Testförare Tronsmart Prometheus

Diskussion i 'TV' startad av oidia, 15 jan 2013.

  1. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Följer det med en svensk adapter för strömförsörjning?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  2. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Jag svarar mig själv
    Det följde med en adapter

    Men nu undrar jag hur jag får igång den med tangentbord från Kjell...?


    Edit1
    Netflix funkade men youtube som följde med laggade.

    Jag kör med ethernet kabeln

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 29 jan 2013
  3. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Behöver man ställa in något speciellt för att få ett externt tangentbord att fungera?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  4. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Första intrycket är bra, verkar snabb och stabil. Har testat att spela lite Angry Birds Star Wars och det fungerade bra. Lite trist att det inte följde med någon IR-fjärr om man vill använda den som mediaspelare.

    Hittade inte någon enhet som passade i Logitech Harmony programmet, dock så lyckades jag byta ut remote.conf filen i /system/etc/ till den från Pivos Xios DS så då fungerar det att använda den enheten till Harmony fjärren.

    Däremot så får jag inte någon build av XBMC att fungera med HW decoding, varken Pivos XIOS DS ver som fungerar på ATV1200 boxen som har samma CPU och GPU som denna. Pivos XBMC crashar direkt jag försöker starta en video-fil. Fungerar inte heller med libstagefright - Experimental hardware video decoding builds från http://mirrors.xbmc.org/test-builds/android/ De spelar upp filen, men ingen bild kommer upp på tvn, dock får recivern ljudet.

    Får hoppas att det kommer en firmware snart som ordnar HW decoding i XBMC snart.
     
  5. Mattias03

    Mattias03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    När jag försöker spela upp "vanliga" 720-filmer så kommer det ett konstigt ljud på ca 0.5sek varje tredje sekund typ. Har testat med en mängd olika videospelare. Är det likadant för er?
    Låter typ som intensivt brus. Dock kan de spela upp filmen utan problem.

    Nja, nä det fungerar utan att du ställer in något men bästa är om du kör med en app som t.ex external keyboard eller "BT Keyboard swedish". Då fungerar åäö och kombinationer så som ctrl+c etc. Du kan även göra egna binds t.ex. om du vill ha en knapp för "meny"-knapp eller starta internet-knapp.
     
    Last edited: 29 jan 2013
  6. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Har dragit igång burken nu och den funkar fint mot vår Sony hd tv.
    Testat att köra svtplay både via officiella hemsidan och app samt tredjepartsapp vilket verkar funka ok, men även på högsta nivån.
    Hittade inga hd-program men jag var lite för trött för att leta ordentligt.

    Tredjepartsapp kraschade när jag ställde mig i sökfältet och började skriva. :-(

    Netflix funkar utan problem, men tror dock inte den kör i högsta upplösningen....

    Es file explorer
    Funkar att se nätverksdiskar på Windows 7 datorerna. Kunde tutta på bilder men behöver ett bättre program för detta

    Installerat mx player pro och tittade på en hd-film i mkv format som låg på Windows dlna delad disk. Spelade upp med mx player

    Vill kunna köra headweb men den klagade på att Flash inte var installerat. Jag hur fixar man det?

    Mer test i morgon.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  7. Mattias03

    Mattias03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    När du kollade på filmen, gjorde du någon särskild inställning då eller det bara flöt på?
    Hur har du kopplat ljudet? Direkt till HDMI?

    Jag får ett konstigt ljud när jag försöker spela upp filmer i hd. har testat att fabriksåterställa den samt köra in senaste uppdateringen.
     
  8. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Det bara flöt på. Jag kryssade h/w support efteråt i bx player men har inte testat efter det.

    Måste kolla ljudet

    Allt via hdmi

    Ska också säga att jag vill att övrigt familjen ska köra dem här så mycket som det går för att få en användartest från andra än oss som inte gillar att hacka runt.

    Jag undrar vad som skulle vara bästa gränssnittet för "vanliga" > användare? Jag XBMC?


    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  9. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Jo för film, nätradio och playkanaler kör jag XBMC i vardagsrum och på barnens tv och de klarar lätt att använda det. Dock så fungerar ju inte XBMC nå bra ännu på denna.

    Kör du ljud till tvn via hdmi och avcodar dts/aac med tronsmarten? Läste på xbmc forumet att det blev så för att de inte betalat licens för avkodning av dts osv.
     
    Last edited: 30 jan 2013
    MatsGF gillar detta.
  10. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Då får vi hoppas att se får till XBMC illa kvickt.

    Jag har inte ställt in något speciellt vad gäller ljud och hdmi. Så det är kabel i och ljud inställningar out of the box.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  11. oidia

    oidia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2012
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Pass through är väl det man vill ha så att man kan hantera det i en annan enhet?

    Funkar det med 720/1080 mats? Eller misstänker du att den kör grafiken i processorn?
     
  12. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Provkörde lite med MX player nu på morgonen, via trådlösa så ville den inte starta filmen. Vet inte om Apple TVn störde w-lanet, ställde den ovanpå Tronsmarten igår kväll. När jag testade via trådade nätverket så fungerade det bra att spela upp 720p och 1080p mkv i MX Player. Dock så verkar MX Player inte köra pass through på ljudet för då fick jag det där statiska brusandet under uppspelningen. Hade inget sånt brusande i XBMC där jag körde med pass through på ljudet och valde att jag hade DTS mm stöd i recivern.

    Bara HW decoding stödet kommer i XBMC så ska detta nog bli en fin box, menyer osv kändes väldigt snabba och bra i XBMC, jämfört med på Apple TV2. Däremot så var designen enligt frugan det fulaste hon sett hehe.
     
  13. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Så här skrev "davilla" som är en XBMC utvecklare på forumet om det brusandet på dts ljudspår:
    "On all MKV files I have tested with AC3 or DTS tracks, there is a hissing static noise every 2 or 3 seconds."

    ^^ that's because Vissontech does not have a license to decode ac3 or dts and the audio dsp fimware files are 'crippled' with repeating one second of static every 2 second of audio. In the past, things were a little lose on getting the correct firmware files, however, now, AmLogic cannot release a patch for this as it would violate their licensing with DD (ac3) and DTS. And since the firmware files MUST match code in the kernel, it is un-wise to mix and match firmware files to different kernels.
     
  14. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Vad betyder det där i klartext?
    (dts amlogic,kernel och licenser)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  15. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Nu har jag bara tvn för ljud och bild, inget annat. Så pass through är inte aktuellt just.

    Menar du om grafiken skulle köras i gpu? Hur vet jag vilket?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  16. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Är enheten rootad?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  17. oidia

    oidia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2012
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tror inte det.
    Ja, alltså om du spelar upp 720 / 1080 och det flyter då är det nog i gpu:n gör det inte det så är det för att det är i processorn och den inte hinner med.
     
  18. walle.puh

    walle.puh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har testat lite mer och kan snabbt konstatera att XBMC är en besvikelse då man kör film upplösningen är kass. En enkel test var att köra SVT play appen och jämföra med att köra igenom XBMC och det är skillnad. Jag kör HDMI passthrough då min A/V reciever hanterar bild och ljud signal. Ändå måste jag säga att total intrycket är mycket positivt.

    Lokalt lagrade filmer mm ger bra återgivning. som tidigare sagt är WIFI bra och jag har ännu inte tagit ill trådat nät.
     
    MatsGF gillar detta.
  19. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Jag råkade ut för en lustig sak i morse.
    Jag kopplade in en extern hårddisk
    Western Digital My Passport Essential 3.0 500GB (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=737612)

    Det verkade gå bra. ENheten upptäcktes och jag kunde gå in med ES-filemanager och titta. Jag testade att spela upp en MP3 med ES egen musikspelare
    Sedan hoppade jag ur och gick in i appen "music".
    Där hittade jag album artister och annat som låg på externa HD, men när jag försökte spela upp en låt fick jag något meddelande om att appen inte kunde spela upp den typen av fil.

    Sedan gick jag in i ES-filemanger igen och då verkade externa HD vara bortmonterad.

    Har ni testat att koppla in externa HD eller USB-minnen?
     
  20. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER