Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tack för tipset! Det verkar som att Walkman snor alla events som har med pause och play att göra, resten funkar. Surt...
    Jag laddade hem HeadsetButton Controller och satte den mot Spotify. Dock hittar jag inte just Headset button i Tasker, kan man skicka den? Jag hittade ett annat plugin som gör just det, Headphone Buttons. När jag vill pausa Spotify i Tasker får jag alltså skicka ett headset button-event och styra det mot Spotify för att det skall lyckas, snacka om omväg när Media Buttons skall funka. Jaja, tack för jättebra och snabb hjälp! :)
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    För att få bra struktur kan man i Tasker dela in allt man gör i så kallade projekt. Observera att de endast syns om du stänger av Beginner Mode under Preferences. Varje projekt innehåller sin flik med profiler, tasks, scences och variabler. Själv har jag bland annat dessa projet: Allmänna inställningar, Position, Temperatur, Bil. I Position ligger t.ex. alla profiler som är beroende av position och i Bil ligger allt som krävs för att telefonen ska läsa upp vem som ringer eller smsar när jag kör bil.

    Jag vet inte hur omfattande tasks som krävs för att uppnå det du vill göra, då jag inte själv använder någon av apparna du nämner, men det borde räcka med en enda profil som sköter tändning och släckning av lampor. Skapa bara en profil med context State - Variable Value %PA_LANDET Is Set. Profilens task kan se lite olika ut beroende på hur du vill lägga upp allt. Vill du ha en separat, namngiven task för varje lampa? I så fall får du skapa tasks under fliken Tasks och sedan köra dem i tasken som tillhör profilen med hjälp av Perform Task. Detta kan t.ex. vara bra om du vill ha fler villkor för en lampa än för en annan.

    Annars kan tasken helt enkelt vara:
    Tänd lampa 1
    Tänd lampa 2
    osv...

    Att slumpa en lämplig tid är inga större problem. Du kan antingen anväda Variable - Variable Randomize eller skapa någon egen typ av formel som slumpar tider. Det som är svårt är att få Tasker att köra en profil på den angivna tidpunkten eftersom contexten Time inte verkar stödja variabler. Man kan säkert göra någon typ av mer eller mindre avancerad och mer eller mindre säker workaroud, men risken finns att blir någon 2-3-4 profiler för att fixa det. Kan dock ta mig en titt på en workaround i helgen när tentan är bortgjord om du inte har fixat något själv och fortfarande är intresserad :)

    Om vi klarar av att köra en profil vid en i en variabel angiven tidpunkt ska det också gå att styra tändning och släckning med solens uppgång. Det finns en kalender man kan prenumerera på som innehåller tiderna för solens upp- och nedgång så man kan hämta informationen därifrån, om du inte redan har någon annan tjänst att hämta från? Det kommer dock kräva en del arbete men jag har en mall som hämtar information från en kalenders titel så det ska nog gå :)
     
  3. alexbergsland

    alexbergsland Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    LineageOS 14
    Så, nu sitter jag vid en dator och kan svara lite mer utförligt.
    Tasker kan välja vilken profil HeadsetButton Controller ska använda. Så det första du bör göra är att öppna HeadsetButton Controller, klicka på fliken advanced, Manage Profiles skapa en ny profil, döp den till Spotify, välj Spotify som Target music app.

    I Tasker kan du då skapa tasks med hjälp av Plugin | HeadsetButton Controller | Configuration - Edit och välja din profil.

    Nu läste jag ditt svar en gång till och insåg att du kanske redan fått till det med ett annat plugin.

    Jag har gjort en profil för varje musik-app (8st), via Tasker väljs respektive profil när just den appen startas. Detta funkar bara delvis. Ibland verkar detta glömas bort och Google Music startas när jag klickar på headsetet. För att råda bot på detta skapade jag variabler i Tasker för att minnas vilken app som användes sist men det gjorde ingen skillnad. Aja, det får bli en egen fråga nån gång när jag orkar beskriva mer i detalj.
     
  4. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag glömde nog säga hur jag använder detta. :)
    När jag kopplar upp mig med BT i bilen sätter jag igång Spotify och startar en spellista. Om jag gör detta innan nyckeln vrids om helt kopplas BT bort och hela min profil i Tasker rasar samman. Jag har därför lagt in en Grace period i min exit task för detta som ger mig chansen att koppla in mig mot bilens BT igen under 20 sekunder. Hinner jag detta vill jag automatiskt fortsätta uppspelningen där jag var. Detta gör att jag inte faktiskt trycker på några knappar för att få uppspelningen att starta igen, det är en timer som triggar det hela.
    Därför undrar jag om man kan skicka ett Headset-event direkt från Tasker utan att gå omvägen via Headphone Buttons-pluginet?
     
  5. alexbergsland

    alexbergsland Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    LineageOS 14
    Eller så är det jag som inte läst ordentligt. Men det där var intressant, jag ska kolla lite mer på media buttons i Tasker.
     
  6. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Använder du event så har du nog skapat en profil som kör om du startar om telefonen vid just den tiden.

    Du ska bara ha en context - tid. Sätt ett intervall på bara en minut och gör inte fel så att telefonen botar om för jämnan. En bra säkerhet är att lägga till en context på state-power så att den bara bootar om ifall du har den i laddaren. Sen gör du en task som kör reboot.

    Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
     
  7. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Klarar Tasker om man vill ha ex. En speciell brightness på skärmen vid besök av en specifik webbsida? Det var bara ett exempel, men kan Tasker interagera vid bebsök av http-adresser?



    Tapatalked
     
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Tror det kan bli svårt om du inte hittar någon webbläsare som även funkar som plugin till Tasker. Men det går ju att ändra brightness när webbläsaren startas.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
     
    -Henric gillar detta.
  9. WebMaximus

    WebMaximus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Just skaffat Tasker så den här tråden blir intressant läsning fast med tanke på hur lång den är blir det nog inte ikväll ;-)

    En fråga direkt dock till er Tasker-proffs, har försökt göra en profil som sätter mobilen i ljudlöst läge när jag vänder den med skärmen nedåt genom att ange vid orientation face down silent mode on och sen silent mode off som exit task. Fungerar bra när skärmen är igång men vanligtvis när jag vill använda den här profilen t ex på ett möte eller liknande är ju skärmen av och då hinner mobilen ringa en signal och störa iaf innan skärmen slås på. Testat lägga till display off men då blir det ju fel åt andra hållet istället eftersom skärmen tänds när det ringer. Finns det något enkelt sätt att komma runt det här problemet?

    Sen en till fråga när jag ändå är igång ;-) Skulle vilja ha en profil som känner av ifall mobilen är i rörelse och då justerar upp ringvolymen till max dvs när man är ute och rör sig med mobilen i fickan och inte alltid hör om det ringer t ex för att sen när mobilen inte varit i rörelse under en viss tid dra ner volymen igen. Försökt hitta någon funktion i Tasker för att kunna göra det här men inte hittat något som verkar ha med rörelse att göra. Finns det inte någon form av accelerometer i mobilen man borde kunna använda sig av för en sån här grej?
     
  10. m3rso

    m3rso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S8+
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Såhär har jag gjort nu

    + Profile = Test
    - Tid - 08:50 - 08:51
    Men vad ska ta tasken vara efter jag ställt in tiden?

    Efter jag skapat en task så tar jag Device Boot.

    Vad gör jag för fel
     
  11. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Misc > reboot har jag i min task

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  12. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Man kan alltid testa sin task genom att klicka på play-symbolen nere till höger för att se om det är tasken som inte gör det den ska eller bara aldrig kör.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  13. Denniswenger

    Denniswenger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Vet någon om det finns en plugin som gör så att pennan som kommer med en Galaxy note 2 kan användas som context?

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  14. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    uploadfromtaptalk1358522516915.jpg

    Har jag gjort rätt om jag vill att det mobila nätverket skall vara avstängt 8-15 på vardagar om skärmen är av och så ska det sättas på om jag tänder skärmen?

    Skickat från min Samsung Galaxy S2 via Tapatalk 2
     
  15. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Någon som lyckats få Tasker att döda Airdroid helt och hållet?
     
  16. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Mitt förslag är att du provar och ser om det funkar ;) Men nej, det ser inte ut som det där kommer att funka. Du har nämligen två enter tasks. Det som kommer att hända att att det mobila nätverket först stängs av och direkt efter slås på igen. Ändra tasken med Mobile Data On till en exit task så borde det funka. Och för att du ska kunna lägga till en exit task måste du ändra ett av dina contexts. Du bör använda State - Display - Display State Off istället för Event - Display - Display Off. Det som kommer att hända om du har ett event är att profilen endast kommer att köras när du trycker på strömknappen för att stänga av skärmen.

    Och till sist ville jag bara påpeka att du har ställt in att profilen ska sluta 15:15 istället för 15.00. Men du skriver ju i och för sig 15 så jag antar att det är en akademisk kvart? ;)

    Nej, jag har till och med provat med root. Det dör först men efter en stund dyker notifikationsmeddelandet upp igen...
     
  17. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Hej,

    som du gjort nu så kommer inte något att hända. När kontexterna sammanfaller kommer du först att stänga av data och sedan direkt efter sätta på data. Du behöver förvandla din andra task till en exit task. Long-pressa den och gör om till exit task (tror jag funkar).
     
  18. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    När jag väljer State står det inte "Display" någonstans.
    Angående tiden så är jag medveten om det och det är meningen att det skall vara så :)

    Jag vet att man måste ha en exit task, och det var det jag försökte lägga till med "Data On" men tydligen fungerade det inte riktigt som jag ville.

    Kom på nu att jag hade lagt till "Mobile Data On" som en exit task men när jag sedan lade till "Display Off" så gjordes den om till en icke-exit task.
     
  19. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det ska finnas. Längst uppe till höger på alla mina enheter i alla fall.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
     
  20. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Finns inte för mig :/

    Skickat från min Samsung Galaxy S2 via Tapatalk 2