Hjälp med Android till företag

Diskussion i 'Allmänt' startad av MrKindell, 15 jan 2013.

  1. MrKindell

    MrKindell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej!

    Ett företag vill investera i en mängd Android plattor och telefoner (iEnheter kommer inte på frågan säger ledningen) I like what I hear :)

    Hur som helst skulle jag behöva lite hjälp och tips från er.

    Vi vill gärna kunna ha kontroll över enheterna så vi vill kunna låsa ner dom på något vis för att undvika så mycket support på dom som möjligt. Som en slags policy.
    Kan man lösa det på något smidigt sätt? Dom ska bara jobba på dom.

    Vi vill gärna trycka ut en standard image på dom som vi snabbt kan slänga på vid problem så den blir som när dom fick den. Gärna om detta går att göra remote på något vis?

    Jag ska lämna förslag på en bra 10" platta och en bra 7" platta och skulle gärna vilja att det finns stöttåliga case till dom. Tips där tack? Ett krav är att det ska finnas plats för 3G kort!

    Tack på förhand!
     
  2. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Vad jag vet så går det inte att låsa något speciellt. Men är väl bara att säga att det som ska användas får de support för medans det andra får de ta reda på själva?

    Sen tror jag inte det är så mycket som behöver spärras... de kan nog inte "ta sönder" något speciellt.

    När du snackar image så är det bara nödvändigt om ni tänkt låsa upp bootloadern på alla och lägga in "custom images". Annars är det ju bara att köra en systemåterställning på enheten. Dock så kan man inte säkerhetskopiera app datan, men ni kanske kör det mot något centralt?

    Det här kanske kan vara något om remote factory reset http://support.google.com/a/users/bin/answer.py?hl=sv&answer=190930

    10" platta Note 10.1 kanske? Äger ingen men verkan ju trevlig att skriva på.

    Vad är det de ska jobba med på den?
     
    Last edited: 15 jan 2013
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ska enheterna vara personliga eller ska flera användare dela på dem?

    Min åsikt är:
    Ha personliga enheter.
    Varje användare ansvarar själv för vad de gör med den och får se till att den fungerar så att den kan utföra sitt arbete på den.
    Sätt upp en webbsajt med den information som behövs för att installera de appar som ska användas i arbetet.
    Om enheten strular och användaren inte kan lösa det så görs en fabriksåterställning och sedan går man till sidan med instruktioner igen och börjar om. Om apparna är välskrivna och har Googles backuptjänst implementerad så återställer sig alla inställningar i apparna vid ominstallation.

    Fördelarna med ovanstående är att användarna bryr sig om att ta hand om sina enheter och får en automatisk och gratis utbildning i hur man använder Android OS.

    Satsa på Nexus-enheter. Då slipper ni all bloat och strul som kommer med de specialversioner som tillverkarna har hackat ihop.
     
  4. faidros

    faidros Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2012
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Nu vill du säkert ha något liknande kontroll från AD.
    Känner inte till att det finns några sådana lösningar ännu.
    Dock så är ju Ubuntu på väg till telefoner, och då är det ju Linux på ett annat sätt.
    Där kanske det skulle kunna gå att AD integrera, har dock inte läst något om det ännu.
    Jag kan i alla fall se behovet av en sådan lösning.

    Ubuntu
    http://www.ubuntu.com/devices/android
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    man får väl köra de enklaste grejerna för "säkerhet" man måste på pinkodslås för att kunna synca jobbmail osv... det är enkelt och snabbt att implementera det kör vi hos oss. Det tråkiga är dock att vi gick från android till iphone, det roliga är dock att supporten gick från 100% till 0% ;)
     
  6. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

  7. Zystem

    Zystem Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    DME är en app som körs på vilken valfri plattform som helst, med möjlighet till fjärr-wipe etc. Har fungerat bra för oss, och blir som ett "extra" skalskydd på telefonen för att komma åt tex mail klienten och kalender.


    Här är en länk till deras produkt : http://www.excitor.com/Why_use_DME-592.aspx

    (Kan säga att deras administrativa interface är riktigt grymt och man kan pusha ut settings i bakgrunden)
     
  8. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

  9. Peter_l

    Peter_l Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Märkligt att såna här inlägg alltid dyker upp trots att det redan i inledningen sägs ifrån att i-produkter inte kommer i fråga. Har ni betalt för att promota apple?
     
    dannyh gillar detta.
  10. MrKindell

    MrKindell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Håller helt och hållet med! Men tack alla ANDRA som hjälper till med nyttiga inlägg. Jag har med tänkt på Nexus plattorna. Men tyvärr har ju inte Nexus 10 någon 3G funktion. Men nexus 7 lutar det åt att presentera som 7" alternativ. Om ingen annan har något bra tips? Skulle dock behöva stöttåligt case.

    Det som dom ska användas till är att uppdatera Word och Excel filer (arbetsordrar) ute på fältet när dom är klara på ett jobb.
    Arbetsordrarna ligger på en Windows server och som kör VPN in mot servern.

    Vi har testat lite med en platta och problemet som verkar vara generellt när man använder plattan oavsätt vilken platta det är är att när man uppdaterar ett dokument och väljer att spara så sparar den en kopia av filen lokalt på plattan och sedan får man leta upp den, klippa ut den och sedan ladda upp den på servern för att ersätta den gamla filen.
    Vi har använt oss av ES file explorer. Men det kvittar nog vilken man använder.

    Skulle detta fungera bättre om man sätter upp en Linux server som filserver? Servrarna ska ändå bytas ut.

    Tack igen till alla som hjälper till med nyttiga kommentarer!
     
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Skulle det fungera att köra plattan som fönster mot en server istället för att modifiera filerna lokalt på plattan? Dvs köra VNC eller RDP eller något sånt.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Via Google Apps går det att administrera Android-klienter på ett enkelt och smidigt vis: http://support.google.com/a/bin/answer.py?hl=en&answer=1734200
    http://support.google.com/a/bin/answer.py?hl=en&answer=1408863

    Relativt nyligen dök möjligheten upp att skicka ut appar internt också: http://googleenterprise.blogspot.se/2012/12/a-new-way-to-distribute-your-internal.html

    Om inte det duger erbjuder Symantec en lösning med större möjligheter, men innebär också en annan prisbild: http://www.symantec.com/mobile-management

    Jag skulle starkt rekommendera att inleda med Google Apps och hålla sig till deras lösning om funktionerna är tillräckliga. Tjänsten utvecklas i takt med Android och innebär således bäst kompatibilitet och bör förstås också vara framtidssäker.

    Vad gäller dokumenthanteringen kanske ni kan kika på Google Docs som ju numera är en del av "Google Drive" som i sin tur gör det enkelt att synka dokumenten mellan alla möjliga klienter - om man nu inte uteslutande vill arbeta i webbläsaren. Google Docs lämnar dock mycket att önska och fungerar inte särskilt bra med annat än enklare excel-och worddokument (formateringen blir gärna knasig).

    Google Drive för Android hittar du här: https://play.google.com/store/apps/...DEsImNvbS5nb29nbGUuYW5kcm9pZC5hcHBzLmRvY3MiXQ..
     
  13. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Förlåt, men jag tycker det är lite humor att dom först gör ett statement att de absolut inte vill ha en i-produkt, sedan vill de ha allt som i-produkterna erbjuder men som saknas i Android.
    Det borde vara lättare att sätta ett Google-klistermärke över Äpple-loggan :)
     
  14. MrKindell

    MrKindell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Förslag på bra 10" platta?

    Jag hade gärna sat nexus 10 i handen på dom men eftersom den sakner 3G så går den bort tyvärr :(
     
  15. jockepocke

    jockepocke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men Microsoft Office för Android kommer väl snart enligt rykten och då skulle det förvåna mig väldigt om man inte kan synkronisera med Skydrive.
     
  16. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
  17. Qvisten

    Qvisten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher Prime

    Haha jag håller med dig där faktiskt.
    Finns vissa saker Apple är bättre på och många andra Android är bättre på. Tyvärr måste jag ju hålla med om att Apple är strået vassare i detta fall, ännu!!!

    Annars sägs ju BlackBerry va bra för detta behovet också :P