Stora fotografitråden / fotografer i forumet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dockland, 4 jul 2010.

  1. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Oj, vad många svar jag fick nu :)

    Ja, du har rätt... jag har tänkt om. Mitt habegär är större än min plånbok tyvärr ;)

    Du vet.. jag älskar teknik och rattar :P ... men som sagt innan så har jag tänkt om. Visst skulle jag kunna köpa en Mark III, men det kommer suga hårt i plånboken och det är inte värt det. Dom pengarna kan jag lägga på ett objektiv istället :)

    Jodå, jag har bytt objektiv... bla en EF-S 10-22mm is usm och en EF-S 18-200mm, men bruset finns där... Jag må inte var en proffsfotograf, men jag är kräsen när det gäller skärpa ;) Men som sagt Mark III är lagt åt sidan för tillfället.

    Ja, det kan jag tro!!
    ___________________________________________________

    Nu så har jag då en annan fråga ;) Är det kanske hellre värt att köpa en Canon 6D???

    EDIT: Ni kan kolla lite av mina bilder här: http://www.streamzoo.com/user/Madeliniz/ eller här: http://500px.com/Madeliniz :)
     
  2. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Tyvärr inte, skulle vilja ha en

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  3. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Ja objektiv är bra och kul att laborera med. Behöver inte bli så fasligt dyrt heller (men det kan kosta miljoner om du vill)

    Nu har jag dålig koll på vad du har för gluggar i nuläget, men en ljusstark 35:a är alltid bra. Tror Canon har en 35mm F1,8 för tusenlappen?

    Lensbabies är riktigt roliga, inte minst om du ska filma.

    Kaffebrus har Holga-gluggar för moderna kameror. Härligt usel kvalitet med ljusinsläpp och hela kittet. Bra träning också eftersom de är helt manuella.

    Missförstå mig rätt nu. Jag går och funderar på att byta upp mig från Nikons enklaste instegskamera (D3100) tilll Entusiastvarianten D7000. Inte för att jag tror att det kommer göra så mycket för mina bilder, men för att det är så galet kul med nya prylar (om jag ska vara helt ärlig). Så det jag skrev till dig är bara det jag försöker säga till mig själv varje gång jag surfar in på Scandinavianphoto... :teeth:
     
  4. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

  5. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Lägg upp rocky playa på Flickr så jag kan ha som favorit :D snyggt!

    Skickat från min Xperia S
     
  6. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Haha, låter som jag... men jag tror att det blir stor skillnad mellan min 550d och en mark II.

    Jag är mycket ute i naturen och fotar. Har använt mig en hel del av min 18-200 till det, men jag vill ha mer zoom då det är svårt att få en bra bild på fåglar. Sååå....... jag har nu beställt en Canon EF 70-300/4-5,6 L IS USM ... INTE billig heller!

    Sen lutar det åt en Mark II. Mark II ligger på ca 15 000:- idag och känns som mycket kamera för pengarna även om den antagligen är utgående snart iom 6D. 6D är ett par tusen dyrare, den har wifi och inbyggd GPS.. och kanske lite lite bättre än Mark II. Men Mark II känns mer robust och tålig och alla extra finesser tror jag inte jag kommer använda mig av ändå.

    Min 550D kommer jag ha kvar som en "lek" kamera :)

    Känns som jag har kompromissat rätt bra där med min pryltokiga sida :P
     
  7. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Jag jobbar aktivt för att undvika att råka intressera mig för djur- och naturfoto. För när man hamnar där är det bara att säga hej då till allt vad ekonomi heter... :(

    Har dock en bra plan för när trissvinsten trillar in.
    15 kilo och 72 centimeter.
     
  8. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

  9. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    från olyckan i saltsjöbaden :P
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    bilderna beskriver sig själva vill ni ser mer ber jag er att kolla på nyhetsidena aftonladet m.m

    har fler bilder från saltis ("vanliga bilder") men dem ligger på skolans server :/ för satt redigerade i skolan (har foto lektioner nu) men missa föra över dem... :neutral:
     
  10. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Går i köpetankar jag också och funderar främst på någon av dessa två kameror
    Canon EOS 7D
    Canon EOS 60D

    Fotandet kommer enbart ligga på ren hobbynivå så om någon med bättre koll än mig kunde komma med utlåtande vore det tacksamt. Samt gärna även ett bra allround alternativt macro objektiv till endera kamerahus.
     
  11. zaphyrdroid

    zaphyrdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Angående macro vill jag bara säga 90 mm eller 150 mm från Canon.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  12. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Jag har precis beställt en 7D ... ville ha en fullformatskamera, men ändrade mig! 7D är nog den bästa cropkamera du kan ha. Den har så gott som allt utom just fullformatssensor. Jag valde den pga dess utomordentliga autofokus och att jag har en del EF-S objektiv som jag annars hade fått slänga/sälja billigt :P

    Man kan säga att 60D är snäppet under 7D... Jag har inte känt på den och inte läst så mycket om den då den verkade ointressant för mig... men såg en video test där de inte var så imponerade av den. Men ett test säger inte allt!

    Objektiv är en djungel... canons L-Serie är av bästa kvalite men dyr! Men ett allround objektiv skulle vara en normalzoom på runt 17-85mm skulle jag säga. Eller varför inte ett fast 50mm objektiv. Sedan är det bara plånboken som bestämmer vilket märke ;) Eg samma med macro objektiv... Canon har ett macro objektiv jag vill ha, med L-Optik och IS, men det kostar ca 8000:-... finns billigare varianter från Sigma eller Tamron.

    Vet inte om du blev så mycket klokare på detta! haha... Men det är skitsvårt att rekommendera då det finns så många saker som är bra/dåligt med dessa prylar. Jag har själv velat som en tok!! Men nu har jag bestämt mig och känner mig nöjd med mitt beslut då man får ta med ekonomi oxå. Detta skulle kunna ruinera mig om jag tog det jag ville ha! ;)

    Aja... fler får gärna komma in och "hjälpa" till :)
     
  13. kenuswe

    kenuswe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Hej, har inte riktigt följt den här tråden då jag själv inte fotograferar så mycket men jag tänkte kolla en sak med er fotografer här.

    Jag skulle behöva en offert på två bilder. Handlar om 2 stående bilder, en ska tas hos "kunden" i deras kontor och det andra utomhus någonstans i Malmö.

    Redaktionellt material, ska tryckas i ett magasin på preliminärt 4000 exemplar. Skicka gärna ett PM om någon är intresserad, gärna någon som har företag.
     
  14. seidse

    seidse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är ingenting än, men jag ska och framsteg. Kommer någon Nikon eller Panasonic? Vad säger du? Vad är bäst för en nybörjare som ännu inte funnit sin stil.
     
  15. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Eh.. va? Google translate eller? boten Anna, kanske? ;)
     
  16. andysign

    andysign Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    1 824
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2012_web_k5.pdf
     
  17. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    I morgon ska jag ut och "leka" lite (längtar)... få se vad jag lyckas ta för bilder med Canon 7D :)
     
  18. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Köpte mig själv en Nikon D7000. Riktig kalas kamera som jag är otroligt nöjd med so far. Inhandlade lite enklare macro objektiv samt objektiv med fast brännvidd
     
  19. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
  20. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Några bilder jag tog idag som jag blev nöjd med :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]