Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. J0AR м√§

    J0AR м√§ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Oj, här har det hänt saker.

    Jag är ingen nationalekonom och tänker inte heller låtsas att jag är det, men min spontana tanke är att vi borde satsa pengar på utbildning när vi fortfarande kan, en av (få) punkter där vi faktiskt kan konkurrera med USA och Asien, för att skapa någon som helst efterfrågan på svensk arbetskraft på den globala marknaden och därmed öka exporten och få in mer pengar i systemet för att kunna betala av skulderna?

    Man får ju sänka kostnaderna där det går, helt enkelt. Vilka av försäkringskassans utbetalningar tycker du är onödiga eller borde begränsas?

    Här står att staten förlorar ca 65- 70 miljarder varje år i form av skattefusk och misstag av olika slag, btw: http://www.skatteverket.se/omskatte...edsvartjobb.5.2b543913a42158acf800011373.html så det finns fler möjligheter att öka intäkterna.

    Vad en lärare bestämmer... lärare behöver väl inte bestämma en massa? De är där för att ge eleverna så bra möjlighet som möjligt att utvecklas och lära sig så mycket som möjligt, samt att bedöma och betygsätta deras prestation. Tror sig en elev ha en bättre metod för att lära sig än den läraren presenterar borde det väl vara fritt fram? Jag förstår faktiskt inte riktigt.
    Och ja, eleverna måste vara så studiemotiverade som möjligt, det är det det står och faller på. Men det går i alla fall inte att påverka. Man kan dock förbättra förutsättningarna genom att hålla bättre ordning i skolan, och för det krävs mindre grupper.

    Det är inte så att jag har något emot estetiska ämnen, tvärtom, jag gick bildinriktning i grundskolan (men fortsatte med naturvetenskap i gymnasiet). Men jag upplevde det hela som ganska fragmenterat och frustrerande, där jag var tvungen att lägga tid på fullständigt onödiga uppgifter som mest kändes konstruerade för att se till att vi hade något att göra istället för att ge oss relevant kunskap. Skriva en uppsats om spenatens historiska betydelse i Europa (verklig uppgift jag fick)?? Och samtidigt finns, som sagt, inte ens datorkunskap, som borde prioriteras som ett grundämne. Att läsa 18 ämnen parallellt är bara förvirrande. Man borde läsa det som är nödvändigt och läsa det andra om man vill.
    Om man istället tänker att man har alla de där ämnena obligatoriska för att de tränar upp delar av hjärnan som de andra ämnena inte gör borde man väl helt ersätta alla de där ämnena med ett enda ämne som har det som enda mål? 15 minuter meditation varje dag ger exempelvis en väldigt kraftig tillväxt av celler i hjärnans pannlob, minskar samtliga negativa symptom av stress och ökar koncentrationen. Om man övar sitt minne med olika spel eller lekar kan man förbättra det så mycket att man som 65- åring har bättre minne än som 25- åring (om man övar regelbundet). Tror helt ärligt inte att musiklektionerna bidrar lika mycket. Idrott och hälsa skulle helt kunna ersättas av bara Hälsa, de enda kognitiva och hälsomässiga fördelarna av träning kommer från ren konditionsträning i alla fall, resten gör en bara bättre på sport av olika slag (förutom att styrketräning kan vara bra till några andra olika saker också). Tar en lektion att gå igenom max, och sedan kan de intresserade göra det efter skolan.
    Man kan inte lära ut allt som folk kan ha nytta av, i annat fall borde vi ta med vildmarkssurvival och självförsvar också. Och återinföra maskinskriveri.

    Två mentorer på 30 pers har väl varit praxis mer eller mindre ett bra tag? Jag menar inte två lärare parallellt per lektion (även fast mer halvklass iofs inte vore fel).
     
  2. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Eftersom kunskapsnivåerna stadigt sjunker så verkar det uppenbarligen inte fungera bättre med dagens system i jämförelse med tidigare eftersom eleverna lärde sig mer dessutom med endast en lärare på uppåt 30 elever. :-)

    Någonstans gick det väldigt fel på vägen. Och jag misstänker att lärarutbildningen har en bidragande skuld i det hela, tillsammans med allmänt nedgraderande av läraryrkets status och samhällets stöd i övrigt bla för yrkets auktoritet.

    När riksdagsledamöterna på 60-talet blev heltidsarvoderade var lärarlönerna vägledande för vad arvodet skulle bli, de skulle ligga på samma nivå. Idag har en RD-ledamot 58 000/mån medan lärarna hamnar en bra bit under 30 000/mån.

    Vill man få bättre lärare behöver yrket göras mer attraktivt. Och då hjälper det definitivt inte om samhället dessutom gör det möjligt för elever att anmäla läraren för kränkning ifall de underkänner elever och dessutom påtalar brister i elevers kunskap. Vilket de facto händer idag. Absurt om ni frågar mig.

    Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
     
  3. J0AR м√§

    J0AR м√§ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag håller egentligen med dig med allt du skriver. Att jag tycker att fler lärare är bättre än färre är en principsak bara, men när jag tänker på saken är det inte alls omöjligt at det vore bättre att höja lönerna och avvara lite personal (fast det måste fortfarande vara fler lärare än det är nu).
     
  4. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Min poäng var egentligen att peka på att det inte nödvändigtvis måste vara fler lärare och mindre klasser som är svaret på skolans problem. Hade det varit så enkelt skulle det ju ha varit värre förr än nu då man de facto har mindre klasser än vad vi hade under 80-talet. Men tyvärr är det ju mest detta som det skriks efter skulle vara lösningen på skolans alla problem. Problemet är större än så.
     
  5. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Tanken med kreativa ämnen och idrott/hälsa är ju dock att alla som inte har intresset att pyssla med det på sin fritid ändå ska få nytta av fördelarna de för med sig... Jag tänker i första hand nu på elever i lägre årskurser, kanske inte nödvändigtvis på tex gymnasieelever.

    Sedan menar jag inte heller att alla har nytta av att kunna spela Öppna landskap på gitarr i sitt vuxna liv, däremot ger det som jag skrev tidigare en stor positiv inverkan på all övrig inlärning - vilket alla faktiskt har nytta av.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  6. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Och för att sätta kulturfrågorna i ett lite större sammanhang, så går det utmärkt att applicera samma tänk på vuxna, färdigutbildade människor. Dessa mår i de flesta fall bra av en dos kultur då och då. Både på det privata och professionella planet skapar kulturupplevelser mer harmoniserade,upplysta och produktiva individer. Något som helt glömts bort i dagens politiska debatt.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  7. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Förstår inte vad den egentligen har i den politiska debatten att göra? Frågan finns där och har ungefär så stor plats som jag rimligtvis kan tycka att den skall ha.

    Skillnaden är att vuxna är vuxna och har i regel egen inkomst och kan själva välja att ta del av det kulturutbud som finns. Vad de sedan väljer är ju upp till var och en. Det skall rimligtvis inte vara en politisk fråga enligt mig.
     
  8. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Det är ju i högsta grad en politisk fråga huruvida man vill göra kultur tillgänglig eller inte. Och om man vill vårda och utveckla det kulturarv vi har.. Finns det inga museum eller teatrar är det svårt att välja något att spendera sin inkomst på.

    Sen skrev jag ju också att den postivia inverkan från kultur är bra på många sätt, är det inte en politisk fråga att se till att det finns möjlighet för människor att utvecklas och/eller må bättre/bli mer produktiva?

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  9. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Nu är det ju dock så att den kultur som finns, och det finns mängder runt om i det här landet, är hur tillgänglig som helst. Dessutom är den kraftigt skattesubventionerad. Du betalar inte en bråkdel av vad den egentligen kostar eftersom att stat, landsting och kommuner till stor del finansierar den.

    På ditt resonemang låter det ju som att det idag inte finns någon kultur och att allt skall byggas upp på nytt.
     
  10. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Jo, jag är medveten om att det finns mängder av kulturinstitutioner, eller ja, mängder är väl att ta i men visst. Jag vet också att de till största del är skattefinansierade. Det jag saknar är högre kvalitet på många ställen, högre status för människor som ägnar sitt liv åt att berika andras och framför allt att många fler människor faktiskt utnyttjade de kulturinstitutioner som finns.

    Det är för mig väldigt svårt att förstå att man från statens håll lägger ca 40 miljarder på en försvarsmakt, som ändå är helt tandlös, men bara knappt 8 miljarder på kulturen. Inte för att jag har något emot försvarsmakten, bara ett exempel på summor. Sedan tillkommer väl iofs minst lika mycket från kommun/landsting, men frågan kvarstår varför en sån försvinnande liten del (mindre än 1%) av kakan läggs på något i grunden så fundamentalt för människans utveckling.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  11. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Att staten lägger 40 miljarder på landets försvar tycker även jag är märkligt eftersom man lade samma summa på försvaret för 20 år sedan. Dvs i pengavärde är det en halvering av försvarsbudgeten. Den torde ha räknats upp även den. Tänk om kulturen hade haft samma summa idag som för 20 år sedan? :-)

    Landets inre och yttre försvar, försvarsmakt och polis, domstolsväsende tillhör statens absoluta kärnområde så att vi har en försvarsmakt tycker jag är fullt rimligt, även om jag tycker att de 40 miljarder som ändå läggs ut ger alldeles för lite tillbaka. Men å andra sidan så är hälften av dessa 40 mdr materielkostnader, endast 19 går till förbandsverksamheten. Alltså ryms en hel del industristöd i denna budget. Men nog om försvaret. :-)

    Varför skall det offentliga lägga så mycket på kultur? Det handlar om prioriteringar och förutom det jag menar är kärnverksamheten, inre och yttre försvar, har vi andra saker som socialförsäkring, vård, skola, omsorg m.m. I detta tycker jag inte alls att den summa du nämner känns särskilt liten. Men jag undrar om du ens är i närheten av vad det läggs på kultur?

    Du ser inte i kommunernas budget vad ett kulturhus kostar. i Luleå och Uppsala för att ta två exempel är det investeringar på över 500 miljoner kronor per hus. Det innebär för kommunerna cirka 50 miljoner per år i lånekostnader m.m. tillkommer gör därefter driftbudgeten vilket inte alltid ligger som en kulturkostnad. Du har alla bibliotek, offentlig utsmyckning vid offentliga byggnader som tidigare ansågs skulle motsvara en procent av byggkostnaden. Inköp av statyer, rondellutsmyckning etcetera.

    Och varför måste detta vara offentligt finansierat? Tar vi regionala teater- och dansinstitutioner, regionala och lokala museiinstitutioner är de till 80 % finansierade av kommuner och landsting. Museer och konsthallar till 70 %.

    I New York som av många anses vara världens kulturhuvudstad, med verklig bredd, djup och kvalitet beräknades, senast jag såg en siffra, cirka 8 % vara offentligt finansierat. Varför skulle man då inte kunna tänka sig något liknande i Sverige? Problemet är väl då det du är inne på, att alltför få nyttjar kulturen. Men hur hade du tänkt lösa det? Tvinga folk dit?

    Visst ökade besöken vid de statliga museerna vid försöken med fritt inträdde även för vuxna som var mellan 2002-2006, men samtidigt ökade slitaget ordentligt och således även kostnaden än mer eftersom inträdet försvann. Samtidigt visade statistik att även om nybesöken ökade något så stod den mesta ökningen av att samma personer besökte stället ett par gånger till per år. Dvs spridningen till tidigare icke-intresserade var högst begränsad.

    Oj, nu blev det långt. :-) Får skylla på att jag legat sjuk i influensa två veckor inte kunnat prata av mig på ett tag. ;-)
     
  12. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Som jag skrev, så har jag inget emot försvaret och anledningen till att den budgeten inte räknats upp är ju pga nedskärningarna. I princip så håller jag med om att försvaret borde tillhöra kärnverksamheten, men just nu ser jag det mer som något som antingen borde få mer pengar eller mindre.

    Ja, varför ska staten lägga pengar på kultur? Det är en inte helt lätt fråga att svara på, men jag ska försöka :-) Jag tog statsbudgeten som exempel, eftersom det är lättast och eftersom en betydande del av de pengar som kommun/landsting lägger på kultur faktiskt kommer öronmärkt från staten till just det ändamålet.

    En av anledningarna till att vår kultur är offentligt finansierad är att man vill säkerställa att kulturens inriktning inte påverkas av finansiärerna. Den ska med andra ord få utvecklas utan att storsponsorn kommer och lägger sig i. Du jämför med USA, där kultursponsring är väldigt vanligt både bland företag och privatpersoner eftersom det är väldigt fördelaktigt av skatteskäl. I Sverige existerar knappt kultursponsring, eftersom det inte är avdragsgillt på samma sätt som sponsring av idrott är... Vilket både är bra och dåligt, mest dåligt då så klart.

    En annan stor anledning till att lägga mer pengar på kultur har jag redan varit inne på, flera gånger. Den positiva inverkan bra kultur har, på både barn och vuxna, är verkligen värd pengarna. Att få mer människor att gå på museum eller teater borde vara högt upp på agendan och ett sätt att komma dit är att man inte drar ned på kulturverksamheter för barn, både i vanliga skolan och kulturskolan. Att tidigt få upp ett intresse hjälper garanterat till att man även i vuxen ålder intresserar sig för kultur.

    Till sist måste jag bara göra ett försök att få bort myten om att kultur är så dyrt. Många verkar tro att en teater kostar lika mycket som hela försäkringskassan... Kan bara ta ett litet men målande exempel från Falun, där jag bor: Här finns en liten professionell kammarorkester med ca 40 anställda inklusive administration, denna orkester gör av med lika mycket pengar på ett år som Falu lasarett kostar att driva i ca 23 timmar. Självfallet ska vi ha vård, åter igen bara ett exempel på hur liten del av kakan kulturen står för.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  13. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Det finns en väldigt god anledning till nedskärningarna, eller snarare bristen av nya satsningar och det är att kommande barngrupper blir mycket mindre. Anställer vi fler lärare nu kommer vi ha ett stort överskott inom en snar framtid.
     
  14. J0AR м√§

    J0AR м√§ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Man kan inte ha ett system där klasser med 50 barn ens förekommer alls. Och förhållandet mellan antalet lärare och antalet elever behöver inte vara den enda påverkande faktorn för att det ska vara en påverkande faktor, skolan på 80- talet kan ha gjort andra saker bra som vägt upp för de större klasserna. Dessutom är det bättre med fler lärare om man vill hålla ordning i skolan, det finns klasser där en eller två ligister förstör all undervisning och sabbar för de andra men inte kan flyttas pga personalbrist. Min far arbetar inom skolan.

    Tänk, det har jag faktiskt inte hört tidigare. Har du en källa?
     
  15. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
  16. J0AR м√§

    J0AR м√§ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  17. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Så det är en grupp som hamnar i kläm nu, vilket är olyckligt, men på sikt så löser det sig självt
     
  18. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo nu gör jag en stor "snip" för jag tänker inte argumentera kring varje liten detalj som man gör i den politiska världen.

    Jag är bara helt övertygad om att vi är rejält illa ute om vi vill behålla dagens välfärd.

    Sen spelar det liksom ingen roll egentligen om det är sossarna eller moderaterna som styr.

    Man flyttar lite pengar hit eller dit men det stora problemet kvarstår hur man tacklar omvärlden.
     
  19. Mjölk

    Mjölk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2012
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Jag har en fråga (eller 2)

    Skrämmande siffror om skillnaderna i bidrag för en svensk respektive invandrad ensamstående trebarnsmor presenterades i Ring P1 17-01-2013. Inringaren var en man vid namn Lars Runesson som sade sig ha arbetat med dessa frågor tidigare.

    Ensamstående svensk trebarnsmor:
    Arbetslöshetsunderstöd 13.180 kr per månad.
    (varav hyra max 5.000 kr och el 300 kr).

    Det ger 7.880 kr per månad över som skall räcka till mat, kläder, hushållsutrustning, telekostnader, TV-licens, kollektivtrafik, nöjen etc.


    Invandrad trebarnsmor:
    21.810 kr/månad skattefritt bidrag.

    259.200 kr i retroaktiv föräldrapeng (engångsutbetalning).

    Dessutom följande extrabidrag:

    -Eventuell SFI-bonus 12.000 kr.
    -Glasögon: 3.000 kr per styck.
    -Hushållsutrustning: 3.000 kr per person.
    -Spädbarnsutrustning: nästan 6.000 kr per barn.
    -Fri sjuk- och tandvård, gratis mediciner.
    -Gratis månadskort kollektivtrafik.
    -Fri installation telefon.
    -Gratis tele (dyrt vid tex. Afghanistansamtal).
    -Möbelbidrag: 58.000 kr.
    -TV-licens betald.

    Avpixlat med länk till Ring P1 (börjar vid 14:30)
    http://avpixlat.info/2013/01/17/ord-...r-i-ring-p1-2/

    Stämmer dessa siffor? Och varför är det sekretess på detta?
     
  20. J0AR м√§

    J0AR м√§ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Så länge vi lyckas bibehålla en bra export/import-balans så att vi hela tiden får in mer pengar i landet än vad som försvinner ut spelar det väl ingen större roll vad som händer med pengarna när de väl är här, ur den synpunkten? Eller menar du att vi måste börja hoarda pengar för att använda som buffert i framtiden eller något?

    Har du någon form av källa till ditt påstående?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.