Problem: Batteritid slukas enormt, hjälp!

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Johanna20, 31 jan 2013.

  1. Johanna20

    Johanna20 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan.

    Jag har en Samsung GS2 och har haft den i ca ett år. Batteritiden har alltid varit bra men på senare tid håller den knappt i några timmar. Tar jag ur mobilen fullt laddad kl 7 på morgonen så är den slut bara några få timmar efteråt, även fast jag inte använder den mycket eller nästan ibland inte ens rör den. Det tar slut ändå. Den slukar även enormt mycket batteritid då jag inte använder den, precis som om jag skulle använda den hela tiden.

    Självklart kollat inställningar så att inga onödiga appar är igång eller så, och kan tillägga att jag har få appar också så det kan det inte vara. Det som dock är anmärkningsvärt är att min "skärm" tar mellan 62-80 (!) procent batteri. Detta kan väl inte va normalt ni som är erfarna och kan detta? Jag har försökt med allt möjligt, ändrat ljusstyrkan, bytt bakgrundsbild, kollat så att inga onödiga appar är igång men inget funkar.

    Rensar regelbundet RAM-minnet också.. Vill påpeka att det inte kan vara batteriet det är fel på då jag har köpt ett helt nytt nyligen utan det måste helt enkelt vara mobilen vilket kanske talar sitt tydliga språk. Nyligen gjort factory reset utan skillnad. Har version 4.0.4.

    Vad göra och är det normalt att den drar så mycket batteri från skärmen eller är mobilens enorma batterislukande nåt helt annat?? Evigt tacksam för all input och hjälp för detta är jättejobbigt..
     
    Last edited: 31 jan 2013
  2. Miilo8

    Miilo8 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2012
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har du gjort en total återställning av mobilen?
    Uppdatera - Återställa - Uppdatera

    Har en polare som hade samma problem, han kontaktade Samsung via telefon. De bad honom göra så. För honom funkade det faktiskt.
     
  3. Johanna20

    Johanna20 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan

    Ja, jag har gjort en factory reset rätt nyligen, men det hjälpte inte utan problemet kvarstår. Har version 4.0.4 om det är relevant info...
     
  4. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Det kan inte faktiskt vara så illa att batteriet börjar ta slut? Pröva med något annat batteri om du känner någon med en Galaxy S2!

    Men jag har svårt att tro att det är hårdvarufel, utan det verkar ju nästan vara mjukvarufel om det kom plötsligt... INGET du gjorde innan problemet uppstod? Typ uppdaterade Android eller nåt?
     
  5. Miilo8

    Miilo8 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2012
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan möjligen vara anslutningen från mobil till batteri.. Har du garanti/försäkring kvar?
     
  6. Johanna20

    Johanna20 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har nyligen köpt ett helt nytt batteri då jag blev rekommenderad att göra det och för att jag själv trodde att det kunde vara batteriet, men icke. Samma problem kvarstår. Det står att skärmen drar ca 62-80 procent batteri. Är inte det väldigt mkt?

    Hmm... Innan uppdateringen till 4.0.4 hade jag det vanliga problemet att det stod att OSet drog jättemycket batteri och nu är det skärmen istället, först trodde jag att det var appar som var problemet.
     
  7. Johanna20

    Johanna20 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mobilen är köpt på abonnemang så jag har garanti kvar. Funderar på att skicka in den om ingen här kan hjälpa mig. Men jag misstänker att det är något med mjukvaran med tanke på att skärmen aldrig har dragit så mkt batteri och helt plötsligt drar slut på allt. Eller om det nu är något helt annat som jag inte vet, kan ju också vara det du nämner!
     
  8. Miilo8

    Miilo8 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2012
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Avvakta 1-2 dagar för att se vad de säger här på forumet. I värsta fall får du skicka in den på lagning. Be till högre makter att det inte är Anovo som ska ta hand om ditt eventuella service ärende.
     
  9. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Hmm...

    1. Glappar batteriet något? (går det att trycka upp så att det får bättre kontakt?)

    2. Har du kollat så att skärmen inte är igång hela tiden?

    3. Är det samma sak varje dag eller är det till och från?

    4. Har du haft problem med USB-kontakten? Vanliga tecken på detta är: Vlingo Voice Service kommer upp när man trycker en gång på hemknappen (om det ens finns kvar), mobilen tror att den laddar trots att laddaren inte är i, mobilen kan kännas allmänt buggig och ibland starta om sig själv.

    5. Känns mobilen varm (precis under kameran, där processorn sitter) eller är den kall?

    6. Känns skärmen eller batteriet varmt?
     
  10. Johanna20

    Johanna20 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    1. Nej batteriet glappar inte utan sitter som det ska.
    2. Jag brukar stänga av skärmen när jag inte använder den och även rensa RAM-minnet regelbundet när jag lägger mig ifrån mobilen. Men det spelar inte roll om jag använder den eller inte nästan, batteriet tar slut efter några få timmar ändå.
    3. Detta problem är varje dag. Jag måste ladda mobilen ca två-tre gånger per dag. Observera att när jag väl använder mobilen så är det inte så att jag använder den mer än någon annan. Några samtal, några sms, lite internet, kanske någon app. Detta ska väl den klara eller? Det gjorde den förut ialf...
    4. Inga problem med USB-kontakten. Laddar direkt när man sätter in den eller ansluter till datorn.
    5. Mobilen känns faktiskt varm rätt ofta. På senare tid har den blivit otroligt varm några gånger, nästan så att jag får ställa mig ifrån den. Ibland när jag laddar den kan den bli väldigt väldigt varm, till den grad att den där Samsungvarningen med för hög värme eller vad det är poppar upp.
    6. Som sagt så känns mobilen varm kanske lite för mycket än den borde, men jag vet inte. Den blir väldigt varm ibland men återgår till normal värme efter en stund. Har skydd om mobilen om detta nu kan påverka.
     
  11. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Värme är onekligen en viss form av energi, så på något sätt så är det hit ditt batteri går! ;) Varför, det vet man inte...

    Jag gissar att du ej har rootad telefon? Mobilen borde absolut inte bli så varm som du beskriver det om du har låg skärmstyrka och inte spelar världens tyngsta spel... Jag är fortfarande lite smått inriktad på om det kan bero på USB-kontakten! Just att du får upp samsung-varningen får mig att tro på USB-kontakten... Alternativt så är kanske någonting väldigt snett med din kernel/modem i mobilen!
     
  12. Johanna20

    Johanna20 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så hemskt mycket för att du tar dig tid och hjälper mig!

    Nej, det låter vettigt och tyvärr är jag nog den sista som vet varför :P

    Jag har inte en rootad telefon, och spelar inga spel heller. Det är ju lite konstigt om det är USB-kontakten då den funkar perfekt, och det här med att skärmen drar så otroligt mkt batteri är ett problem som jag inte har haft innan. Men det kanske är fullt möjligt att det är USBn också du som är mer kunnig? Har faktiskt pratat med Samsung och då avfärdade de att det skulle vara usb'n, utan jag skulle helt enkelt köpa ett nytt batteri... Men det är ju inte det som är problemet bevisligen.

    Tycker du att jag bör skicka in den eller prova en ny factory reset kanske?
     
  13. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Inga problem, det är det forumet finns till för! :) I början gick jag med på forumet för att få hjälp, och vissa var bara dryga och orkade inte hjälpa, men sen fanns det vissa som var hur hjälpsamma som helst, och nu sitter man här 1 150 inlägg senare (ENDAST på Galaxy S2-avdelningen) och försöker dela med sig av det man fått lära sig från andra människor här på forumet! :)

    Angående USB'n så kan den fungera helt perfekt men ändå vara defekt... Det kan bli en del "spökproblem" av det tyvärr!

    Jag skulle tycka att du försöker göra en factory reset (för det gör de ju ändå på service-stället) och om inte det fungerar så bör du lämna in den! Om du bor i Stockholm rekommenderar jag "Mobilbyrån" på Södermalm! :)
     
  14. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Usb-kontakten är ju ett klassiskt fel på s2:an, men ingen har dock frågat om bilder på din batterigraf. Där borde ju första steget ligga i felsökningen så att säga.

    Posta bilder på batterigrafen så ser vi om telefonen är vaken större delen av tiden eller ej. Visar det sig att den är vaken väldigt mycket och inte går ner i deep sleep så tar vi och börjar felsöka lite djupare här tillsammans så vi kan råda bot på ditt problem.
     
  15. nimbe

    nimbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air

    Jag rensade frenetiskt ramminnet på min S2, tills jag läste någonstans på XDA att det kunde orsaka högre förbrukning av batteriet. Hör och häpna, det stämde. Jag fick ut nästan 2 timmar mer i snitt efter att jag gav fan i att rensa ram-minne.
     
  16. Johanna20

    Johanna20 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Här är en bild på vad som står på batteri, har just rensat RAM-minnet också innan bilden. Kan tilläga att mobilen har varit på laddning hela kvällen och har väl dragit ur den för kanske två timmar sen. Observera att batteriet nästan har gått ner över 15% efter bilden även fast jag inte har rört mobilen.

    Gick av någon konstig anledning att inte ladda upp här så jag bifogar länk:

    http://imgur.com/wsCSSaO
     
  17. Johanna20

    Johanna20 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Här är en bild på vad som står under batteri och jag har dragit ur mobilladdaren för enbart några få timmar sen och ej använt mobilen. Mobilen har under tiden bilden har tagits dragit över 15% batteri nu. Tänkte om ni andra kunniga kanske kunde ta en titt och hjälpa mig? Kör även juicedefender och har ett helt nytt batteri i mobilen men det hjälper inte.

    Länk då det inte gick att ladda upp nån bild här av någon skum anledning:

    http://imgur.com/wsCSSaO
     
  18. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Hej igen, då kör vi!

    Tänkte också påpeka, precis som någon innan, att man inte skall rensa ram-minnet, då Android faktiskt själv fixar alla program så att de blir optimala i bakgrunden (förutom när program hänger sig såklart). Så det är en dålig vana du får sluta med! ;)

    Angående hur man laddar upp bilder här på Swedroid så brukar jag göra såhär:

    1. Ladda upp bilden du vill ha på facebook (och gör så att bara du kan se den, så slipper andra se dina mobilgrejer) :)
    2. Högerklicka på bilden och välj "Kopiera bildwebbadress"
    3. Klicka här inne på forumet på "infoga bild" och skriv in adressen du kopierat där! ;)

    Hur som helst... Skulle du kunna ladda upp mobilen helt och sen låta den ladda ur sådär igen, och därefter ta bild på detta:

    1. Det du tog bild på nu (batterigrafen)
    2. Ta bild på det som kommer upp när du klickar på grafen (så man kan se om mobilen är vaken ofta)
    3. Bild på det som kommer upp när du klickar på "Skärm" (så man kan se hur länge skärmen varit igång.

    För just på denna graf så kan man ej se så mycket tyvärr :( Det enda jag ser som är fel är väl att mobilen gjort ett hopp (vid pilen på bilden under). Laddade du den något där eller startade om telefonen eller något sådant? :O

    [​IMG]
     
  19. Drappe

    Drappe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag kan ju säga att sedan jag uppgraderade till 4.0.4 så slukar telefonen mitt batteri också
     
  20. toxic76

    toxic76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Min slukar också en massa batteri. Tror att det beror på android 4.0.4 funka bra innan med 2.3

    Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2