Comviq kontantkort och hemligt nummer!?!

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Liten Strumpa, 26 jan 2013.

  1. Liten Strumpa

    Liten Strumpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    Jag har Comviq som operatör och har haft det i cirka 1 år nu jag valde att få hemligt nummer så jag inte är sökbar på nätet m.m

    men av någon j-kla anledning så tas det hemliga numret bort med jämna mellanrum :mad: igår var det 3 gången jag fick ringa och påtala att nu är mitt nummer sökbart igen :( och ingen vill ta ansvar för det hela kundtjänsten låter bara surare och surare för var gång.....
    jag har registerat mitt kontantkort tyvärr

    är jag ensam om det här problemet?


    och sen en fråga till om jag istället byter nummer och väljer bort att registera kontantkortet då borde väl numret inte vara sökbart eller?

    vad finns det för nackdelar med oregistrerat kontantkort? blir det problem med surfpaket och dyligt?
    att köpa mobilbiljetter till kollektivtrafik och sådant det behöver jag ändå inte göra
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Om du inte behöver köpa bussbiljett eller betala med mobilen ser jag ingen nackdel med vara oregistrerad. Jag har alltid varit oregistrerad på Comviq Kontant.

    Däremot har jag inte köpt surfpaket men har svårt att förstå varför det skulle bli problem?
     
  3. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Läste du vad jag skrev ens? Om du INTE köper bussbiljett med mobilen vad spelar det då för roll att vara registrerad på kontantkortet?

    Jag visste redan att du måste vara registrerad på kontantkortet OM du ska köpa t.ex. bussbiljett men trådskaparen skrev ju att hen inte behöver betala bussbiljett med mobilen.
     
  5. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo jag ser en nackdel med att köra ett oregistrerat kontantkort !

    Sen TS problem var väl mer att hen's nummer blev synligt av någon outgrundlig anledning ??
     
  6. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Kan säkert vara en nackdel för dig men på vilket sätt är det en nackdel för trådskaparen? Han skriver ju tydligt att han inte har behov av att köpa bussbiljetter.
     
  7. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 644
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Registrerat är en grej.
    Att vara olistad är en annan.

    Mitt kort är självklart registrerat men jag har stoppat mitt nummer från att lämnas till upplysningstjänster såsom hitta, eniro mfl. Jag har dock Telenor.

    En stor nackdel (för min del som har ett väldigt bra mobilnummer) med oregistrerade kort är att det är svårt (omöjligt?) att få tillbaka sitt nummer. Simkort som kommer bort eller mobil som blir stulen.
     
    Last edited: 26 jan 2013
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Eller om man vill portera sitt nummer till en annan operatör, då måste man också registrera sitt kort. Men du behöver ju inte registrera ditt kort förren behovet uppstår och den dagen kan du väga fördelar mot nackdelar.

    m v h Henrik
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Vadå för nackdel? Är det en nackdel för trådskaparen?
     
  10. Liten Strumpa

    Liten Strumpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    det vore bra om du kunde ge en beskrivning på hur man stoppar numret från att lämnas vidare på nätet?

    sen var min fråga oxå är jag ensam om det här problemet?

    jag skrev uttryckligen att jag struntar i sms biljetter och annat enda jag är intresserad av att fungerar det att ringa smsa och mobilsurf som vanligt
    jag är kanske korkad men jag har några svaga minnen av att ha läst om att vissa operatörer stoppar vissa tjänster om man inte registrerar sitt kontantkort... :ehm: men jag minns inte var jag läste detta!

    ska som ett sista försök ringa Comviq imorgon och se om jag kan få något som helst svar på varför det här problemet uppkommer om och om igen....
     
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är upp till operatören att se till att numret inte blir sökbart, så det är dem du ska prata med. Om de misslyckas gång på gång med det så byt operatör.

    Enligt comviq.se så är inga kontantkort synliga hos nummerlysningar från början utan det är något man anmäler. Abonnemang måste man däremot avanmäla.

    En nackdel med att ha hemligt nummer är att en del personer inte svarar på samtal som har hemligt nummer. Jag ignorerar dem alltid. Om de ändå vill mig något så får de lämna ett meddelande :)
     
  12. Liten Strumpa

    Liten Strumpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    men det finns en liten hemlighet med att ta bort hemliga nummer för vissa :)
    jag har lagt in vissa nummer i telefonboken med prefixet *31# inget mellanslag och sen telefonnumret då syns mitt nummer för den personen jag har valt det för :)
    dock ett litet påpekande till sms så brukar det bli grinigt så det bästa är att lägga till ett nummer till för personen i kontaktboken med numret utan prefix och använda det vid sms

    finns även en lite krångliga variant som kan även funka på äldre telefoner att i inställningar leta efter dölj/visa mitt nummer där brukar det att gå runt att man har hemligt nummer från operatören
    mitt ex brukade använda det då jag ogärna vill svara vid hemligt nummer dock lite bökigt men kan funka