Betala TV-avgift för dator och surfplatta

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sorid, 22 jan 2013.

  1. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Nej jag tar in olika åsikter och bildar sedan min egen åsikt, mycket enkelt.

    Om jag inte får in olika åsikter så är det ju klart svårt att bilda sin egen uppfattning.... det vet totalitära diktaturer ! :P:P
     
  2. BiTTeR

    BiTTeR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2011
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Skulle jag basera min valröst på info från public service så skulle vänstern styra ihop med miljöpartiet och då skjuter jag mig hellre i huvudet.
     
  3. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Nejdå....

    Att du skjuter dig i huvudet beror ju på att du på något sätt snappat upp deras åsikter, i en demokrati så måste man ju stå ut med olika åsikter, det bara är så !! Vi MÅSTE orka med att människor har olika åsikter.

    Om vi inte har olika åsikter så skulle vi leva i ett mycket primitivt samhälle på diktaturens rand.... eller ännu värre något fånigt TV-bolags åsikt är det som gäller.:P:P
     
  4. BiTTeR

    BiTTeR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2011
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    De är oberoende, de ska inte spegla sina åsikter i tv eller radio.
     
  5. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    ?? Det är ju vitsen med Public Service och att jag vill betala via skatten...

    (enbart fånigt med nuvarande förslag)
     
  6. BiTTeR

    BiTTeR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2011
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Som oberoende ska de alltså inte spegla någon politiskt åsikt vilket de ändå GÖR. Förstår du nu?
    Kanske förstår du då också varför inte alla gillar att delta och finansiera spridningen av deras egna politiska agenda?
    Svt och SR, dock främst SR gör ju detta på daglig basis.
     
    Last edited: 26 jan 2013
  7. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Nej jag kan inte se att SVT vinklar sina inlägg ??

    Däremot så får olika åsikter sin plats hos SVT. (så att en tänkande människa kan skapa sin egen åsikt)


    (sen finns det ju simpla anarkister bakåt i tråden men det är en annan femma)
     
  8. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag tycker att det går ganska bra för Sverige, så jag håller faktiskt inte så mycket koll på den politiska delen. Dessutom behöver man inte få en uppfattning genom TV, jag gör det hellre genom att diskutera ämnet med vänner och dylikt.
     
  9. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Går bra och går bra. Ändamålsglidning råder det då ingen brist på inom svensk politik.
     
  10. stenbod

    stenbod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tror du man kan behålla oberoendet om puclic sevice finansieras via skatter? Risken är ju att politiker får möjligheter att gå in och pilla ännu mer iutförandet och utbudet. Ett steg närmre statlig och mindre oberoende media, enligt mig.

    Ang. SVT/SRs politiska oberoende, så är det ju känt att journalister överlag och särskilt på SVT/SR håller sig på vänsterblocket. Däremot finns det, vad jag vet inga belägg för att det påverkar innehållet. Men nog finns denna känsla hos väldigt många.
     
  11. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Går bra? Haha. Den var - bra. Tycker där finns massor att förbättra. Din något generella iakttagelse till trots. Tror jag kan gissa hur mkt ni faktiskt diskuterar sveriges politik. Men visst ser det bra ut på ett forum?
     
  12. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Finns alltid rum för förbättring - absolut. Men jag tänker inte vara bortskämd och ta saker för givet - kolla resten av världen. Sverige ligger bra till.
     
  13. BiTTeR

    BiTTeR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2011
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Alla kan ha det lika bra på lånade pengar.
     
  14. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    I Finland betalar alla som har över en viss inkomst per år 'yle-skatt' ( yle är motsvarigheten till SVT). Visst känns det surt då man aldrig ser på de kanalerna eller lyssnar på radio. Det skulle gärna få gå över till betal/reklam finansierade kanaler.
     
  15. Twiztidrob

    Twiztidrob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2012
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tycker alla kan göra likadant mot SVT. Lägga upp en hemsida/blogg med bilder och/eller filmer. Sen skicka en faktura i månaden till SVT.

    "Ni kan ju faktiskt komma åt och titta på mina bilder/filmer samt använda dem, klart jag måste ha betalt för det."


    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  16. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    För det går så bra för Grekland, Spanien ...
     
  17. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Du verkar inte begripa hur det hela fungerar. Vissa grejer ska finnas i ett samhälle o alla ska betala. Jag tyckte som du innan men har faktiskt ändrat åsikt. Vi har sjukhus, bibliotek, teater, polis, brandkår m.m. Det betalar alla via skatten o det fungerar "bra". Inte alla blir sjuka, inte alla som behöver bibliotek o inte alla som har otur med att det plötsligt börjar brinna. Men alla är med och betalar till dessa grejer. Hade tv licensen varit inbakad i skatten så hade ingen gapat ;-)

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
     
  18. BiTTeR

    BiTTeR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2011
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag va ironisk....
     
  19. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Nu gled du ifrån ämnet. Frågan var inte huruvida en avgift kan vara rättvis, utan snarare huruvida den är rättvis i detta fallet.

    En rättvis avgift är antingen en avgift som belastar de som utnyttjar en tjänst, eller som riktar sig mot alla, så att alla delar lika. En rättvis avgift är inte en avgift som belastar vissa varav långt ifrån alla utnyttjar den. Att koppla avgiften till datorinnehav är just därför inte rättvis då den slår helt blint och alls inte ens i närheten av rättvist.

    Ok, det var ju ett bra argument. Då tycker jag att vi inte ska blanda in dig överhuvudtaget för då faller diskussionen platt.

    Med denna menar jag att du blundar och försöker undvika diskussionen.

    Jag ser att du inte förstår skillnaden mellan frivilligt ingångna avtal och påtvingade avgifter. I detta exempel så har du frivilligt tecknat avtal med din bostadsrättsförening i och med att du flyttat dit och accepterat deras villkor. Folk med snäv ekonomi kan välja bort detta. Men man kan inte välja bort en påtvingad avgift.

    Nu får du verkligen bestämma dig. Längre upp säger du att skatt inte har med det hela att göra och nu påstår du att det är så du vill ha det.

    Själv tycker jag att det är inte spelar någon egentlig roll huruvida det är skatt eller avgift, det viktiga är att det är rättvist och kostnadseffektiv insamling.
     
  20. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag är förespråkare för public service. Och då tänker jag på obesudlad (reklamfri) underhållning för barn, katastrofinformation, oberoende granskning av samhälls- och politiska funktioner, UR för skolelever (tror ingen undgått den), kultur mm.

    Ior skriver att hen inte har råd med tv-licens men samtidigt har hen råd med en ny mobil (högst 9 mån. gammal) och tillhörande abonnemang. LÖJLIGT! Det handlar om prioriteringar och jag tänker inte gå längre där utom att säga, om du verkligen vill kan du skaffa en kolonilott och odla mat själv.

    Samtidigt som jag gärna ser att alla betalar för sig är jag rädd att politikers inblandning kan få folk att hävda politisk färgning av de granskande programmen.

    Det skulle också vara intressant att se hur mycket varje person måste betala för SVT/UR om alla verkligen betalar. Jag tror tyvärr att vi har en rätt stor andel licensskolkare.

    EDIT: SVT Play är ju en riktig skattkista, synd att så många verkar ha missat det av principskäl som det verkar
     
    Last edited: 28 jan 2013