Problem: HTC Sense hoggar batteri

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av mbs, 15 dec 2012.

  1. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

  2. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men ta bort HTCs widget och prova med Googles dito inkl att lägga till ditt Exchange-konto till Googles kalender.

    Det kan ju vara HTCs widget som knasar till det och Googles dito funkar ?
     
  3. perkarn

    perkarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Jag kör med Simple Calendar Widget, och sliter med samma dåliga batteritid
     
  4. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

    Jo, det verkar inte spela någon roll vilken kalender-widget man använder, har man en så hoggar System (com.htc.launcher) batteriet, vare sig man använder exchange-sync eller inte, det har tydligen ingen betydelse.

    Funderar på att testa en annan launcher, men som sagt HTC's kalender-widget (agenda) är den som passar mig bäst, så lite surt är det. Men kan väll vara värt att testa annan launcher bara för att få lite mer fakta på foten.
     
  5. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jag vet inte hur du så snabbt kan se att den "hoggar", jag har inget trubbel med Googles kalender-widget som jag la in tidigare idag.

    Misstänker fortfarande att Exchange är boven i dramat samt att kanske din IT-admin lagt in en extrem pollning.

    Ser allting rätt ut om du även kollar via en PC ?

    https://www.google.com/calendar/


    En fungerande kalender är ett måste för många i dag, ren överlevnad..
     
  6. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

    Nej, Exchange är varken mer eller mindre bov än google sync faktiskt. De har fått till den ganska bra nu.
    Dock så har jag fått mobilen att dra mindre ström genom att faktiskt byta launcher... lite långsökt tycker jag, men det är faktiskt sant.

    BTW, jag är själv "IT-admin" och vi har inte lagt in någon speciell regel för denna mobil/modell hur de ska hanteras av Exchange.
     
  7. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    OK...jo då har nog luren fullt jobb med att synka ;)

    Roade mig och kollade en demo av Actice Sync 2010 och det är ju ett myller av inställningar (om man vill det)
    http://www.youtube.com/watch?v=k7lmlfwv8fw

    Sen vet jag hur min egen jobbkalender samt mail brukar se ut och problemet är ju "terrorister" som har dille med att bifoga en massa filer till sitt mail eller möteskallelse. :mad:

    Eftersom du också är IT-admin så har du troligen ett väl tilltagen "quota" för ditt konto. ;)

    Men det kan ju vara launchern ? eller så har volymen i ditt Exchange-konto minskat eftersom det varit en massa röda dagar ??
     
    Last edited: 3 jan 2013
  8. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

    Nej, det där är inte många inställningar, och inget ändrat för mitt Exchange-konto ;)

    Men nu är "ordningen" återställd. Sen jag bytte launcher så är batteriet okej igen, och telefonen går ner i deepsleep som den skall. Jag har en kalender-widget som visar både gmail och Exchange kalendrar.
     
  9. matti.vx

    matti.vx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Jag har faktiskt fått samma problem med att Sense-launchern slukar batteriet som bara den... Fast jag använder inte Exchange öht, och den enda Sensewidgeten jag har är klockan...

    Funderar på att göra en fabriksåterställning och köra med Nova istället för att se om det löser problemet... Men det är mycket besvär om det inte kommer att lösa problemet :/
     
  10. antstrm

    antstrm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har också fått problemet att något med HTC Sense slukar batteri så inithelvete.. pendlar varje dag kliver upp runt 6, vid lunch har jag mindre än 50% kvar och måste därav ladda den då för efter det tar det slut på max en timme vid använding i kanske 20 min av dom.. och sen om jag ska gå på en hockey match och har ca 60% när jag går på matchen så när den är slut vid halv 10 och jag använder inte mobilen under spel utan sparsamt i periodpauser har jag fått varning om låg batterinivå (14%) och då har jag ingen kalenderwidget utan har 2 widgetar och det är klockan samt fotoalbum där man måste välja vilken bild som ska synas.. och teckningen är oftast helt okej, den varierar dock mellan Edge och 3G då alla här har telia kan man inte helt ovanligt slängas ut ur 3G till Edge nu och då..
     
  11. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Testa att ladda hem Better Battery Stats och se vad som drar batteri. Du kan antingen köpa den på play, eller så laddar du hem den från utvecklarens tråd på xda.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
     
  12. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo som det beskrivs så är det här nog en "näthoggning" och luren får jobba febrilt med ett taskigt nät.

    Jag knäpper själv alltid på batterisparfunktionen på mitt jobb eftersom jag vet att signalen från Telenor eller Telia är dålig.
     
  13. antstrm

    antstrm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har nästan jämt energisparläget i men bockade ur det idag och det sjuka är att mobilen nästan drog mindre batteri nu.. men får kolla vidare sist jag kollade vilka appar som dragit mest ström var det android och htc sense som ligger uppe i 15,7 % samt 20,1 %..
     
  14. Dee_Jay

    Dee_Jay Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Både min och Sambons One X har slukat batteri på sistone. Ända sedan jag uppdaterade min routers firmware gissar jag. Telefonerna tillåts inte att gå ner i deep sleep när vi är uppkopplade på nätverket hemma. Vad kan det vara som orsakar detta? Hittar inget mysko i routerns inställningar.

    När jag sitter på jobbet, vare sig jag kör på 3G eller WiFi, så har jag myyycket bättre batteritid!
     
  15. 97_3

    97_3 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kolla den här:

    How to get 87% deepsleep with Wifi ??

    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=28797990&postcount=1490


    Tapatalked from a Renovated HOX.
     
    Dee_Jay gillar detta.
  16. Dee_Jay

    Dee_Jay Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Där ser man! Tackar! Ska definitivt testas när jag kommer hem :)
    Jag pillade lite med inställningarna igår och höjde DTIM-värdet lite...men beacon vågade jag inte röra. Ska ge det ett försök i alla fall!
     
  17. perkarn

    perkarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Nu har jag skickat in min lur på service. Egentligen ganska skeptisk till att dom hittar något fel, men då blir det väl iaf dokumenterat någonstans att batteritiden är ohållbar.
     
  18. perkarn

    perkarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Rättare sagt, jag skickade in den i slutet på förra veckan och fick just besked om att den är klar. Dom har bytt "huvudkort" i den. Blir intressant att se om det blir någon förbättring :)