Guide för root, unlock av Xperia Active (ST17i)

Diskussion i 'Xperia active' startad av rikufdi, 4 feb 2013.

  1. rikufdi

    rikufdi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Varning! Jag är inte ansvarig för brickade telefoner och förlorade funktioner. Du fortsätter på egen risk!

    För att kunna använda t.ex. Cyanogenmod i din SE Xperia Active så behövs en kompatibel kernel. Om din bootloader är låst så kan inte en ny kompatibel kernel flashas in och din telefon kommer inte att kunna boota Cyanogenmod. Man kan flasha modifierade versioner av stock rom/kernel även om bootloadern är låst men då mister man en del möjligheter.
    Själv valde jag att köra på Sonys officiella upplåsning av bootloader och sedan med hjälp av Flashtool lägga in en kernel med CWM recovery och därifrån flasha en ny rom från mitt externa sd-kort.

    Lite förklaringar över begrepp:

    En Kernel är kärnan i operativsystemet och det är den som kommunicerar med hårdvaran. En custom kernel kan lägga till funktioner och tillåta över- och underklockning av processorn.

    En ROM (Read Only Memory) innehåller allt annat i operativsystemet. En custom rom kan lägga till funktioner såsom möjligheten att köra startscripts vid boot, ändrat gränssnitt och mycket annat. Oftast så har en custom rom tagit bort all s.k. ”bloat” från stock och på det sättet fått ett smalare system.

    CWM Recovery ingår i alla (vad jag vet) custom kernels och kommer med utökade funktioner jämfört med stock recovery. Det är med CWM recovery man oftast flashar in en ny rom. Man kan installera CWM recovery även om man har en låst bootloader via appen x-parts (kräver stock rom och root)
    Viktigt! För att senare komma in i CWM recovery så gör du så här:
    Från att din telefon är avstängd, starta den som vanligt och vänta på att kernelns bootlogga kommer upp. När den syns så kommer den efter ett tag att öka skärmens ljusstyrka under en kort stund och då ska du trycka på antingen vol upp, vol ner, eller power. Vilken knapp du ska trycka på bestäms av vilken kernel du har lagt in. Ofta går det bra med vilken som helst men ibland bara en specifik knapp. Information om CWM recovery finns i den här wikin

    ADB (Android Debug Bridge) Används för att kommunicera och skicka kommandon till din telefon från en dator. För att det ska fungera behöver du korrekta drivrutiner.

    Flashtool används för att flasha stock roms men kan också flasha en custom kernel med CWM Recovery. Mer info om Flashtool finner du i tråden på xda developers

    Förberedelser:

    [Valfritt] Innan du går vidare så rekommenderas det starkt att du gör säkerhetskopior av dina bilder, kontakter, sms, mms, och annat som du inte vill förlora.

    1. Du behöver ett externt sd-kort (micro-sdhc) att sätta i telefonen för att senare flasha en ny rom därifrån.

    2. Du behöver installera Sony PC Companion och koppla in din Xperia Active åtminstone en gång för att installera de vanliga drivrutinerna. Kryssa sedan i Android debugging och Unknown sources i telefonen. Inställningarna hittas under Developer options respektive Security. PC Companion kommer känna igen att telefonen är i adb-läge och tillhandahålla drivrutiner för när telefonens vanliga operativsystem är laddat.

    [Valfritt] Du behöver också installera drivrutiner för när telefonen är i Fastboot mode om du vill låsa upp din bootloader.

    1. Ladda ner och packa upp Android SDK. Förslagsvis till C:\

    2. Gå till mappen du packade upp till och starta ”SDK Manager.exe”. Det kan ta några sekunder för programmet att starta och sedan ytterligare lite tid innan den har scannat klart allt. När den är klar så kommer den att ha ett paket markerat, ”Google USB Driver”. Installera paketet genom att klicka på ”Install Packages...”

    3. Ladda ner och packa up den här filen från Sony.

    4. Lägg den uppackade filen i mappen usb_driver, som kan hittas under SDK > extras > google. Alltså, där du packade upp Android SDK. Du får då ett meddelande som varnar att du håller på att skriva över en fil. Klicka på acceptera.

    5. Stäng av telefonen

    6. Koppla in usb-kabeln i din telefon men ännu inte i datorn. Tryck och håll inne volym upp och sätt sedan in usb-kabeln i datorn. Du vet att det är korrekt utfört om skärmen är svart och led-lampan lyser blått. Detta läga kallas för Fastboot.

    7. Nu kommer datorn att fråga efter drivrutiner. Visa datorn drivrutinen genom att navigera till mappen usb_driver (där du lade filen från Sony) och klicka ok.

    8. [Valfritt] Verifiera genom att öppna kommandotolken och gå till SDK > platform-tools och skriv ”fastboot.exe -i 0x0fce getvar version” (utan citationstecken), får du ett svar, t.ex ”0.3”, så betyder det att allt fungerar korrekt.
     
    Last edited: 5 feb 2013
    Tobbe_E gillar detta.
  2. rikufdi

    rikufdi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    [edit] Statsministern tipsade om att man nu kan roota direkt i ICS.

    ROOT utan att låsa upp bootloader: All Credit går till DooMLoRD

    Har du inte uppgraderat till ICS på din Xperia Active så kan du gå direkt till den här tråden och ladda ner DooMLoRD_v4_ROOT-zergRush-busybox-su.zip

    Packa upp zip-filen, kör RUNME.bat, och följ instruktionerna.

    Instruktionerna ser ut så här: (översatt från tråden)
    1. Se till så du har alla drivrutiner installerade inklusive adb-drivrutinerna.
    2. Markera USB Debugging (Settings\Applications\Development)
    3. Markera Unknown sources (Settings\Applications)
    4. [Valfritt] Öka tiden för hur länge skärmen skall vara på till 10min
    5. Koppla in USB-kabeln i din telefon och sedan i datorn.
    När processen är klar så kommer din telefon att vara rootad och ha Superuser.apk installerad.

    Om du har uppgraderat till ICS så måste du först nedgradera till Gingerbread innan du kan roota.

    Använd den här guiden från xda developers för att nedgradera och roota stock. Guiden är för många Xperia-modeller men den vi är intresserade av är Xperia Active (ST17i). Var noga med att kontrollera att det verkligen är den modellen du har! Enklaste sättet att göra det på är i din telefon: Settings → About Phone.

    OBS! När Flashtool ber dig att ta ut din telefon, stänga av den, och sätta in den igen (se bild nedan), så ska du hålla volym ner, inte ”back”. Detta för att komma till Flashmode. Skärmen ska vara svart och led-lampan ska lysa grönt om det är korrekt utfört.

    [​IMG]

    Du kan hitta Flashtool här.

    När du väl har root så kan du installera CWM recovery med appen x-parts och därifrån flasha roms. Var noga att läsa på så att det verkligen funkar att flasha den rom du valt om du har en låst bootloader.
     
    Last edited: 9 apr 2014
  3. rikufdi

    rikufdi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Upplåsning av bootloader

    Lås upp din bootloader:

    Varning! Efter att man låst upp sin bootloader rekommenderas man att INTE uppdatera sin telefons operativsystem via FOTA-uppdateringar (Firmware upgrade Over The Air).

    Från Sony: (Original på engelska)

    Först bör du kolla så att det är möjligt att låsa upp din bootloader genom att titta i din telefons tjänstemeny. I din telefon, öppna telefonappen och skriv in *#*#7378423#*#* för att komma in i tjänstemenyn.

    Väl inne så navigera till Service info > Configuration > Rooting Status. Om Bootloader unlock allowed visar Yes, är allt frid och fröjd. Om det står No, eller om status saknas så är det mycket svårare (kanske omöjligt) att göra det själv.

    Du kan lika gärna också kolla upp dit IMEI-nummer genom att slå *#06# och skriva upp det.

    Gå till Sonys sida och följ den officiella guiden för att låsa upp din bootloader.
    Har du gjort alla förberedelser och redan installerat adb-drivrutinerna för fastboot så kan du hoppa över dem stegen.
     
    Last edited: 4 feb 2013
  4. rikufdi

    rikufdi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    När bootloadern är upplåst så är det väldigt enkelt att flasha en ny kernel. Ladda ner Flashtool här och välj en kompatibel rom/kernel från xda developers forum.

    Ett exempel på hur det går till när man flashar en kernel och rom till SE Xperia Active (ST17i).

    Det du behöver: Upplåst bootloader, flashtool, och ett sd-kort (micro-sdhc).

    1. Man laddar ner en kompatibel rom, t.ex. Cyanogenmod9 stable från FreeXperiaProject till datorn
    2. Öppna zip-filen i 7-zip/winzip/winrar och extrahera boot.img någonstans
    3. Stäng av telefonen, öppna baksidan (båda två) och sätt in det externa sd-kortet
    4. Starta telefonen
    5. Koppla ihop telefonen med datorn och för över zip-filen till det externa sd-kortet
    6. Kryssa i Android debugging och Unknown sources i telefonen. Om du har ICS så hittar du inställningarna under Settings/Developer options och Settings/Security. Har du Gingerbread så hittar du dem under Settings/Applications.
    7. Starta Flashtool, klicka på blixt-ikonen och välj fastboot mode, välj sedan Reboot into fastboot mode (via adb). Telefonen startar nu om och går in i fastboot mode. Svart skärm med blå led.
    8. Välj Select kernel to flash och navigera till den boot.img du extraherade från zip-filen
    9. Efter att den flashat kerneln så kolla loggen och se så den inte har gett några felmeddelanden. Dra ut usb-kabeln ur datorn och vänta lite.
    10. Starta telefonen och vänta tills FXP-loggan kommer fram. När den ökar i ljusstyrka och led-lampan lyser så trycker du upp/ner på volymknapparna några gånger så kommer du till CWM Recovery.
    11. Här inne navigerar du med volymknapparna och gör menyval med kameraknappen eller hem-knappen. Bakåtknappen funkar som vanligt. Det du ska göra först är Wipe data/factory reset, sedan gå till advanced > wipe dalvik cache sedan Install zip from sdcard > Choose zip from sdcard
    11. Välj zip-filen du tidigare förde över till det externa sd-kortet och bekräfta valet.
    12. Gå tillbaka till huvudmenyn och välj reboot system now så borde Cyanogenmod starta! (Kan ta ett tag)
     
    Last edited: 9 apr 2014
  5. rikufdi

    rikufdi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har sovit alldeles för lite i natt och är dundersupertrött nu och det kan ha smugit in en del fel så dubbelkolla allt genom att läsa på och bekräfta på xda developers forum.
     
  6. Statsminister

    Statsminister Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    rikufdi gillar detta.
  7. rikufdi

    rikufdi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för informationen! Har redigerat mitt inlägg om hur man rootar utan att låsa upp bootloader.