tung och bortskämd användare för att någonsin kunna acceptera dagisanpassade ios. Jag har för många krav som apple aldrig kommer erbjuda i ios för att få mig som user. :)

    Edit: såg för ett tag sen en tråd på xda om en app som kunde kalibrera om skärmen och pusha färgerna så de poppar ut lite mer. Inger jag utforskade själv dock då jag är rätt nöjd som den är med 4.1.2 som sagt.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
    Last edited: 15 jan 2013
  10. incoherent

    incoherent Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Last edited: 15 jan 2013
  11. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag har inte ägt min Nexus 7 så länge, men jag är positiv hittills. Jag delar dock upplevelsen av lagg i chrome.
    Designmässigt jämfört med iPad mini är ju att storleken faktiskt inte är det där fickformat som man ville ha med Nexus 7. IPad mini är nästan lika stor som en vanlig iPad... Å tänka sig så dyr jämfört med en iPad 3/4 som har så mycket bättre egenskaper som är värt pengarna upp.
    IPad mini verkar ha väldigt smala kanter runt skärmen så att när man håller i plattan med två händer är det lätt hänt att råka trycka lite med tummarna. Den design som iPad mini också har genom att vara så pass bred och tunn gör att den är svårgreppad när den ligger på rygg på ett bord..

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  12. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Exakt min tanke också angående ipad mini. Vad apple fanboys brukar säga är att Apple har tänkt på detta och har en teknik för att ignorera tryck på sidan av skärmen. Fast de brukar glömma bort att nämna den lilla detaljen att detta *endast* gäller ipads app drawer och inte appar, webbläsare eller något annat som inte specifikt har designats med detta i åtanke vilket i princip är nada.

    Jag kan inte prata för alla så klart men jag älskar formfaktorn på N7. Stör mig inte de minsta på de svarta ramarna runt. Visst de ser kanske inte lika "coolt" ut men de är sjukt bekvämt och det är lätt att plocka upp plattan med en hand. En Ipad mini går ju fan inte plocka upp med en hand lätt utan att man får liksom skjuta in fingrarna under och sedan dra upp plattan och sedan får man kasta den lite upp i luften och greppa den snabbt igen med handen. Om man nu försöker få ett bekvämt grepp med bara en hand.
     
  13. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Nu har jag inte testat Viaplay på varken Android eller iOs, men om det är någon här som har testat den för iOs och kan dela med sig lite erfarenheter? Tänkte om det är samma "uppbyggnad" där, alltså att det är tvingat horisontellt läge och att notifikationerna inte går att komma åt?
     
  14. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Gud förbjude att någon vågar yppa ett negativt ord om den heliga N7. Själv drog jag på mig en lavin av mothugg för att ha nämnt brister i design och byggkvalitet.

    Jag kan inte låta bli att jämföra med Motorola, som skickar med en docka med sina enheter, eller åtminstone har en sådan klar vid enhetens lansering; Asus tar flera månader på sig att ta fram och leverera en simpel plastbit som dessutom kostar flera hundralappar extra. Att den endast klarar landskapsläge är dessutom rena skämtet.

    Skärmen är verkligen snygg på dagen, men som du nämner så blir den ansträngande i mörka omgivningar om man inte använder någon app för att justera ljusstyrkan; auto fungerar ju bara inte. Jag kör med denna: https://play.google.com/store/apps/...d_apps#?t=W251bGwsMSwyLDEwOSwiY29tLmhheG9yIl0.

    De vinklade sidorna gör den lätt att greppa och plocka upp med en hand när den ligger ner, men tyvärr blir knapparna svårare att manövrera; sidorna borde varit raka runt knapparna för enklare handhavande, och dessa borde ligga mer åtskilda eller på olika sidor.

    Jag gillar trots allt N7, men framförallt pga Android 4.2 och att den tickar på rätt hyggligt. Dessutom ryms den i mina benfickor :-)
     
  15. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Viaplay på Ipad

    https://www.youtube.com/watch?v=IN0UBLd7mzc&feature=youtube_gdata_player

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  16. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Kort förklarat angående ljusstyrka så vill jag ha som min S3, kunna sätta minimum gräns så den inte blir så mörk i normalljus, men ökar i kraftigt ljus. Detta har väl med aosp Google att göra antar jag

    Jag gillar min platta Mycket mer nu med 4.1.2 istället. Google borde ha dragit tillbaka 4.2.1...

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  17. mangeP

    mangeP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Håller helt med om att det verkar som att Asus har problem med att skruva ihop enheterna på ett OK sätt, har själv lämnat tillbaka en DOA Nexus 7 där skärmen inte alls reagerade på touch.

    Men jag måste bara framhålla det som jag anser vara den STORA saken om man jämför mot IpadMini och det är PRISET.

    Att tycka att 700kr prisskillnad inte är stor på prylar som kostar under 3000:- är i min värld fel.

    Vidare så förstår jag HELT de som köper Apple som är vana vid deras prylar, de verkar jättelätta att använda osv, men för mig som är van att "mecka" lite med datorer så har jag inga problem att hjälpa ungarna med deras Nexus plattor.

    Så jag anser LÄTT att Nexus är "most bang for the buck" och visst, hade jag pröjsat mer hade jag fått en bättre skärm och en browser som inte hackar osv osv.
    MEN här har jag VALT att köpa en pryl som har en lite sämre skärm just för att den är billigare och för mig som köpte 3 st plattor så hade jag fått hosta upp drygt 2000kr mera om jag köpt 3 st IpadMini, och då hade jag fått 16GB istället för 32GB....
     
  18. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Själv har jag inga problem med 4.2.1. Enda jag stör mig på är att det är bara genvägar i notifikationsfältet istället för riktiga knappar, så att t.ex. wifi slås på/av när man trycker på det.

    Sen skulle det vara trevligt om Asus skulle få ut lite tillbehör till den någon gång. Varit ute i mer än 6 månader nu och det finns ingenting. Ingen docka, inget fodral, ingen laddare, osv.
     
  19. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Något negativt dock, 20kr negativt, är att man måste köpa en app för att Nexus ska kunna läsa av USB. Måtten kunde nog vara lite kortare. Döyta över och under kan vara lite för mycket. Men långsidorna är lagom för att kunna vila tummen på.

    Bästa är att priset är sänkt på bekostnad av saker jag ändå inte använder på en surfplatta. Det är t ex kamera baktill. HDMI är ju ersatt med Miracast som jag tror kommer vara tekniskt revolutionerande. HDMI kablar som brukar vara så korta. NFC för att snabbt få lite bilder som väger upp överföring från microSD/bluetooth som faktiskt tar längre tid.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  20. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag får nog ge mig. Det är en stor skillnad procentuellt. :-(

    Samt att den är mest prisvärda, speciellt inom Android. Jag har nog ganska stora krav efter S3 som har fungerat strålande


    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2