Fråga: Fuktskadad N4?

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av Number1ne, 20 jan 2013.

  1. Number1ne

    Number1ne Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade mobilen på nattduksbordet och lillgrabben råkade hälla ut ett litet glas vatten rakt över telefonen. När jag upptäckte det var typ halva fronten täckt med vatten och telefonen läste inte av SIM-kortet.

    Efter en snabb sökning på Google så verkar de flesta säga att man ska plocka isär så många delar man kan, i detta fall då endast SIM-kortet, och sen lägga ner telefonen i en påse okokt ris.
    Så detta har jag gjort nu och tänker vänta åtminstone ett dygn innan jag försöker dra igång telefonen igen.

    Det som oroar mig är att min förra telefon, SGS3, åkte in på reparation pga en s.k. sudden death. Tre veckor senare visar det sig att hela kretskortet korroderat under en längre period och till slut slutat fungera. Kan det bli så även denna gång även om det visar sig att telefonen kommer igång imorgon?
     
  2. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det är vanligt att en fuktskadad telefon initialt inte fungerar men efter att vattnet torkat så funkar den igen. Men korrosionen fortlöper och som du säger till den punkt att telefonen helt slutar att fungera.

    Korrosionen kan förstås ställa till allsköns problem, försämrad radiodel t.ex.

    Själv skulle jag slänga in telefonen i ugnen och åtminstone ta bort bakstycket. Hur du gör detta hittar du på youtube. Att ha telefonen i en påse ris tror jag inte alls på faktiskt, visst att riset suger åt sig fukten men det är ju inte så att den suger ut vattnet ur telefonen utan mest suger åt sig vattnet som dunstar ur telefonen. Så tror jag iaf.
     
  3. Frasp

    Frasp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Salt är hygroskopiskt, dvs suger åt sig vatten från luften. Luftfuktighet bygger på jämvikt (saltet tar upp fukt vilket gör att mer kan dunsta i telefonen etc.), så vill du ha nåt absolut torrt skulle jag stoppa det i en plastpåse och ha salt i tepåsar eller liknande (och byta eftersom)...

    Det som vatten gör är att det kortsluter, sen beror vad som händer vilka strömmar som uppstår och mellan vilka komponenter.

    Korrosionsteorin köper jag inte. Tar du bort en reagent som behövs för en kemisk reaktion upphör reaktionen.
     
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag hävdar bestämt att avdunstningen sker fortare med hjälp av värme mao i en ugn
    Här tycker vi olika. Det vatten gör är att det korroderar lödtenn och koppar. Korrosionen bildar resistanser och kapacitanser mellan ledningsbanor och annat. Korrosionen spränger isär skikten i flerskiktade kretskort vilket ger avbrott mellan skikten, anledningen till att vattnet så fint hittar in där kallas kapillärkraft. I radiodelen med dess höga frekvenser är oönskade kapacitanser och resistanser förödande. Korroderat eller oxiderat lödtenn ändrar helt struktur, det blir hårt och kristallartat, leder ström dåligt och kan skaka sönder.

    Ja jag har ju bara jobbat med detta professionellt så vad vet jag? Jag kanske inte vet på molekylnivå vad som sker men jag har sett det med egna ögon. Och jag har tagit emot många telefoner som lagt av 6 till 12 månader efter själva olyckan.