Fråga: Nexus 10 vs Ipad?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Abaddon, 27 jan 2013.

  1. Abaddon

    Abaddon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej.

    Har sökt en del men inte hittat riktigt det jag söker efter. Är ( och kommer väl troligen förbli ) android förespråkare, då jag inte gillar att andra bestämmer vad jag får och inte får göra med mina egna saker. Men nu lutar det åt att det blir en surfplatta.

    Dom jag väljer emellan är nyaste iPad ( 3,3s 4, new ipad eller vad fan den heter numera :P ) och nexus 10.

    Då jag kör Galaxy Nexus som telefon så borde ju Nexus 10 vara det självklara valet, men har en del frågor som jag hoppas jag kan få besvarade här..

    1. Testade på en polares iPad att ladda hem ljudböcker samt e-böcker men jag kunde inte förmå paddan att öppna dom, är det så att man MÅSTE köpa allt man vill kunna titta/lyssna på? ( Blev dock förvånad över att man faktiskt kunde köra ftp på den, ett steg framåt? )

    2. iPad har ju sin Apple-TV, som är smidig att ha inkopplad i tv:n i tex sovrummet, så kan man bara ladda ner film eller serie på tv:n och köra ifrån den, men klarar iPad .mkv eller måste man konvertera om allt? Klarar den ens att ladda ner piratkopierat material, tex via uTorrent?

    3. Finns det ngt motsvarande till Nexusen? Miracast har den väl inte, och det finns väl ändå inte adaptrar att köpa än?

    4. Apputbudet, jag vet att Google är på god väg att rätta till app-utbudet till paddorna, men i spelväg, hur långt efter ligger dom. Tänker på spel som passar ungarna, barnbibblan, Hugo, mm. Ja barnvänliga spel alltså.

    5. Synkar iPad överhuvudtaget emot Androidlurar? Kan man överföra filer osv?

    Som sagt, det tar emot, men det lutar nästan åt en iPad med Apple-tv, om det bara funkar att lyssna/läsa på nerladdat material och att den fixar 720/1080 .mkv utan konvertering..

    Mvh
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    1. Det ska gå, du behöver t.ex iBooks - i den kan du öppna de flesta böckerna. PDF-filer funkar också i den t.ex

    2. Vad jag så behöver du ha filerna i .mp4 för att kunna spela upp den, sedan överföra dem mha iTunes. Efter en snabb Googling verkar det dock finnas lösningar för exempelvis .mkv filer.

    3. AirPlay är väl lösningen där.

    4. Långt efter skulle jag säga - de flesta appar kommer ju också först till iOS.

    5. Beror på vilka filer och hur du vill föra över dem. Det går - men ibland är det inte självklart hur man gör. iOS är inte användarvänligt om man vill hantera filer som inte kan öppnas av telefonen eller om man vill kunna ha en mappstruktur i en filebrowser.

    Enligt mig så passar systemen olika människor. Efter att ha kört Android från vintern 2010 till vintern förra året - så tycker jag att jag har ganska bra koll på vilken typ av människor respektive system passar och vad skillnaderna är.

    Om ett bra .mkv stöd är viktigt för dig - då ska du köra på Android - om du dessutom har flera Android saker redan (eller en åtminstone) så är det ändå bättre att välja Nexus 10 - även fast jag skulle anse iPad som den plattan med det bättre systemet för plattor. Men det är ju en smaksak vad man söker i en platta :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  3. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jag har haft det mesta och testat på en hel del och för att göra det väldigt simpelt så säger jag de jag brukar säga till folk:
    Ska du ha en platta bara för att ha en köper du en iPad, ska du dock köpa en platta för att använda den som ett verktyg köp en Android.

    iPad = Leksak och underhållningsmaskin
    Android = Verktyg och användbar

    Att iPad ligger före i apputbud och simpelhet i OS:t finns det inget snack om men de är väl de enda fördelarna med en iPad. En sån enkel sak som att skicka flera bilder i samma mail är en omöjlighet i iOS, finns ingen utforskare som "Den här datorn" där du kan lokalisera filer och sedan göra vad du vill med dem och du måste ha iTunes för att kunna synka något..
    Vill du ha en platta för att kunna göra det du vill och inte det tillverkaren vill så är det Android som gäller, utan tvekan :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 27 jan 2013
  4. Mitox

    Mitox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2012
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Har du kollat Nexus 7 plattan? Jag tycker den är mycket trevligare än Nexus 10 men ganska liten tyvärr.. Har själv en iPad 3 och den flyter på bra.
    Men eftersom att jag inte gillar Apple längre och det är samma sak varje gång så att säga så röstar jag på Nexus 7/10 :)
    Och det borde väl gå att synka dem till TV'n som typ HOX där du kopplar in en liten trådlös sändare i HDMI uttaget i tv'n å ansluter Nexus'en till det?
    Eller funkar det bara för mobiler?
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fel, det går att skicka flera bilder och videor i samma mail ;)



    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  6. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Vad är det för adapter?

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  7. neverwhere

    neverwhere Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8 pro
  8. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Själv använder jag cineXplayer för filmer på paddan. Och ja den tar mkv utan problem! Och för övrigt alla andra format med!
     
  9. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Ja det går men det är ingen enkel sak som jag skriver, du kan inte välja flera bilder att skicka utan du måste välja varje bild individuellt istället för att markera alla du vill skicka samtidigt i Android..

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Gå in på bilder och den mapp du vill visa bilderna från. Tryck på ändra, markera de du vill skicka och sedan dela och e-post.

    Så det är väl inte så mycket svårare skulle jag säga :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  11. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Konstigt, går inte på senaste iPad iaf :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  12. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Skulle köra på en Nexus 10, har haft Ipad Mini och 3an. Ganska meningslös och dum affär med tanke på att allt i mitt hem styrs med android. Typ som att köpa det nya och bästa fast det är inte kompatibelt med något du äger, fast i ditt fall blir det mobilen som blir inkompatibel om du ändå har tänkt använda apple-tv osv.

    Tänk Apple som det enkla, bara att plocka upp och dra ner några böcker te.x.

    Du kommer antagligen inte kunna motstå att flasha roms om du köper en N10, det blir mer pyssel liksom. Om du bara vill ha något enkelt men bra som alltid funkar korrekt skulle jag köra på en Ipad.