Stickor som stöder audio passthrough?

Diskussion i 'TV' startad av djstoffe, 2 feb 2013.

  1. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Är sugen på att införskaffa mig en androidsticka för att ersätta Boxeen här hemma.

    Har läst och sökt både här och på andra forum, men verkar inte kunna få någon klarhet i mitt dilemma.
    Vilka stickor kan skicka vidare ljudet via HDMI; DD och DTS främst?
    Jag har läst att android inte stödjer passthrough förrän i 4.1. Stämmer detta eller är det tillverkarna själva som lägger till stödet? Står ju inget om det på GB eller i tester.

    Vissa användare verkar dessutom inte förstå sig på sina recievers. Bara för att det kommer ljud ur alla högtalarna betyder inte att recievern avkodar ljudet. Det kan ju likväl vara ett ljudläge som simulerar surround.

    Detta är lite av en dealbreaker för mig eftersom den främst kommer köra XBMC. Stereoljud är inte så häftigt på en fet actionrulle.

    Så är det någon VET vilken/vilka stickor som fixar det? Dela med dig av infon.
     
  2. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    I dagsläget känner jag bara till att Tizzbird N1 funkar, eller hävdar att det funkar. Har ingen receiver så har inte kunnat testa det fullt ut. Dessutom gäller det nog bara deras egna spelare, så XBMC blir ett stort frågetecken.
     
  3. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar! Besökte Tizzbirds hemsida och under spec står att N1 stödjer DTS och HD-audio passthrough. Såg dessutom att de har en ny spelare på gång; F13. Där är de lite tydligare med att den ska stödja det: http://tizzbird.se/TizzbirdF13.htm
    Men då är ju frågan om det endast är begränsat till deras egna spelare?

    Och hur är det med alla dessa kinastickor?
     
  4. m1cke

    m1cke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Google Pixelbook
    Platta 2:
    Microsoft Surface Pro 7
    Läste en del om dessa stickor innan jag beställde en imito MX1 (som inte kommit ännu) det var dock efter jag lagt beställningen som jag började förstå att de inte verkar stödja audio passthrough.
    Obegripligt att det inte diskuteras mer än vad det gör. Alla verkar vara jätte noga med att de skall kunna spela upp 1080P matreal utan problem men att ljudet blir nermixat verkar inte spela så stor roll.
    Hoppas att det kommer någon lösning annars är det ju ingen ersättare till Boxee som är just vad jag också är ute efter.
     
  5. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Ska du använda det som en mediaspelare, så bör du nog undvika N1. Du behöver trådar nätverk, och cpun i den är i klenare laget. F11 kanske kan vara nåt, men jag tycker ändå de har långt kvar till att kunna konkurrera med boxer och popcorn när det kommer till mediafunktioner...
     
  6. yrara

    yrara Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2009
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    MK808 har ingen annan ljudutgång än HDMI. Sedan är jag inte hundra på vilka format den petar ut.
     
  7. IQEL.se

    IQEL.se Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Himedia Q3, Q5 och Q10 med 5.1, 7.1 ljud

    Hej,
    Kolla på IQEL.se för HiMedia Q serie
    De boxar har massor med utgångar
    Ex:
    DTS-HDMA, TRUEHD 7.1

    SPDIF Coaxial(digital audio)

    SPDIF Optical TOSLink(digital audio)

    mvh