Fråga: Nexus 7, fortfarande värd att köpa?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Swesnow, 25 jan 2013.

  1. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag funderar på att köpa en Nexus 7 då den verkar mycket intressant och jag skulle behöva en tablet för slösurf/youtube hemma och även något att testa tablet appar på då jag programmerar. Det verkar som om man kan få tag på en Nexus 7 16gb på cdon for 2000 kr men det jag undrar är, är den fortfarande värd att köpa? Det finns en ganska stor risk att en ny Nexus 7 kommer att presenteras på Google I/O i maj och frågan är om den nuvarande Nexus 7 kommer att bli mycket efter då.

    Hur känner ni som Nexus 7 ägare, kommer den hålla i sig ett bra tag till?
     
  2. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
  3. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Slå till! Kommer säkert få uppdateringar i flera år framöver, och hårdvaran är väldigt kompetent
     
  4. zlacker

    zlacker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Köpte min i onsdags med samma motivering som dej och jag har inte ångrat mej 1 sec.Man når hela keyboard utan problem.Forums,YouTube,spel och netflix är ett nöje även i sängen där min tidigare 10tummar var allt för stor.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  5. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Eftersom du har en One x (iallafall enligt din signatur) hur upplever du att du spenderar tiden mellan plattan och telefonen? Jag hade en transformer förut men när jag köpte min Galaxy Nexus så slutade jag använda den för jag tyckte bättre om telefonen. Blir det ofta att du sitter med One X:en eller är det Nexus 7 som gäller när du sitter hemma?
     
  6. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jag flikar väl lite in här och undrar samma sak. Jag har en Nexus 4(fast från och med onsdag en Optimus G) som jag använder betydligt mer än min Transformer TF300 med docka som jag funderar på att försöka byta mot en TF100 med docka istället. Jag ska köpa en Nexus 7 då jag, citerar min mor, "är en prylbög" haha. Har velat länge men ska nu skaffa en och jag har tänkt lite så att Nexus 4 används självklart som mobil och kolla snabbsaker, Nexus 7an när man slösurfar och spelar men vill inte hålla i en 10" utan vill kunna använda en hand och Transformern när man ska skriva dokument eller kolla film ett längre tag. Någon annan som har ~5" mobil, 7" surfplatta och 10" surfplatta som kan ge lite input på hur den använder sina enheter? :)

    PS. Vilka jävla i-landsproblem vi har haha :cool:

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  7. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Nexus 7 känns jäkligt stabil ett tag framöver. Jag skulle rekommendera den. För 1990kr är det ju ett jättekap. Slå till! Det finns ju fortfarande ångerrätt.. Så testa och känn.

    Jag har en 4.5"-telefon och det varierar på vilken jag surfar på. Både soffa och säng. Det gällde även när jag hade Transformer också. Min Nexus kommer mycket till användning.
    Klart. Jag har precis bytt ut min 10tum-standard mot en 7tum. Det känns litet. Men vänjer mig mer å mer. Jag tyckte Transformern var för stor och tung för pdf och e-böcker. Särskilt jag som använde plattan mycket utanför hemmet blev det ju alltid väska med sig ut oavsett om jag valde tangentbord eller inte på respektive äventyr. Därför kör jag nu Nexus 7 med bluetooth tangentbord istället. Återkommer hur det funkar att skriva mina protokoll eller annat som Transformern hade som uppgift förut.

    Vadå Chrippe? Ska du byta ner dig? Hur kommer det sig? :P

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
  8. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Haha nej men då jag endast använder den till 2 saker, kolla film och något enstaka skrivande känns det onödigt att ha något som är värt så mycket som inte används till sin fulla prestanda :P Då kan jag lika gärna ha en TF101 som dessutom har 2 USB-portar istället för 1 som TF300 har :/ Tänkte försöka hitta någon som vill byta sin TF101 + runt 1500:- mot en TF300, alternativt kolla om någon av mina kompisar ledsnat på sina TF101or jag köpt till dem och köpa av dem och sen sälja TF300:n haha! Men i slutändan blir de nog ändå att jag behåller TF300 xD

    Edit: Efter 1 månad hittade jag dock hur man stänger av balanserat läge(har dock egentligen inte letat) så nu flyter den på som en dröm så behåller nog den :cool:

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
    Last edited: 26 jan 2013
  9. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Nexus 7 är fortfarande en riktigt bra surfplatta. Med tanke på att det är en Nexus så kommer du ju få uppdateringar ett bra tag framöver. Prestandan är värdigt bra också. Jag är helnöjd med min, och det är jag ganska så säker på att även du kommer vara om du köper en. Men jag tycker helt klart du ska köpa en Nexus 7 :)

    Galaxy S2 Via Tapatalk.
     
  10. iNDePeNDeNt

    iNDePeNDeNt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    336
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Känns som att Asus är inne på rätt spår med Padphone när man läser kommentarerna här, kan ju bara hoppasatt dom får fortsatt förtroende och kanske kan tillverka en Nexus8/5 en 4-5" tele med en 8" docka :-) (finns efterfrågan kan dom ju passa på att göra 2, både 8 och 10-11" kanske?) Jaja, nu drömmer jag bara. Oavsett, tycker 7an står sig bra, faller den dig i smaken så köp ;-)
     
  11. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Jag tycker att det fortfarande är en grym platta. Man vet även att uppdateringar kommer att fortsätta att komma ett tag framöver, den har även ett bra stöd av utvecklare. Jag vet inte om jag varit mer nöjd med något jag köpt innan, men denna känns så prisvärd. Flyter på riktigt fint, bra skärm. Så jag skulle säga: Köp!

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
     
  12. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Om vi hade varit i samma tid så hade vi nog gjort ett byte. Funderade länge om jag skulle uppgradera mig om jag hittade någon som ville byta ner sig. Gav dock upp eftersom det kändes så osannolikt att någon skulle vilja byta ner sig. Även om dubbel USB var den enda fördelen med tf101 som jag skröt med så utnyttjade jag aldrig det under ett år. Visst såg jag potentialen.. Annars är tf101 tyngre, ingen uppdatering till Jelly bean och jämfört med tf300 är den långt ifrån lika slim med tangentbordet. Kanske är gorillaglas en annan fördel..

    Ursäkta att jag börjar prata om annan platta. Jag tycker ändå att Nexus 7 kompletterar telefonen väldigt bra. Surf på webben som inte har mobilversion trivs jag inte alls med mobiltelefonen. Funkar väldigt bra med Nexus 7 som presterar allt mycket bra.
    Btw så fick jag min transformer såld. Sörjer den fortfarande. Å det är mycket möjligt att jag köper en 10tum surfplatta någon gång i framtiden.. Å känner inte att den skulle hotas av varken plattan eller min telefon.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
    p3515 gillar detta.
  13. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Ni som att en 4,7-5 tums mobil utgör ett hot mot nexusen kan inte ha mer fel. Min note 1 känns helt värdelös att surfa på om man ska jämnföra med nex 7. Har aldrig stött på en bättre surf upplevelse faktiskt. (kanske ipad då).. Men nexus 7 är inte en stor mobil, de är en full fjädrad surfplatta :)
     
  14. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Härligt att se att så många har skrivit vad de tycker :) Alla verkar överens om att Nexus 7 håller måttet och kommer göra det ett bra tag till. Dustin verkar inte sälja sin längre, känns konstigt att weekend rush skulle sluta på en lördag men det är som det är. 16gb för 2000kr känns fortfarande värt. Just att den är en Nexus är ju ytterst bra, känslan av att ladda hem senaste versionen av Android samma dag som den kommer ut är svårslagen. Jag tror nog att jag tar och köper den nu, tack så mycket alla som har kommit med sina åsikter :)
     
  15. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag använder min Nexus 7 mer och mer för varje dag.

    För priset, speciellt för 1990 so vissa har börjat köra är det väldigt mycket för pengarna.

    Sen att mobilen plötsligt har 60% batteri kva är efter en hel dag istället för tomt är en stor fördel till alla plattor
     
    bävern gillar detta.
  16. zlacker

    zlacker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jupp har en One X.Jag gör i princip samma saker på båda bara de att jag byter till N7 när jag kommer hem.Gillar båda skarpt men båda funkar bäst i olika situationer (arbete,fritid).

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  17. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Rykte om nästa version av nexus 7.

    "It’s going to have a “Full HD display”, which we’re going to assume means 1920 x 1080, and it’s also going to be thinner and have smaller bezels. Best of all, this new model is going to be priced exactly the same as the old model, so you should expect to see prices ranging from $199 to $249."

    http://www.androidauthority.com/digitimes-nexus-7-sequel-151548/
     
    Andreas2 gillar detta.
  18. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Det låter mumma!
     
  19. Gero

    Gero Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    En Tegra 4 också vore fint...
     
  20. inact_0003

    inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kom hem med en N7 igår, idag läser jag att det ska komma ut en ny i Maj :/

    Jag är verkligen antiplatta. Jag har en S3, en stationär, en bärbar och en boxee/ps3. Fattar inte varför jag köpte den alls men ska starta igång den strax och försöka verkligen övertyga mig själv om att jag behöver den.

    Det var ett impulsköp. Kan återkomma med lite reflektioner om någon timma eller så.