Stora fotografitråden / fotografer i forumet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dockland, 4 jul 2010.

  1. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    På lördag får jag min första systemkamera. Mamma köpte en Canons EOS 5D Mark II i jul så jag tar hennes tidigare 1100D. Inte världens mest avancerade kamera direkt, men en duglig start. Har ändå fotat en hel del innan med vänners och skolans utrustning så det är inget nytt för mig men jag vill känna lite på hur det blir att använda den privat innan jag eventuellt går vidare till något annat.
     
  2. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    1100D är en fin pryl att börja med. Med ett najs objektiv och rätt kunskap så går det absolut bra att ta ordentligt fina bilder. :D

    Har själv en sådan, väldigt smidig är den dessutom
     
  3. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Det är en billig kamera.
    Många köper därför billiga objektiv till den som knappast ger den rättvisa.
    Ett L-objektiv på en 1100D ger riktigt bra bilder. Kunskap är så klart viktigt.

    En bra början är M-läget och manuell WB och ISO.
    Då lär man sig.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  4. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Sant. Mamma har haft flera olika objektiv till den, hon har lyckats klämma ut en hel del bra bilder ur den utan några större problem. Ganska rejält hopp att gå till en 5D Mark II efter det, men mellanstegen hade nog inte riktigt varit värt det heller på ett sätt, hade gett för lite nytt. Hon är makrofanatiker (http://lenamartinsson.dinstudio.se/gallery_1.html) men jag vet inte riktigt vad jag kommer fota mest av. Får känna på det ett tag så blir det ett köp efter hur jag upplevt det då.
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Mitt stativ är 65cm ihopfällt och är väl kring 70 med huvudet. Jag har ingen resväska där det får plats även utan huvudet. Kommer flytta genom att flyga så frågan är om någon har erfarenhet att ta med ett stativ i handen utöver hand bagage och allt? Verkar vara upp till hur snälla personalen är på flygplatsen. Flyger inrikes i Norge med SAS om någon undrar.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  6. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    vet ej men tror ej.. men hör av dig till dem. dem finns på twitter @SAS och luftfartsverket @luftfartsverket finns säkert på facebook ochså :) eller hör av dig via vanliga telefon....
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Har redan ringt och frågar och han hade ingen koll, han sade själv att det är praktiken är upp till personalen på flygplatsen. Var mer ute efter egen erfarenhet.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  8. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Hej alla fotografer... en undran till er som kan mer än jag ;) Jag har tänkt att köpa en ny kamera då jag börjar bli mer och mer intresserad av att fotografera och tänkte börja uppgradera min utrustning. Nu till min fråga:

    Jag har gluttat mycket på canon 5D mark III... men den är ju allt annat än billig. Däremot är ju mark II ca 10 000:- billigare. Är mark III verkligen värd dessa extra 10 000?? Jag är ju inte proffs på något sätt, men jag vill ju ha kvalité i mina bilder! Min 550D är ok, men lite väl mycke brus ibland och i svagt ljus är den kass. Å andra sidan tänker jag att om jag nu investerar i en mark III, så lär jag ju klara mig med den i många år.

    Har ni några tips och tankar om detta? Jag har beslutsångest ... nörd som jag är vill jag oftast ha det allra senaste och bästa, men i kameravärlden skulle det innebära personlig konkurs :P
     
  9. zaphyrdroid

    zaphyrdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    IMO...Om du inte är professionell fotograf behöver du inte köpa ett Mark III.
    Mark II, kanske men det er absolut inte ett måste.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  10. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Tack för svar och.... Mmmm, du har förmodligen rätt.. är mitt ha-begär som vill ha Mark III :P
     
  11. Zubac

    Zubac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Trivs bäst med kompakter,lätta att slinka ner i byxficka och så klart ingen proffs fotograf,fast just denna bild har jag tagit medmin gamla Konica Minolta 5D
     

    Bifogade filer:

  12. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Det var helt molnfritt i två dagar och nu har det snöat enorma(riktigt jävla stora) snöflingor, känns förjävligt att man inte kan fota nåt :-\

    Skickat från min Xperia S
     
  13. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Väldigt vackert objekt

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  14. Zubac

    Zubac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack..den var också vacker
     

    Bifogade filer:

    • 012bb.jpg
      012bb.jpg
      Filstorlek:
      48,1 KB
      Visningar:
      74
  15. Mitox

    Mitox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2012
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Som någon annan sa så är det inte värt att lägga 10.000 extra på en Mark III. Det finns personer som jobbar med fotografering som använder Mark II så du kommer nog att klara dig fint på det.
    Här är en person som har väldigt fina bilder som använder Mark II.
    http://nevnarien.se/
    Facebook: http://www.facebook.com/nevnariensfotografier?fref=ts
     
  16. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Nu kommer det tråkigaste av alla svar, men someone's gotta say it:
    Vad är det en Mark III klarar som inte din nuvarande kamera klarar och som du inte klarar dig utan..?

    Om du inte på rak arm kan kläcka minst 5 grejer så är det oerhört tråkiga svaret att du inte behöver byta utan lära dig mer om hur du hanterar din kamera.

    Överlag kan man säga att dagens kameror är oerhört kompetenta och kan leverera fantastiska bilder oavsett nivå. Det du betalar för i en entusiast-/prokamera är fler knappar och rattar så du inte behöver gräva i menyer för att hitta vissa inställningar.

    Sedan kan jag Canon dåligt, men att gå från en crop- till en FF-kamera är dock ett ganska stort steg, men att lägga 10k extra för en Mark III isf Mark II är lite korkat om man inte kan motivera det.

    Som jämförelse kan man nämna att Nikons D5100 och D7000 har exakt samma sensor men diffar rätt bra i pris.

    Med allt detta sagt så vill jag avsluta med ett rungande: Köp Mark III om du vill ha den!
    Hade jag haft råd hade jag suttit med en Nikon D800 och en D7000 som andrakamera i stället för min D3100, inte för att mina bilder skulle bli ett dugg bättre, men för att det är kul med prylar.

    Edit: Foto är tyvärr en helveteshobby. Det är en konstform där man samtidigt slängt in ny teknik i mixen. En duktig fotograf tar fantastiska bilder med en hålkamera, telefon eller en Holga medan en miljonär fortfarande tar skitbilder om hen inte kan grunderna.
    Jag skulle inte placera mig bättre i Le Mans med en Formel 1-bil än med min egna Ford Focus, men för The Stig skulle bilvalet göra stor skillnad.
     
    Last edited: 16 jan 2013
  17. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Om du inte köpt något nytt objektiv än dom du skrivit om tidigare i tråden så kan jag berätta varför du tycker att det är väl mycket brus och att den är kass i svagt ljus. Dom två original objektiven är "kassa" det är väldigt dålig bländaröppning på vilket innebär att vid lite sämre ljus så kommer kameran öka iso för att få bilden bra = Brusig bild, Och samma vid svagt ljus att den har kass bländare = lite ljus in = lång slutartid för att få tillräckligt med ljus.

    Min kamera Canon 500D med ett fast 30/2,0 VS Canon 500D med orignal objektivet, det är som natt och dag när det gäller foton i lite sämre ljus.

    Så köp nytt objektiv och testa det innan du kollar ny kameran. Dom tipsade tidigare om 50/1,8 för 1000kr lägg dom pengar för att se att det inte är kameran som är för dålig.

    Med kassa objektiv kvittar det hur bra kameran du har, korten kommer inte bli bättre för det.
     
  18. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    550D känns som en leksak jämfört med 5D2 eller 3.
    Det är enormt mycket roligare att fota med en ordentlig kamera. En begagnad 5D2 är galet mycket kamera för pengarna.
     
  19. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Ingenting i jämförelse med en e-type

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  20. Zubac

    Zubac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det håller jag med,men ändå..man ser dom inte så ofta..men visst är dom vackra E-type
     

    Bifogade filer: