Betala TV-avgift för dator och surfplatta

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sorid, 22 jan 2013.

  1. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag brukade bry mig men numera har jag tv så det är skitsamma.
    Man kunde dock bakat in det lite snyggt i befintliga skatten ist för att köra snikversionen dom gör nu men skulel bli förvånad om det faktiskt går igenom.
     
  3. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Jag är för skatt istället för TV avgift dels för att den kan vara inkomst beroende då samt man slipper detta jagande efter folk som inte vill betala.

    Men tycker nog dem kan göra så att på räkningen så kan dem skicka med användarnamn och lösenord och sen kan bara dem som betalar komma åt SVT play. Eftersom det då blir frivilligt.

    Jag betalar TV avgift så för mig blir det ingen ekonomisk skillnad. Men jag gissar på att dem kommer kunna kräva in väldigt mycket mer TV avgifter nu då det inte finns många som inte har varken dator eller TV. Kanske dem kan sänka kostnaden då?
     
  4. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    +1 på hela posten.

    Det här känns inte särskilt genomtänkt. Mest synd tycker jag om studenter, där det faktiskt är förhållandevis många som väljer bort TV just för att slippa TV-licensavgift. Samtidigt förväntas så gott som alla studenter ha en egen dator. Grattis, ni ekonomiskt redan trängda... :sealed:

    Jag förstår inte vad som var så fel med det tidigare förslaget att det skulle bakas in som en del av skatten. Om jag inte missminner mig så skulle det gå som en viss procent samt med ett maxbelopp. Låter helt klart mest rimligt i mina ögon. Då skadar förslaget dessutom inte de med låg/ingen inkomst, t.ex. studenter, i särskilt stor utsträckning.
    Att jag, som arbetar heltid med schysst lön, ska betala samma TV-avgift som en student utan inkomst som inte ens äger en TV känns direkt fel.

    För sakens skull mailade jag SVT imorse och frågade just det du skrev om inloggning för betalande. Det är absolut en befogad fråga, eftersom de nu faktiskt tvingar folk att betala för något de inte säkert använder. En dators huvudsakliga användningsområde är trots allt inte att kolla på SVTplay...

    Dessutom frågade jag om de nu också planerar att lägga upp alla sina program för nedladdning på SVTplay. Det är inte mer än rätt tycker jag, eftersom alla som kan komma åt och ladda ner programmen :)äger en dator) ju faktiskt redan betalat för dem. Ska bli mycket spännande att höra vad de svarar på den frågan. :P
     
  5. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER


    Det känns lite som att datorn har blivit nya sättet att dra in pengar till olika sammanhang. Detta för att det går, oavsett om det nyttjas eller inte. I slutändan får datorägare betala för lite allt möjligt som de inte gör, och det fina i sammanhanget är att man måste ha en dator för att sköta sina räkningar, för att sköta kontakterna med försäkringskassan och andra myndigheter osv, så det blir många fina extra slantar som håvas in från den stora massan, och inte från de som använder olika saker.

    Om du har dator så kan du kopiera film och musik, vi lägger på en avgift för detta.

    Om du har en dator så kan du kolla på tv, vi lägger på en avgift för detta.

    Om du har en dator så kan du koppla in ett USB stekjärn och steka bacon, bäst vi tar köttskatt och koldioxidskatt på detta...

    Är det bara jag som ser utvecklingen från att tv-avgiften gäller per hushåll, till att gälla per enhet istället. Så sänker man kostnaden per enhet, men eftersom de flesta har många enheter så blir det i slutändan en höjning iallafall. Det är smart uträknat.
     
  6. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Nu kan jag tyvärr nog inte hålla med dig. Förutom den kommande TV-avgiften så finns väl bara privatkopieringsersättningen som vi tvingas betala på elektronik. Dessutom gäller den inte heller för datorer.
     
  7. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Svinigt rent ut sagt. Det kanske är så att folk inte betalar för att de faktiskt inte kollar på skiten de sänder. Har inte haft boxen inkopplad på över ett år och tänker inte börja med det heller.

    Detta är precis samma skit som att lägga extra skatt på hårddiskar och USB-minnen för att kompensera för piratkopiering. Som vanligt är de helt snett på det.
     
  8. Jerpa

    Jerpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag betalar hellre för de kanaler jag vill titta på. Nu slänger jag iväg 1000kr/mån (inkl Spotify) men kollar inte på alla kanaler. Däremot kan/vill jag då inte byta ner för då förlorar jag de jag vill se på.

    De tänkte väl förr införa en mediaavgift, men som har tagits upp här i tråden så använder vi alla olika tjänster så det fallerar även där.

    Skulle netflix mfl ha bättre utbud så skulle jag kunna gå upp till 150-200kr/mån plus att jag väljer egna tv-kanaler. Ev att det blir billigare om man binder sig en längre tid.

    Skickat med Samsung S3 via Tapatalk
     
  9. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Helt sanslöst skandalöst. Att tvingas betala för tjänster utan att fråga om man vill ha dem är ett principfel. Det är som att alla som har en garageuppfart ska betala en "bilavgift" eller att alla som har en brevlåda ska betala "tidningsavgift".

    URkasst.
     
  10. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Men det är ett rätt korkat argument egentligen. Jag är aldrig sjuk, så jag vill inte betala för sjukvården. Samma sak. Eller: jag går inte på teater, så jag vill inte betala för den del av min skatt som går till kulturella bidrag.
    När det gäller offentligt finansierade saker så kan man inte välja bort det.

    Nä jag tycker hellre att man drar det precis som en skatt, som det är nu så är det bara dom som orkar tjafsa som kommer undan avgiften. Om man nu måste ha public service.. Då betalar alla, punkt slut.

    Personligen tycker jag att man ska ta ut ett abonnemang och låta folk beställa SVT1, SVT2 osv om man vill ha det. D.v.s inte fortsätta ha det som public service, utan i stället privatisera SVT.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  11. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Känner likadant angående konst och kultur. Har ingen glädje av det och vill därför inte betala för det. Sjukvård är en annan femma. Av två anledningar. För det första så vet man aldrig när man blir rejält sjuk och behöver dra nytta av sjukvården samt att andra behöver den. Den dagen någon inte kan leva utan SVT ska jag gladeligen betala.

    Håller dock med dig på de två sista raderna även om jag kan känna att TV-sändning överlag är ett ganska så gammalmodigt koncept. On demand känns betydligt smartare och modernare. Varje vecka kan de lägga upp nya program som folk kan välja att se när de vill eller helt enkelt skita i. När veckan är slut förvinner dem och ersäts av nya.
     
  12. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Nä jag känner såklart likadant men då vi har det system vi har så går det inte argumentera emot med att "jag nyttjar inte det". Vissa gör det, vissa gör det inte. Det är samma sak med simhallar, datorsalar, bibliotek, gymnastikhallar, fan till och med professionella hockey och fotbollslag betalas med skattemedel.

    Tant Agda gillar Dobidoo på SVT, Pelle 19 gillar att gå på hockey. Om Pelle vägrar pröjsa för Agdas TV och tvärtom så faller hela systemet.

    Jag anser att marknaden ska sköta det mesta. Vill man titta på SVT så kan man betala för det, likaså hockey eller gå på bibliotek.. Men det är klart, då kommer majoriteten gnälla över prishöjningarna som oundvikligen kommer inträffa, ifall utbudet/servicen ska hålla samma nivå.
    Jag personligen tar hellre en lägre skatt och att jag får betala för det jag nyttjar, men ca 50% av befolkningen håller inte med.

    TV-avgiften är felkonstruerad i dagens moderna samhälle och borde läggas som en skatt i stället. OM man nu absolut måste ha statlig TV...

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  13. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Håller till viss del med dig, men det handlar inte om vad man gillar, utan vad som behövs. Idrottshallar, datorsalar, bilbiotek är allihop skomedel och behövs för ungarnas skull. Allting som har med nöje att göra så som TV, film, konst, teater borde inte ha tillgång till skattepengar.

    Man kan inte först tvinga folk att använda det och sen ta betalt för det för jag anser att man tvingar folk att ha tillgång till det så att man kan stå och säga "Vi ska ha betalt för du har tillgång till vår ruttna TV-kanal."
     
  14. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Ruttna? Dom enda program som går att se (och som inte förolämpar ens tankeförmåga) sänds ju på SvT. Fått resten av kanalerna på köpet med lägenheten, men vilken dynga! Roligare tv? Snälla. 'Lev ett ytligt och tomt liv med vår hjälp' borde vara femmans och för all del restens paroll.
     
  15. Kung

    Kung Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    utan att ha läst tråden... endast rubriken..
    ni kommer aldrig se mig betala den iaf..
     
  16. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Håller med.

    Kanske ske inte helt pigg på idén att tvinga folk betala.

    Men SVT äger de andra big time
     
  17. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Dags för generation gratis att börja ta ansvar och betala för sig ;)

    Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2
     
  18. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    första april kommer tidigt märker jag ;)
     
  19. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Ett beslut är fattat att alla invånare som äger en dator eller surfplatta nu ska betala skatt för att stödja public service.

    Detta beslut har tagits av staten, inte av invånarna i Sverige som är ett demokratiskt land där invånarna ska ha makten och få rösta om beslut som påverkar dom. Sveriges Television är inte statligt, det säger dom själva på deras hemsida: http://www.svt.se/omsvt/fakta/public...public-service

    SVT ägs av en stiftelse som heter "Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR" och denna stiftelse styr av just det, staten som utser vilka som sitter i styrelsen för denna stiftelse.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Fö...lsens_styrelse

    I sin tur utser den här styrelsen från och med 2009 samtliga ledamöter som sitter i SVT:s styrelse. SVT:s styrelse utser i sin tur vilka som sitter i dess företagsledning, som i sin tur beslutar vad som skall visas på tv.

    Så egentligen är det inte public service då det inte styr enligt dess regler, dom bryter alltså mot sina egna regler och EUs regler.

    Staten har dessutom satt upp riktlinjer för vad som överhuvudtaget för visas i TV enligt statens Radio och tv-lag (2010:696) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100696.htm

    a) tillhandahålls av en leverantör av medietjänster,
    b) är riktad till allmänheten, och
    c) är avsedd att tas emot med tekniska hjälpmedel

    3 kap. 1§


    Dessa riktlinjer måste man alltså följa:

    "tillgodose olika intressen och smakriktningar" (tv-sändningar som är nischade får då kanske inte tillstånd);

    att de kan sända program "av flera av varandra oberoende programföretag" (nischade sändningar som bara vill sända från ett företag kanske inte får tillstånd);

    "som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer och principen om alla människors lika värde och den enskilda människans frihet och värdighet" (hylla flockstyrets ideal!);

    undvika att "otillbörligt gynna kommersiella intressen", som att "uppmuntra till inköp eller hyra av varor eller tjänster (så att program som försöker finansiera sig själva genom produktplacering kan inte sändas); samt,

    bestå till hälften av program av "europeiskt ursprung."

    Alltså, även om SVT inte fick sina order från staten så är de ändå bundna till de regler som staten satt upp för dem.


    Sist men inte minst. Avgifter och skatter.

    "Inom den offentliga sektorn är den huvudsakliga skillnader mellan avgifter och skatter att avgifterna är kopplade till en motprestation eller nyttighet, medan skatterna saknar en sådan koppling."

    Detta innebär att tv-avgiften är en skatt för alla som inte tittar på statens television. Ändå envisas SVT med att säga att det inte är en skatt.
     
  20. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Hur vet dem att jag äger en dator eller surfplatta då ? Så länge jag köper dem i andra hand eller i delar borde jag gå fri ?

    Skickat från min Nexus 7