Envis som jag är så tog jag kontakt med konsument rådgivaren här hemma och idag fick jag svar
Detta svar fick jag både telefon ledes och via mail.
Hej!
Detta svar har jag fått från Samsungs support:
"Det stämmer att det finns olika versioner av våra tablets, versionen av bonnier är ungefär som en operatörslåst telefon där uppdateringen släpps av operatören och vanligtvis ca 2-4 veckor efter orginalsläppet.
Anledningen att inte kunden kan uppdatera är på grund av att uppdateringen inte har släppts än, vi har fått information av Bonnier om att uppdateringen är på gång och har en preliminär lansering nu i januari-februari. Kunden får vänta en vecka eller två innan han kommer att kunna hämta uppdateringen.
Vi på Samsung Support kan inte ansvara att återförsäljaren inte angett denna information vid köp av produkten.
Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.
Med vänliga hälsningar
Samsung Support"
I detta fall anser jag att Konsumentköplagen §19 är tillämplig.
Se länk till Konsumentköplagen
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...samling/Konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932/
Enligt avtalslagen så är det den butik du handlat av som du har avtal med och ska reklamera till. De ska inte hänvisa dig vidare utan det är dem som ska reklamera till Samsung om de inte fått all information om produkten från dem.
Hör gärna av dig igen om du inte kommer vidare i ärendet.
Med vänlig hälsning
Monica
Så nu blir det att ringa Elgiganten igen...
Click to expand...