Ni som förhandlat

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Droid55, 23 jan 2013.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Ni som förhandlat er till ert mobilabb, gjorde ni det genom att ringa kundservice eller besöka fysisk butik? Det hade varit kul att veta vilken operatör det gällde.
     
  2. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    När vi flyttade över alla våra abonnemang från Tele2 till Telenor så ringde vi kundservice.
    Eftersom vi kände till allt med uppsägningstid (3 månader) och porteringstid (ca 1 vecka) så sa vi upp abonnemangen på Tele2 och ringde sen Telenor efter 2,5 månader.
    Vi flyttade in 4 abonnemang i samma samtal och fick 3 fria månader på dom billigaste och 2 fria månader på dom dyrare abonnemang eftersom vi hade 3 månaders uppsägningstid på Tele2.
    Fast nu var ju allt redan fixat i förtid. Men det vet ju inte säljaren om.
    Vi sparade ungefär 2 500:-. Och det är vi nöjda med.

    Sen tog vi allting på direkten, i första samtalet. Inget "kolla o sen fundera".
    Eftersom vi beställde över telefon har vi två veckors ångerrätt.
    Nästa gång en ringer in kanske det inte går att fixa det erbjudandet en fick vid första samtalet.

    Så, råden lyder:
    Säg upp gamla abonnemang i god tid och leta nytt efter ca 2 månader.
    Ta erbjudandet du får, fundera sen!
     
    Matte1976 och evening.beam gillar detta.
  3. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 119
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Jag förlängde mitt abb. via KT och tycker jag fick en bra deal.

    Valde Pott 249 och fick 100gb att surfa för i månaden i en hastighet upp till 16 mbit, 3000 fria sms samt 3000 fria minuter i månaden, jag får iofs betala uppkopplingsavgiften men det ger mig 249st samtal i månaden vilket är mer än jag ringer...

    Kan tillägga att telefonen jag valde blev 2 veckor försenad, men jag fick då 1 månad gratis direkt behövde inte ens be om kompensation.

    Det är Telenor det handlar om, vilket i mina ögon är sveriges bästa operatör.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    När förlängde du - när de hade börjat med deras nya prislistor eller hade de kvar de gamla?
     
  5. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Ring till abonnemang-avdelningen hos din operatör och säg att du vill säga upp ditt abonnemang. När de frågar varför säger du att du räknat på det och om du byter till X hade du sparat (exempelvis) 1000kr med den användningen du normalt har. Erbjuder de inget här (vilket kan hända) så säger du helt enkelt att om de inte kan matcha detta erbjudandet så måste de förstå att du kommer byta.

    OBS. Fungerar nog inte om man redan har ett extremt förmånligt abonnemang.
     
  6. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det som är absolut bäst tycker jag är att gå till butik och se till att man får allting skriftligt. Jag har hört flera gånger att en säljare lovar saker per telefon som man sedan får på papper väldigt sent så att det av praktiska skäl blir knappt med tid att få fixat utan att riskera glapp i sina abonnemang.

    Jag vill förresten påminna mig om att tvåveckors regeln för telefonförsäljning gäller om man blir uppringd, inte om man ringer själv. Notera dock att i de flesta fall så är affären ändå inte klar förrän man skrivit under och skickat tillbaka papper man får hem, men det är inte alla som jobbar så.

    För övrigt finns det operatörer som det kan bli krångel med även om man har allting skriftligt. Vi tecknade abonnemang för hemmet, mobil till alla i familjen, bredband etc för dryga tusenlappen i månaden hos tre förra sommaren. Sedan missade man att ge en volymrabatt på 99:- i månaden som vi förhandlat till oss och trots att det fanns med i avtal så fick vi strida varje månad för att få rätt faktura, vilket slutade med att vi lämnade dem. Så istället för att rätta till 99:- så förlorade de stora summor från oss. Jag fattar inte hur de tänkte.
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Stöter man på problem är alltid det bästa att gå till butiken där man köpte abonnemanget så de får lösa det. Tar man det via telefon, då kan man alltid spela in samtalet :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har inget abonnemang nu som jag ska omförhandla. Tänkte mer förhandla inför nytecknande men det går nog inte. Ingen lycka via mail, butik eller chatt. Ska prova ringa också sen ger jag upp. Bara att vänta och se vad som kommer. Detta eviga väntande...
     
  9. stenbod

    stenbod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Själv lyckades jag förhandla ner månadskostnaden för mobil+abb i butik, genom att hota med att gå hem och beställa för lägre pris direkt från operatörens hemsida. Fick alltså samma pris som webben, men fördelen med fysisk butik.
     
  10. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 119
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    varför är det en fördel, ser det snarare som en nackdel då man inte ha någon lagstadgad ångerrätt...
     
  11. stenbod

    stenbod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Personlig service vid köp. Personlig hjälp vid strul. Slipper blanda in posten vid ev garantiärende. Fördelar för mig.

    OT: var snarare telefonkostnaden jag förhandlade ner. Vet inte om det var detta TS syftade på.
     
    Last edited: 25 jan 2013
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Du kan väl besöka operatörens butik även om du beställer på deras hemsida? Låter ganska osmidigt för operatören att inte låta butikerna hjälpa kunderna med sånt som de kan hjälpa till med i butik.
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inte med alla operatörer, Tele2 t.ex. Då måste du kontakta Brightpoint om du får problem med din telefon du beställt via tele2.se - inte ens Tele2s kundtjänst kan hjälpa dig med reparationer osv.

    Vad jag vet så är det bara Tele2 som har det så, jag vet dock bara säkert att hos 3 kan du gå till en butik om du beställt via telefon eller tre.se eller tvärt om.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    Last edited: 25 jan 2013
  14. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Vad har "Skojarna på Tre" med det här att göra ??
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad har du med det här att göra? Om du inte har något vettigt att tillföra, säg inget isf :)

    Jag tror att de flesta vet vad du tycker om 3, så du behöver inte nämna det i nästan alla trådar där någon nämner 3. Tillför något istället, om Telenor erbjuder servicen att lämna in sin telefon i en butik även om man köpt den på nätet eller om du förhandlat dig fram till ett bra pris eller har något tips för en ev förhandling med operatören, säg det då. Annars tillför du inget här.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    Last edited: 25 jan 2013
    djohansson, Nth och Kurt gillar detta.
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jaha, det visste jag inte. Jag bryr mig inte nämnvärt om att besöka butik så länge mina ärenden sköts som de ska. Fast det är ju bra att veta för de som faktiskt vill kunna besöka butik. :)
     
  17. stenbod

    stenbod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    I mitt fall gäller det Halebop, som säljer endast på nätet och inte har någon fysisk butik, eller fysisk support. För att hålla priserna nere. Hade jag beställt detta via nätet hade jag således inte haft någon butik att gå till.
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Om Halebop inte har någon fysisk butik, hur kunde du då förhandla i en fysisk butik? :P

    Var det en Telia-butik kanske?
     
  19. stenbod

    stenbod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Sorry om jag uttrycker mig oförståeligt :)

    Det finns ju andra fysiska butiker som säljer Halebops abbonemang (Mediamarkt, Siba, Phonehouse osv.)

    Min telefon skulle kostat 399 kr/mån, varav 249 är abb och 150 är för telefonen om jag köpt den via Halebops nätbutik. När jag kollade med Phone house skulle de ta 419 (249+170). Fysiska butiker vill väl i allmänhet ha lite mer för telefonen då de har högre lokal/personalkostnader, de måste väl också ha en marginal gentemot Halebop.

    Men det var alltså detta pris jag lyckades förhandla ner hos Phone House, från 419 till 399, och från 170 till 150 kr/mån för telefonen, vilket var samma som Halebops nätbutik, men med (enligt mig) den fysiska butikens fördelar.

    (Kikar jag nu via Phone house hemsida ser jag att samma abb+samma telefon kostar 499 kr i månaden (250 för telefonen) om jag beställer den nu rakt av, så det gäller att vara på sin vakt, jämföra och förhandla)
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Jaha, ok. :)