Fråga: Bredbandskollen - Speedtest visar ej lika

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av mistluren, 19 jan 2013.

  1. mistluren

    mistluren Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har två appar för att testa hastigheten på min telefon.
    Bredbandskollen och Speedtest.
    Deras resultat stämmer inte alls överens.

    Speedtest har en hastighet på ungefär 2/3 av bredbandskollen.

    Någon som vet varför, och vilken man bör lita på ?
     
  2. Hein

    Hein Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Beror ju alldeles på vart i världen servern är placerad som den testar hastigheten mot... vad för ISP och routing den har mot just din uppkoppling.
     
    mistluren gillar detta.
  3. mistluren

    mistluren Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men..hmm... hur skall man då kunna jämföra om polaren har bättre eller sämre nedladdningshastighet än jag... ?
     
  4. Hein

    Hein Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Använd samma app och kör mot samma server. I Speedtest så kan man ställa in vilken server man ska köra mot.
     
    mistluren gillar detta.
  5. Rickarddahlstrand

    Rickarddahlstrand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej,

    Speedtest och Bredbandskollen-apparna fungerar ungefär likadant, ev så är Bredbandskollen lite bättre på att mäta om man ska vara petnoga. ;) Speedtest-appen har av någon anledning en mycket kort upplänk-mätning vilket gör att hastigheterna kan bli för låga på våra snabba svenska mobilnät. Jag vet faktiskt inte varför.

    Val av mätserver påverkar i mindre omfattning bandbredden ifall man mäter från mobilen. Därför så har vi inte gjort det möjligt att välja mätserver i apparna (på webben kan man välja genom att välja "avancerad mätning). Det beror helt enkelt på att avståndet mellan t.ex. Stockholm och Malmö/Göteborg ger ett så litet påslag i svarstid i jämförelse med svarstiden som mobilnätet eller telefonens rätt begränsade hårdvara lägger på mätningen. Och det i sin tur spelar mindre roll i de låga (<100Mbit/s) hastigheter som mobilerna idag kommer upp i.

    Bredbandskollen har 10 st dedikerade mätservrar placerade på knutpunkterna i Stockholm, Malmö, Göteborg, Luleå och Sundsvall. Totalt över 10 Gbit/s momentan mätkapacitet. Speedtest förlitar sig på företags sponsrade mätservrar och det finns inga garantier för att dessa servrar eller anslutningar inte är överbelastade eller har andra begränsningar.

    Sedan kan man fråga sig är hur optimerade telefonerna är för våra snabba mobilnät idag. 4G-tjänsterna kan ju komma upp i nästan 100Mbit/s i nedlänk och våra telefoner är ju knappast några fartmonster, varken när det gäller modemdelen eller processorn.

    Nåväl, lite onödig information men kanske ändå svar på din fråga varför Bredbandskollen inte har möjlighet att välja mätserver.

    Rickard. (Ansvarig för Bredbandskollen)
     
    mistluren gillar detta.
  6. Joww

    Joww Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    En fråga till dig som har koll på bredbandskollen. Hur kommer det sig att man får betydligt högre värde när man kör testet i webbläsaren än när man använder androidappen som brefbandskollen har? Väldigt vanligt bland annat när man använder Samsung Galaxy S2.
     
  7. Rickarddahlstrand

    Rickarddahlstrand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag vet faktiskt inte, det är märkligt att det ska bli på det sättet. Det är ev. något vi ska ta oss en närmare titt på.

    Rickard.