Betala TV-avgift för dator och surfplatta

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sorid, 22 jan 2013.

  1. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det är väl förvisso galet enkelt det är ju bara att se vad du ingått för affärer. har du en mobil har du förmodligen en dataplan på abbonemanget, har du bredbandsabbonemang har du förmodligen en dator osv osv.
     
  2. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Mhm. Snacka om att man är övervakad.

    Jaha, Anders Andersson säger att han inte har dator. Då slår vi på hans namn, ja men titta, han har ju internet via Telia. Då skickar vi ut fakturan till honom.

    Jävla Nordkorea.
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ja för den kollen har vi ju inte haft sen... typ tidernas begynnelse?
    så farligt är det inte. ljuger man inte har man inga problem, smiter man så får man stå sitt kast, är man missnäjd får man protestera eller liknande det är väl den enda makten man kan utöva. Jag hade hellre sett att man en gång för alla gjorde plats för "tv-licensen" i den befintliga skatten vi har så skulle man slippa allt lipande. Sen håller jag självklart med i sak att förslaget nu är självklart en gammal klassiker i måttet "kan vi inte attackera rakt på så tar vi flanken" ;)
     
  4. Ruotria

    Ruotria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    SVT har spelat ut sin roll och är inte att betrakta som livnödvändig resurs. Det är en lyx, att folk känner ett behov av att ha en kanal som de tror sänder neutrala/ovinklade program är något de bör betala för isåfall. Resten av befolkningen kan börja tänka själv och köra research om de misstänker något. Hur enkelt som helst att hitta saker på internet.

    Jag har svårt att hitta ett argument till varför vi överhuvudtaget ska sponsra SVT som befolkning. Vi är ju ändå inte med och påverkar hur det styrs eller vad som sänds.

    Att föra ett argument som att vi bör betala för vård för även om du själv inte nyttjar det så kan någon annan; det är en helt annan sak. Vård är livsnödvändig och behövs. Medan tv industrin är en lyx. Vi kan lika gärna sponsra dagstidningar via skatt också....
     
  5. ms22cn

    ms22cn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Presstöd kallas det...till dagstidningarna


    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  6. Ruotria

    Ruotria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Vet inte hur det är med reglerna angående svordomar på forumet men hade väl varit passande med ett par stycken efter det misstaget av mig....

    Hade tänkt skriva massa tankar om detta presstöd men risken är väl att man spårar så låter bli, får väl acceptera att sådant här inte går påverka via off topic tråden på ett forum som ändå berör surfplattor :/
     
  7. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Min gode vän, jag tror du har missat att en dator innehåller en hårddisk.

    En dator är en modern komplicerad tekniskt pryl som (om man har internetuppkoppling) innebär att man kan "prata" med människor som finns på andra sidan jorden. Det kanske låter konstigt, men tänk dig att du skriker högt i ett jättelångt pappersrör (typ hushållsrulle) som gör att ljudet kan färdas jättelångt. (Nu slår det mig att det kanske även är en överraskning att jorden är rund?).

    Bara för att jag har en dator så innebär det inte att jag kopierar alla mina vänners alla skivor, filmer etc. För övrigt är det inte så man konsumerar film och musik längre.

    Bara för att jag har en dator så kollar jag inte på tv på den.

    Bara för att jag har en dator med internet uppkoppling så innebär det inte att jag surfar efter barnporr. Men man borde kanske inför en barnporrskatt i förebyggande syfte....
     
  8. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Nej, det finns ingen piratkopieringsskatt.

    Däremot finns det privatkopieringsavgift.

    Gör om. Gör rätt.
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag skall bli politiker. Sen skall jag jobba mig uppåt till jag får igenom att starta en tidning. Det bör inte vara så svårt. Vi skall nämligen tvinga alla att betala vilket staten är jävligt kåt på.

    Vi gör en tidning som heter typ "Sveriges Statliga Tidning Pubic Service bla bla", skriver massa dynga i den som 80% av befolkningen struntar i, sen kommer det fina. Vi skickar ut en faktura på 2000:- om året till alla som, trumvirvel, HAR BREVLÅDOR!

    Ja! Bra idé! Vi skiter fullständigt ifall de läser den eller inte. Så snart man har en brevlåda så skall man betala. Vi prackar på hela Sverige tidningen och lägger avgiften utan att fråga.

    Sedan kan vi alltid ifrågasätta alla som säger "Nej, jag har ingen brevlåda" när vi ringer och vill försöka sätta dit folk genom att också beskatta mobiltelefoner, datorer och surfplattor med samma avgift. DÅ KOMMER INGEN UNDAN!!!!!!!!111

    Intresse av att folk läser tidningen: 0%
    Intresse av att folk betalar tidningen: 100%

    Intresse av att folk tittar på SVT: 0%
    Intresse av att folk betalar SVT: 100%

    Någon som är med?
     
  10. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Oj, här kan man tydligen inte skilja på skatt och avgift.

    Hela poängen med att ha saker som en skatt är att det är föremål för regelbunden granskning och diskussion. Vad vi önskar åstadkomma med vårt samhälle. Detta i den budgetplanering och uppföljning som görs flera gånger per år av regering och riksdag.

    En avgift är raka motsatsen. Den diskuteras inte. Den justeras inte när man ser hur samhället mår, den ligger fast. En avgift är inte rättvis i betydelsen att den följer principen "åt var och en efter behov, från var och en efter förmåga", utan den är raka motsatsen. Den slår lika hårt mot alla.

    Som andra har påpekar så finns det studenter som inte tittar på tv, fattiga familjen som vänder på varje krona, etc. Med denna avgift har man inget val att välja sina utgifter utifrån sina behov eller sina begränsade möjligheter. Samhället bestämmer här att först och främst ska du betala tv-avgift (eftersom du måste han en dator för att sköta räkningar) och sedan om du får råd så kan du köpa mat till familjen. Var ligger logiken i detta?

    Att jämföra med sjukvård visar bara hur nonchalant och inskränkt du är. Den typen av argument bemöts bäst med följande: du har aldrig någon som helst rätt att gnälla över någonting för det finns fattiga länder där det förekommer svält, folk som drabbas av sjukdomar som är enkla att bota och länder där det råder diktatur. Din åsikt är därmed diskvalificerad tills dessa problem är lösta.
     
  11. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    haha sorry för den pubertala humorn och att jag går off topic men var det menat som ett ordskämt eller var det ett ärligt misstag?
    kalasvärt oavsett!
     
  12. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    hahaha... Pubic Service.


    Skulle hellre betala 2000kr till netflix om året. Där finns det i alla fall saker att se. Till skillnad mot alla jävla rysska författar dokumentärer som svt visar.
     
  13. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag ska betala 2000:- om året för att läsa böcker på min surfplatta?
     
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    absolut!
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    I know what I did there ;)
     
  16. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Det ironiska är att svenskarna är så helvetes rädda om sin integritet. Att sätta upp övervakningskameror i en stads centrum för att förebygga brottslighet, då bajsar man tegelstenar av moralpanik.

    Men hur övervakade vi är egentligen så...har vi ju egentligen ingen integritet?

    Jag hade hellre sett att man la energi och pengar på saker som sjukvård, samhällsproblem, brottsligheten och lite annat såntdär än att man tvingar folk att lägga pengar på en skatt/licens för något dom egentligen inte behöver eller har något att säga till om dom vill ha det eller inte.

    Dessutom, det är en skatt redan nu. Som sagt, läs mitt tidigare inlägg. Jag satt och läste om det och tog reda på fakta från tv-radiotjänst egna regler och lagar som regeringen/staten (Just det, så mycket för den public service).

    Ganska uppenbart för mig när man läser det att det är bara ett enda stort skämt och den gamla klassiska klyschan "public service är viktigt för demokratin för det är politiskt obundet etc" är bara rent och totalt skitsnack.

    Men visst, vi har ett land där ett främlingsfientligt parti vinner mer och mer mark och gör det pga all den pr den får hela tiden i media, medans media tror att det är bra att ge dom den negativa publiciteten.

    Varför har vi ett sådant parti som röstats in i riksdagen? Jo, det är väl ganska logiskt om man i Sverige inte ens kan få säga bu eller bä om invandringen utan att bli klassad som rasist och att alla politiska korrekta människor som tycker så jävla mycket, men aldrig gör något går totalt bananas.

    Att vi bor i ett land med högst skattetryck i hela världen men ändå ska tvingas betala extra skatt för två tv-kanaler och 4 radiostationer är också ganska ironiskt. Speciellt när vi har en av dom sämsta polisstyrkorna i Europa när det gäller uppklarade brott, vår sjukvård är under all kritik, våra skolor är under all kritik, livet för dom äldre är under all kritik osv.

    Men svenskarna sitter i sina stugor och gnäller om det ena och andra och sedan dagen efter på jobbet sitter man alla och håller med varandra så fint för inte vågar man gå in i diskussion där man faktiskt kanske tycker olika! Fast...ändå så ska man gärna vara olika i landet när det gäller t ex sexuell läggning, ras eller religion. Okej.

    Åh gud förbjude den som inte lyder efter jantelagen! För det är fult att tjäna pengar och om man nu skulle gör det, och dessutom ha mage att visa det utåt! Fy.

    Jag har varit mycket utomlands och bott utomlands också i flera år. Har fan aldrig varit med om något liknande som det vi har i detta land. Så jävla trött på det och nu blir det utlandsflytt för gott under 2013 förhoppningsvis.

    Slutat och tro på det här landet längre. Det blir bara värre och värre. Men så högt skattetryck och såpass bra möjligheter som faktiskt Sverige skulle kunna ge sina invånare om bara någon vågade röra om lite i grytan och sluta ha sina läppar runt alla dessa pk-människor. Dom flesta andra länder i Europa har inte sådan här fruktansvärt skev politik som vi har t om USA har fan börjat bli vettigt, med hjälp av Obamas politik. Medans Sverige tamejfan går åt andra hållet...
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Varför?

    Edit, jaha, du kanske bara svarade på frågan. Jag trodde att du argumenterade för den påtvingade avgiften.
     
    Last edited: 24 jan 2013
  18. BiTTeR

    BiTTeR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2011
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det lurigaste med det hela är väl att en instans kan göra sitt material tillgängligt för allmänheten och då ha rätt att kräva ersättning från en ägare av en produkt som varken är tillverkad eller såld i syftet att nyttja materialet med. Vanliga dödliga företag kodar ju sina tjänster. Ett enkelt sätt för public service hade varit att skicka ut lösenord med fakturan eller skapa konton åt alla som har tv så att de kan ta del av materialet. Att lägga något på skatten för att garantera inkomsten helt utan någon backning från vilka.som nyttjar eller ej är en helt sjuk tanke som närmast kan likna något från forna Sovjet.
    Att sedan hela public service är såpass politiskt färgat är bara ännu en detalj som gör att man mår illa när man betalar räkningen.
    Men å andra sidan straffas vi ju kollektivt på många andra områden också så vi kanske skulle börja sitta av straff åt varandra också?
     
  19. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    SVT är bara dynga. Jag undrar hur många det är som faktiskt skulle betala för det, om de fick valet.
     
  20. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Inte för att vara sån, men du är väl tonåring? Av nyfikenhet, vilken kanal och vilket program tycker du är bra?