Diskussion: Batteritid på Nexus 4

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av marulk, 4 nov 2012.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Skrev ner det här i mitt anteckningsblock.
     
    zaragon gillar detta.
  2. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    3:e laddningen. 1 dygn och 3 timmar, 4,5 timmar skärmtid. 12% batteri kvar. Bra eller dåligt? Är nöjd! :D
     
  3. bjajjull

    bjajjull Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2012
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag tycker det är väldigt bra för att vara stock. Jag kommer upp i ca 4 timmars skärmtid.
     
  4. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Är väldigt nöjd med tanke på att upptiden var över ett dygn, dock kan jag tillägga att mesta internetuppkopplingen skedde via wifi. 3G lär bli betydligt sämre.
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Detta hände idag. Började när jag var ute och tog kort på lite saker. Planet-kort.



    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     

    Bifogade filer:

  6. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Normalt beteende efter att man har pressat batteriet mycket, telefonen misstog sig och trodde att det drog mer batteri än vad det verkligen gjorde men vill ändå inte komma ut ur skåpet utan håller sig på samma batterinivå en tid. Skulle du har sett på en graf på spänningen över batteriet istället skulle du se att spänningen sjunker kraftigt under hög load och ökar igen när det inte är så svettigt längre.
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jo det var vad jag trodde också. Förhoppningsvis lär sig telefonen bättre med tiden. Om de nu är så sofistikerade vill säga...

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  8. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Fick mobilen i måndags. Laddade upp den till 100% fram till kvällen. Så detta är väl vad den presterar på första laddningen. Vet inte om den klarar sig till imorgon morgon och kan väcka mig eller om jag borde ladda den för säkerhets skull.

    Lite besviken på skärmtiden även om jag visste att den skulle vara sämre än min förra mobil. Hoppas den blir bättre med tiden. :)
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
  9. Frassen

    Frassen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Är mycket nöjd med min Nexus förutom just batteritiden. Upplevde nästan att min gamla iphone 4 klarade sig bättre under sina glansdagar. Givetvis har den mindre skärm osv men hade iaf hoppats på likbördigt resultat. Mitt batteri snittar väl runt 10 tim, ibland lite mindre, ibland lite mer. Då använder jag den inte allt för hårt. Enbart slösurfande plus lite quizkampen. Misstänker att just quizkampen kan suga en del batteri men är tveksam till att den ensam kan påverka allt för mkt.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  10. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Varför laddar du den inte på natten?
     
  11. Fiskflesk

    Fiskflesk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  12. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Nu var inte frågan riktad till mig, men jag kan svara varför jag föredrar att inte ladda den på natten.
    Dels för att det sägs att batterier inte mår bra av att överladdas (eller djupurladdas), och eftersom jag sover 6-8h så skulle den helt enkelt ligga på laddning i "onödan" i cirka 3-5h beroende på hur länge jag sover.

    Jag är inte hundra på att det stämmer, men har för mig att det stod i manualen och även på nån websida att dessa batterier mår bäst av att inte överladdas.
    Rätta mig gärna, alltid kul med ny fakta.

    Sen är det alltid kul att se hur mycket batteri den dragit i standbyläge på natten, mitt rekord är 2% på ca 8h sömn, stock.

    Har aldrig brytt mig om detta med mina tidigare telefoner, utan brukade nästan enbart ladda nattetid.
    Fast på de kunde man enkelt byta batteri om man skulle lyckas slita ut sitt gamla.

    Trots detta händer det ofta att jag laddar den på natten, av bekvämlighet.
     
    Last edited: 24 jan 2013
  13. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Oavsett om det är sant eller inte att den "inte mår bra av att överladdas" är en annan fråga mer relevant: hur mycket sämre tror du att batteriet blir om det "överladdas" varje kväll? Får du sämre batteritid så att det märks? Eller får det kortare livslängd?

    Personligen tror jag inte det spelar någon som helst roll, men det är jag det :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  14. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Li-jon-batterier tycker inte om att överladdas, nej. Men jag tror man kan anta nuförtiden att laddfunktionen är så pass bra byggd att all risk för negativa effekter av överladdning kan försummas.

    Vad jag har förstått så är det som är mest relevant i detta fallet, om batteriet blir varmt, för Li-jon-batterier är känsliga för värme. Om batteriet blir varmt av att ha laddaren i hela natten, så tar batteriet skada. Om batteriet inte blir varmt av detta har jag lärt mig att det inte finns några problem alls med att låta laddaren sitta i.

    Men visst, kunskapen om Li-jon-batterier är väldigt begränsad och jag tycker fortfarande man hör minst lika ofta att man ska behandla dem som man skulle behandla dedär gamla batterierna (bly-nånting?) som man skulle vänta med att ladda tills de var helt urladdade - men så ska man absolut inte använda sina li-jon-batterier.

    Det var bara någon vecka sen jag öppnade luckan på min svärfars bärbara hemtelefon, konstaterade att där satt ett Li-jon-batteri och fick lära honom att det nuförtiden är bättre låta telefonen sitta i laddstationen hela tiden och att han inte behöver vänta med att sätta den där tills telefonen dött mitt i ett samtal.
     
  15. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Har inte tänkt på temperaturen, men tror inte det blir så varmt.
    Li-jon ska ju sakna minnesfunktion, men ändå rekommenderas en djup urladdning och sen en laddning till 100% ca en gång i månaden, förvirrande jag vet.

    Btw, det är väl li-po i Nexus 4?
     
  16. Frassen

    Frassen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Finns det något man kan göra för att förbättra batteritiden en aning, eller något man bör tänka på? N4 är min första android så är inte så påläst om det finns tex appar som kan hjälpa. Tycker batteritiden är ganska risig, batteriet håller ungefär 10 tim och då är jag ingen hard-core användare. Som det är nu måste jag nästan dagligen lägga den på laddning framåt kvällen för att den inte ska dö, vilket jag oftast inte behövde göra med min gamla iphone 4..
     
  17. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag laddar min telefon varje natt, oavsett hur mycket eller lite batteri jag har. Det har jag gjort i alla år så länge jag kan minnas och jag har aldrig upplevt någon försämring av batterikapaciten.

    Min Hero är den telefon som jag haft längst, den tjänstgjorde i drygt två år. :)

    ~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk ~
     
  18. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Det finns några grundtips man kan tänka på :)
    - Stäng av GPS
    - Om du inte använder dig av platstjänster, alltså att appar får tillgång till din position, stäng då av den helt. Jag har den igång men "bara" med wifi/3g
    - Stäng av positionslagringen i Maps om du inte använder det
    - Använd Wifi så ofta du kan, det drar mindre batteri än 3g
    - Stäng av wifi när du vet att du inte ska använda det på ett tag. Egentligen samma princip med alla funktioner.
    - Lägre skärmstyrka ger längre batteritid (så klart)
    - Har du dålig mottagning kommer det påverka batteritiden väldigt negativt
    - Allt du synkar påverkar givetvis batteritiden. Behöver du inte få uppdaterat väder varje halvtimme? Sänk då frekvensen. Samma med Facebook, Instagram, Twitter, allt. Finns fint listat i Inställningar.

    Det var allt jag kom på så här på morgonkvisten. Personligen ser jag inte att det skulle vara något problem med att ladda telefonen varje natt. Det är nog bara en vanesak :)


    Samma här, har nog inte mina lurar tillräckligt länge för att märka någon försämring :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  19. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Ja, jonen i Li-jon-batterier kan vara lite olika. T ex Po, vad det nu är för jon/grundämne.
     
  20. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Gammal ovana kanske. En annan mer logisk anledning är att jag inte har något ledigt uttag där mobilen kan stå bra. Antagligen blir det vid ytterdörren där det är massa grus eller på räckter som står vid fönstret och där är jag rädd att den kommer glida av under natten. :P