Fråga: Dålig skärm?

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av apache54, 30 jan 2013.

  1. apache54

    apache54 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Är skärmen dålig på telefonen jag jämför med min gamla galaxy nexus o självklart bör de va skillnad eftersom de är olika skärmtekniker men ja tycker den e extram "mjölkig" går den till sig eftersom man "kör in den" eller kommer den forsätta va såhär?
    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  2. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Tycker tvärtom att skärmen är riktigt bra. Har dock ingen Galaxy Nexus att jämföra med, men en SGS. Är positivt överraskad av skärmen och saknar inte Amoled överhuvudtaget! :)
     
  3. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Skärmen kommer inte ändra sig för att du använder den. Vad menar du med mjölkig? Lite taskiga färger?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  4. bombay

    bombay Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    758
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Visst, Galaxy Nexus ger lite roligare färger, men i övrigt mår jag nästan dåligt över alla problem jag hade med GNexus skärm. Tobaccofärger, fula streck osv.
     
  5. Pacman5

    Pacman5 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Skärmen är ok, men mycket sämre än vad jag trodde att den skulle vara efter att ha läst recensioner av den. Betraktningsvinklarna är verkligen inget vidare. Det blir väldigt tydligt när jag läser en e-bok. Minsta lilla millimeters vinkling gör att den ljusa bakgrunden ändrar nyans. Vickar jag den lätt fram och tillbaka så glimrar den nästan silveraktigt. :P
     
  6. apache54

    apache54 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    för ljus, taskiga "urvattnade" färger den börjar faktiskt bli bättre redan dag 2 i min ägo men saknar fortarande amoled!
     
  7. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Jag gick från en S3 till en Nexus 4 och just under dagen jag hade båda igång bredvid varandra kändes det som ett enormt nerköp om man bara tittade på skärmen. Jämfört med S3'ans skärm var min N4 urvattnad och .... ganska dassig. Ett exempel var att jag la samma foto av mina barn som bakgrundsbild på båda telefonerna och medan det har starka mättade färger på S3:an så kändes de bleka på N4:an.

    Men - så fort jag lämnade iväg S3'an och fokuserade på N4:an så tänker jag inte på det mer och idag tycker jag att N4:ans skärm är riktigt trevlig. Så jag tror det har mer att göra med att om man ser dem bredvid varandra märker man att det är en stor skillnad mellan skärmtyperna, särskilt svärtan, men att det inte betyder att N4:ans skärm i sig är dålig bara att färger ter sig lite olika.

    Men får erkänna att jag ändå precis som du apache saknar AMOLED ...
     
  8. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Undrar om du kör standardläge på skärmen på din S3? I det läget så ger den ju sanslöst övermättade färger vilket vid en första anblick kan se häftigt ut men ter sig mycket onaturligt om man kikar på foton. Om man vant sig vid det så ser det mesta blaskigt ut i jämförelse.

    Ställer man däremot S3 i läget naturligt så blir den mycket neutral, förmodligen mer lik N4. Jag kör det läget och lade den bredvid frugans Iphone 5 och då är färgåtergivningen på dessa oerhört lika, neutrala och fina.

    Har själv bara kikat på N4 i butik och saknar svärtan nåt oerhört, tycker att det gör allt för återgivningen.

    SGS3 via Tapatalk.
     
  9. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Det är som allt annat en personlig preferens. Jag har micklat en hel del med färgerna på S3:an för att hitta ett läge jag gillade men jag gillar starkare mättade färger även om jag kanske inte håller med att de är onaturliga. Har tyvärr inte jämfört med en iPhone5. Ska se om jag kan hitta någon med i5 och jämföra N4:an. Däremot är det nog främst svärtan som jag också saknar från AMOLED. Även om man definitivt vänjer sig.
     
  10. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    För mig är vitt minst lika viktigt om inte viktigare än svart och där är nexusen klasser bättre än s3an. Vitt verkar knappt existera överhuvudtaget utan det ser mest gult ut på samsungen.

    Skickat från min Nexus 4
     
  11. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag måste hålla med där, har debuggat på kollegans SIII och tyckte inte att skärmen var särskilt imponerande. Tyckte i sådana fall att den jag hade på min egen Note II var bättre, men Nexus 4 känns bättre än den också.

    När jag väl rootar min kommer jag leka lite med inställningarna för att se om jag kan förbättra svärtan, men i övrigt tycker jag att skärmen är fantastisk.

    Men som SwedBearSwedBear säger så är det i allra högsta grad fråga om vad man personligen föredrar. Gillar man starka färger så är nog en AMOLED ett bättre val.
     
  12. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Men som sagt, amoleden behöver inte vara färgstarkare om justeringsmöjligheter finns. S3 är förhållandevis neutral om man ställer om skärmen till läget naturligt.

    För övrigt så är det ju som du säger, mycket en smaksak.

    SGS3 via Tapatalk.