Fråga: Nexus 7 på högskola?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av bomba187, 28 aug 2012.

  1. bomba187

    bomba187 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej!
    Sitter och funderar på att beställa en Nexus 7 från bazula.se. Jag undrar dock om det finns någon som använder sin Nexus 7 eller annan surfplatta med liknande storlek för att anteckna allt från vanlig text till matte. Det verkar ju smart att köpa typ en touchpenna för matte, men använda tangentbord för vanligt skrivande. Ska även läsa programmering (Java vet jag än så länge) är det en bra ide att försöka skriva sådant på en Nexus 7 med tanke på storleken. Behövs det ett tangentbord eller blir det ändå inte bra? Kanske är bättre med en bärbar dator men är väldigt sugen på en Nexus 7. Funkar det bra att ha kurs material på den så att man slipper att släpa runt på så mycket böcker.

    Tack på förhand
    MVH
    bomba187
     
  2. anderssons91

    anderssons91 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hej, jag skulle rekommendera att köpa en ASUS Transformer, infinity om du inte behöver 3g och TF300TG om du behöver 3g. Använder själv den senare och är helnöjd(läser också på högskolan).
    Det är till stor hjälp att skriva med ett tangentbord, speciellt om det är lite tempo på föreläsaren.
    Sen om du vill ha din platta till mer än uppsatser så är tf300 trevlig då den har 32g inbyggt minne samt plats för sd kort (officiellt stöd är 32g, men med en dator kan man ställa in ett 64g kort att fungera), samt så finns sd-kortplats i dockan.
    Annars kan du ju fundera över Windows plattorna som kommer i höst.
    Hoppas detta hjälpte.
    //Sam

    Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300TG via Tapatalk 2
     
  3. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Nu är jag väl gammalmodig, men för matte på en ingenjörsutbildning är inget i närheten så bra som ett tråkigt analogt block med tillhörande penna. Jag fyllde ett a4 block på högst 20 föreläsningar.

    För rena textanteckningar är iof inget så snabbt som ett bra tangentbord. Hur ofta behöver man det i praktiken i en föreläsningssal?

    Så mitt tips är alltså en nexus med kanske tangentbord och penna för på sin höjd renskrivning och allra viktigast=förgylla vardagen!
    På föreläsningar bör du använda helvitt a4 block med blyertspenna (0.7 stift). Finns inte en möjlighet i världen att någon platta eller ens dator slår den kombon! = Du växlar snabbt mellan skriv och ritläge, och det går snabbt att skrolla igenom innehållet för att få en överblick.

    Plattor är för lek och konsumering, organisering och fundering. Med tangentbord skriver du fortare och pennan hjälper hjälpligt för att rita lite bättre.

    Alltså, köp den för att den är kul. Inte för att underlätta i skolarbetet. Då kommer du hitta själv när den skulle kunna tänkas fylla vissa hålrum i utbildningen. Det är något som kommer i sista hand för såna här leksaker :-)

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  4. rblom

    rblom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör med n7 på KTH men att anteckna på den är nog inget jag skulle kunna tänka mig att göra. Men däremot att "köpa" kurslitteratur som pdf och lägga in är guld och extentor osv

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  5. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag hade köpt en bärbar dator istället. Du kan göra massor mer med en riktig dator som du inte kan göra med en platta. Sen är ju batteritiden oftast bra mycket bättre i plattorna det går ju inte komma ifrån.

    Håller även med Doktorn här ovan, komplettera med anteckningsblock är inte fel.
     
  6. Itson

    Itson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    334
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Håller även jag med vissa av ovanstående talare. Till matte är fortfarande anteckningsblock det som gäller. Det är rätt trist att inte kunna köra de program man skriver inom programmering heller. Köp en laptop, skulle du nu har pengar över för en platta se det då mer som en "leksak" med vissa användningsområden. Jag kommer själv ha med min till skolan för pdf och kalender. Studerar även jag till civilingenjör om det styrka mina ord.
     
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag instämmer också i att man ska använda ett vanligt block och en blyertspenna. Helt oslagbart.
    Så fort man börjar använda en dator eller liknande så skapar ofta tekniken olika begränsningar och det är lätt att fastna i att man ska skriva eller rita korrekt. Sen kommer eventuellt strul med appar och att arbetet ska sparas och efterbearbetas.
    Ett tangentbord låter ofta en del och kan bli ganska irriterande efter ett tag.

    Jag föredrar dock 0,9 mm blyertsstift till pennan. Lite mer hållbart och går inte lika lätt genom pappret :)
     
  8. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Ca 5 månader gammal tråd. Jag hittade dock den här användbara appen (finns även en gratis version): https://play.google.com/store/apps/details?id=com.suishouxie.freenotepro
    Har inte hunnit prova appen själv då jag köpte en Nexus 7 idag för samma syfte som du va ute efter. Hur löste du det tillslut?
     
  9. klask

    klask Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu är frågan gammal men jag gick i precis samma tankar som ts så det kanske finns några fler.

    Jag använder min nexus 7 som komplement till papper och penna. Appen asus supernote gör det faktiskt enkelt och relativt snabbt att föra in både text, formler och grafer. Jag skapar till exempel dokument för de formler jag behöver lära mig utantill så jag kan öppna dem senare och har varje graf prydligt inskriven vilket jag tycker är sjukt smidigt. Låter som att jag försöker sälja appen men den är faktiskt bra.

    Så jag säger köp! Både för skojs skull plus att den ger ett värde när man pluggar

    Supernote: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=36695641&postcount=1

    Edit: en video också http://www.youtube.com/watch?v=KjJQecbr9Jg
     
    Last edited: 28 jan 2013
    SHM gillar detta.
  10. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Använder min i skolan och fungerar skitbra! Jag har inget tangentbord för att om man skriver så är det som att hålla i en telefon (man kan skriva med tummarna snabbt)

    Skickat från min Nexus 7