Saldo - en Swedbank/ Nordea/ ICA/ LF/ Coop widget [1.2.0]

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av kria, 25 apr 2010.

  1. kria

    kria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja. Man måste ju dra in lite pengar också så det finns nåt att visa i widgeten :)
    Jag har haft fullt upp på jobbet i veckan. Kul att folk uppskattar appen. Jag ska försöka koda i helgen, tänkte lägga till stöd för konton på flera banker så man kan integrera nordea m.m. enklare. Jag har aldrig varit inblandad i nåt open source projekt, fan jag har svårt nog att komma överrens med kollegorna om hur saker och ting ska göras. Men i det här fallet kanske man skulle göra ett försök när källkoden ändå bör vara öppen för att folk ska lite på appen. Antagligen lägger jag upp det på github efter helgen.
     
  2. Sed

    Sed Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    968
    Mottagna gillanden:
    310

    MINA ENHETER

    Jo, vore en fördel med helt öppen källkod så ingen smyger in nått fulhack Är ju lite känsliga uppgifter. :).
     
  3. tubstr

    tubstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    kria!

    Supertack för en bra app/widget! Jag har några ideer på vidareutveckling, enligt följande.
    - Något som jag har sökt länge hos min bank är att få ett SMS eller motsv när en kontohändelse inträffar. Exempelvis, så snart som någon drar pengar från kontot/överföring sker eller saltot ändras så ska man få en notice på något sätt.
    - Widgeten är en riktig blaffa, skulle man inte kunna göra en 1x1 widget istället? (Jag har trångt på mina homescreens :) ).

    Tack för ditt engageman!
     
  4. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Ännu en site man måste regga sig på... QQ
     
  5. kria

    kria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ny version av Saldo uppe för testning.

    Nytt sen sist

    • Stöd för flera samtidiga banker och enklare att lägga till nya
    • Nordea stöd (Seds kod)
    • Automatiska uppdateringar
    • Notifieringar

    Appen är fortfarande väldigt mycket en beta så var snäll mot den :)

    http://github.com/downloads/kria/saldo/saldo-0.2.0.apk
    [​IMG]

    Källkoden är upplagd på github under GPL.
    http://github.com/kria/saldo

    Det verkar ju vara några som meckar med liknande saker och jag tycker det vore kul om vi kunde samarbeta mot gemensamt mål. Hojta till om ni vill bidra.

    Önskelista framöver är bla.

    • Stöd för fler banker
    • Flera konton per widget
    • Olika widgetstorlekar
    • Överföringar
    • Filtrering av notifieringar (begränsa till vissa konton, summor osv)
    • Seamless login till befintliga webbtjänster
     
  6. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Grymt! Testade med Nordea, funkade klockrent direkt.

    Stöd för Länsförsäkringar Bank vore ju grymt också! :) (som också har personnummer/pin för att logga in)

    Någon form av kryptering av login och lösenord så någon som kommer över telefonen inte kan få fram mitt login och lösenord? (har inte kollat koden hur lösenordet lagras men login syns ju i klartext, vilket i åtminstone i nordeas fall är personnumret...)

    Sen ni som säger att överföringar inte gör något, om någon skulle vara stygg och föra över pengar från kontot man betalar räkningar med/tar ut kontanter ifrån så vore det ju inte så skoj om någon hade vart rolig och flyttat alla pengarna... (så någon form av lås på överföringar är att rekommendera)
     
  7. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Härligt, för mig som sitter med både nordea och swedbank var det här en riktigt trevlig uppdatering.

    Utöver den fina befintliga önskelistan så skulle jag vilja lägga till en särskiljning av widgets.

    Nu har jag visserligen koll på vilket konto som är vilket, men det vore trevligt om man kunde särskilja dem på något snabbt och enkelt sätt när man tittar på telefonen. Just nu har jag två likadana widgets, trots två olika banker. Till att börja med vore det såklart smidigt med att göra nordea widgeten blå-vit istället för orange men det vore ju trevligt om man någon gång i framtiden skulle kunna välja egen/transparant bakgrund. Jag skulle tycka om att man (i de fall widgeten är så här stor) listar "bank - kontonamn" i liten font ovanför saldot.
     
  8. jav

    jav Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det här ser ju skitspännande ut.
    Jag kännde inte till mobil.swedbank.se :)
    Jag hade kämpat med att göra en liknande grej med www.swedbank.se, det var svinjobbigt och jag gav tillslut upp :)

    Jag bidrar gärna med utbyggd funktionalitet, själv har jag alltid drömt om att ha en bankdagbok, där jag i slutet av dagen kan kommentera mina utgifter. Då kan jag i slutet på månaden minnas vad det är jag brännt pengarna på (och förhoppningsvis fatta att allt går åt på onödiga grejjer :))


    Iallafall, vilken android version kör du mot?
    Kan man få lite hjälp att importera projektet i Eclipse kanske?
    Jag har krånglat lite och får inte riktigt liv i det.

    Jag har en HTC Hero, så jag antar att jag kör API 3 (1.5)
     
  9. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Provade den här och den listar bara två av mina konton hos Nordea (nummer 1 och 3). Konto 4 är visserligen tomt, men konto 2 undrar jag varför den missar?

    Har inte läst hela tråden men tycker att widgeten är lite onödigt stor.
     
    Last edited: 4 maj 2010
  10. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har tidigare gjort liknande grejer för SEB. I mitt fall ligger all bankkommunikation dock på serversidan. Oavsett om man använder seb.se eller mobilsidan krävs dosa. Därför låter jag servern hålla uppe anslutningen. Mitt API klarar just nu av att returnera saldo och transaktioner samt notifiera vid förändring (via SMS som läses automagiskt av min Android-app). Överföringar har jag inte gett mig på ännu då det är fruktansvärt jobbigt (ASP.NET-formulär med massa state att hålla reda på).
     
  11. Sed

    Sed Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    968
    Mottagna gillanden:
    310

    MINA ENHETER

    Innehåller kontonamnet något åäö så fungerar det inte med min första version som den är baserad på.


    Jag kan hjälpa till med Nordea. Har fixat till åäö i min senaste version och ska fixa tomma konton. Ska också börja pula med en ica-inloggning.

    Jag har fixat ett github-konto, sed03, http://github.com/sed03
     
  12. juanez

    juanez Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Även om "öppen källkod" inte blir någon garant för att appen skulle vara sjysst.

    Hur avgör en vanlig användare att det är den kod som finns på Github som faktiskt kompilerats och distribuerats via Market eller .apk fil!

    Jag misstror visserligen inte dig personligen, men tycker det är värt att påpekas att källkod != kompilerad programvara... om man inte gjort kompileringen själv dvs. ;)
     
  13. Sed

    Sed Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    968
    Mottagna gillanden:
    310

    MINA ENHETER

    Jepp, det kommer bli problematiskt. Det är INTE svårt att smyga in något fult som skickar personummer och lösenord till en annan server.
     
  14. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag tror inte du har den senaste versionen som stödjer Nordea, för där får man välja bank i dialogen (det är en listruta för att välja bank).
     
  15. Profetengus

    Profetengus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vill ha stöd för Handelsbanken. Pretty plz :)

    Tycker det är ett grymt initiativ. Tack på förhand
     
  16. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Onekligen. Ett samarbete på flera om koden låter både lovande och skrämmande. Om flera personer granskar varandra och inget släpps utan samtligas medgivande så kan man ju tänka att det blir säkrare, men å andra sidan så krävs det bara att en av dem är får det lite krisigt och får för sig att fiska lite uppgifter och sen då smyger in något eller helt enkelt släpper en version på eget initiativ.. Då jag tror det är väldigt omständigt att lösa en absolut kontroll av flera kodare så undrar jag om det inte känns säkrare att man bara behöver lita på en person..

    Jag provade att ladda hem både sdk och kod och kompilerade men det är knappast en smidig process som vanliga användare kan tänka sig..
     
  17. Profetengus

    Profetengus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Slog mig precis att man kanske kan lägga till Coop med. Vet inte hur det skulle funka men hade varit kul om det gick. Mest så man kan se sitt saldo. Dom kör användar namn och personlig lösen alltså inga doser.
     
  18. Sgt. Stinger

    Sgt. Stinger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Funkar inte med nordea för mig, den visar inte mitt huvudkonto, trots att namnet inte innehåller åäö...
     
  19. kria

    kria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Visar den inget konto alls? Om du trycker på refresh knappen i appen, får du något meddelande?
     
  20. Nepsir

    Nepsir Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2009
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hansdelsbanken har i dagsläget ingen förenklad inloggning så det går nog inte att lösa för tillfället. Däremot kommer man komma med en mobil inloggning under året och då kanske den kommer med en inloggning som kan användas av Saldo-appen.