Fråga: Kvalitet på usbkontakten

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av sunemangs, 14 jan 2013.

  1. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Som många säkert råkat ut för så lider ju S2:an av rätt stora problem med usbkontakten av diverse orsaker. Själv råkade jag ut för att cpun låg och drog ström såpass att den nästan inte gick att ladda skiten för att den drog så mycket. Efter rengöring av kontakten så fungerade skiten igen.

    Då kommer min fråga, vad är det som gör att kontakten på S2:an är så dålig? För jag antar att det inte lär vara någon skillnad på den gentemot andra telefoner då "alla" använder den?

    Är det så att tex S3:an inte har blivit så gammal än att problemen inte dykt upp än?
    Känns sisådär att köpa ny mobil om detta problem finns på alla modeller.

    Jag hade en gammal samsungmobil för en massa år sedan och den hade en lucka man pillade bort till kontakten och den mobilen kostade under tusenlappen. Pinsamt att de inte kan göra något liknande då man betalar flera tusen så man slipper många av problemen med kontakten. Nyaste sonytelefonen verkade iaf ha en lucka vilket är positivt.

    Känns som nästa telefon blir en med trådlös laddning + en skyddsplupp man trycker dit i kontakten.
     
  2. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Så vanligt eller stort problem är det nog inte, men som vanligt blir det en ovanligt hög koncentration av ett visst fel på ett forum som detta, eftersom folk söker information om det.

    Jag har hand om support på våra telefoner på jobbet, c:a 500 anställda, alla har S2:or som jobbtelefon...har på ett år faktiskt inte sett en enda telefon med problem med usb-kontakten. Faktiskt väldigt få problem överhuvudtaget. Det som varit vanligast har varit att folk hör sig själva vid samtal, som beror på att en gummitätning vid högtalaren inte suttit rätt. Har väl skickat in 8-9st telefoner på service med det felet.
     
  3. DavidW

    DavidW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Rengör usb och sen köpa en sådant:
    http://www.topicovers.com/products/micro-usb-port-cover
    Det borde finnas nåt liknande i Sverige.
    Själv har jag haft en SI i snart 3 år (sambon har den nu) och när Usb blev glapp bytt jag kabeln och det löste det. Det var hanen som hade blivit nöt inte honan!
     
  4. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Kan dock bekräfta att det är ganska vanligt ^^ Har märkt det även utanför forum att just Galaxy S2 har många sådana problem tyvärr! :O Men som sagt var, det beror ju helt på! :) Men tycker att man borde kunna sätta dit en lucka för 1:90kr istället för att flera hundra ska behöva ha problem :P
     
    brobjo gillar detta.
  5. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Var de inte Nokia som hade en mobil med en liten metallucka som man kunde skjuta åt sidan för att skydda USB-porten? Jävligt snygg design va de i alla fall och sjuktsmart! Tänk om alla Androidtillverkare kunde hoppa på de tåget. De inkluderar även S3:an även om de inte finns så många som haft problem med just USB-porten.

    Har ni sett Motorola Droid DND? Den har en gummiflärp som dinglar i telefonen.. Så sjukt TATTIG lösning i jämförelse med vad Nokia fixade ihop.
     
    brobjo och Arbu11 gillar detta.
  6. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Galaxy S har en liten skjutlucka för usb-porten.
     
  7. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    LG va de som hade skyddet jag snackar om! Fan de är SEXY! Jag vill ha detta på alla framtida lurar och plattor med MicroUSB!

    [​IMG]
     
    Arbu11 gillar detta.
  8. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Jag vill inte ha nån lucka alls, för det behövs inte. Men sen har jag mest telefonen i kavajfickan och är aldrig ute och krälar på en åker med den, så det finns inte så mycket skit som kan fastna där heller.
     
  9. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag jobbar på kontor som programmerare. Så jag är inte ute och krälar i diken eller sånt heller. Men jag kan se nyttan med ett sådant skydd. Det tar ingen extra tid eller förstör designen om man gör de bra som exempelvis LG har gjort. De enda jag har råkat ut för med min MicroUSB-port är ludd ifrån byxfickan. Men varför inte bygga något ordentligt och snyggt på samma gång?
     
  10. master_x123

    master_x123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min usb kontakt kan glappa lite ibland så den slutar ladda, någon som har något tips på hur man kan lösa detta?
     
  11. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Läs Arbu11:s tips som finns i div. trådar, lämna in på service eller köp en ny USB-kontakt för en knapp hundring och byt själv.
     
    Last edited: 18 jan 2013
    Arbu11 gillar detta.