Fråga: Behöver lite hjälp med att flasha CM10.1 till S2

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Jonnyer, 6 feb 2013.

  1. Jonnyer

    Jonnyer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej,

    Är inte någe vidare hajj på detta och det verkar så otroligt komplext, massa olika versioner massa olika grejer som skall flashas in här och där när jag kollade på xda.

    Jag tänkte dra in : http://sourceforge.net/projects/cm10i9100vsync/files/cm-10.1/ 10.1 på min samsung galaxy s2 gt-i9100.

    Vad behöver jag för att göra detta? Behöver jag lägga in den där "clockworx" grejen eller är det bara köra in den? Vilken av dessa 4 filer ska jag ha?

    Någon som har en bra guide till samsung galaxy s2?
     
  2. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Om romen är en .zip fil så ska den flashas in via recovery och om det är en .tar/.md5 så ska den flashas in via odin.
     
  3. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Bra val!

    1. Installera CWM Recovery på mobilen. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=20075898

    2. Tanka senaste versionen av CM10.1 (dit du länkade till). De du ska välja varje gång (även vid uppdatering) är de runt 160mb (ZIP-filen). (Gör det från mobilen så läggs det under /Downloads)

    3. Tanka ner senaste Gapps (den som ligger där: gapps-jb-20121212-signed.zip) (Gör det från mobilen så läggs det under /Downloads)

    4. Tanka ner Siyah V5 om du vill: http://sourceforge.net/projects/cm10i9100vsync/files/kernel/
    (Gör det från mobilen så läggs det under /Downloads)

    5. Gå in i Recovery-mode: Stäng av telefonen, håll in Volym upp -> Hemknappen -> Powerknappen.

    6. Kör factory reset (OBS. Detta är fabriksåterställning), Wipe Cache Partition, Wipe Dalvik Cache

    7. "Install zip from SD-card" -> "Internal SD-Card" -> "Download" -> Flasha först CM10.1, sen Gapps, sen Siyah V5 om du vill!

    8. Wipe Cache Partition, Wipe Dalvik Cache

    9. Reboot system now

    10. Done!

    Om någon vet enklare sätt så säg till! Eller om jag glömt nåt! Skrev bara från huvudet så vissa grejer kanske inte är rätt på bokstaven! ;)
     
    adrian_vg och Jonnyer gillar detta.
  4. Jonnyer

    Jonnyer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack för guiden! fasnade dock på första steget med CF root grejen, det står i den guiden såhär:

    Men tittar jag under kernel version står det bara: 3.0.15-1114882 DPI @ DELL163#3 SMP PREEMTP nått datum etc, jag saknar alltså versionerna som den guiden snackar om. Vad är det för fel? på Baseband version står det något liknande men jag antar att det är kernel jag ska kolla på då det stog det i guiden.

    Baseband version: I9100XXLQ6
    Build number: IMM76D.XWLPY

    Vet du vilken jag skall ta? Har android 4.0.4
     
  5. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Hömmm.... Shit vad längesen man höll på med det där XD Idag är man så bortskämd å bara kör CM så minns inte allt sånt där! :O

    Varför står det på engelska för dig? :O För mig var det "Grundversion" jag skulle gå efter, men det var på gamla 2.3.4-tiden! ;) Såhär såg det ut för mig:

    Android-Version: (Exempel: 2.3.4)

    Basbandsversion: (Exempel I9100XXKI1) - Detta är "Modem" tror jag...

    Grundversion: (Min såg ut såhär: 2.6.35.7-I9100XWKI4 etc etc root@dell etc)...

    Kompileringsnr: (Exempel: GINGERBREAD.XWKI4).

    Sådär såg det ut för mig innan jag bytte till CM9 (på den tiden, nu CM10.1)

    Men baseband är ju helt fel... Så det borde helt enkelt vara XWLPY: http://download.chainfire.eu/268/CF-Root/SGS2/CF-Root-SGS2_XW_NEE_LPY-v5.6-CWM5.zip?retrieve_file=1 (direktlänk till nerladdning) MEN någon får gärna bekräfta det så inte jag säger något fel! :O
     
    Last edited: 6 feb 2013
    Jonnyer gillar detta.
  6. Heaby

    Heaby Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag gick efter build number och det fungerade utan problem. så den filen du länkar till arbu11 är rätt.
     
  7. Jonnyer

    Jonnyer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    funkar fint här också, körde in allt som du sa :)

    ända jag har problem med är att hitta mitt sdkort via file explorern, musikspelaren verkar hitta den dock, vad kan det bero på?
    Kan testa formatera kortet om inte annat, har inget viktigt där bara lite musik som jag kan lägga tillbaka.

    Tack för guiden!! :)
     
  8. Jonnyer

    Jonnyer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hmm att köra erase sd card hjälpte inte, den blåste ut det som fanns i telefonens vanliga minne, förstår inte riktigt...

    Nu med root access kan jag browsa rooten och där ligger det /sdcard /sdcard0 /sdcard1 ... sdcard1 är det jag vill använda, sdcard och sdcard0 är samma data på båta, jag har bara 1 sdcard i telefonen dock så lite förvirrad :)
     
  9. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Tack! :)

    Hmm... Har du prövat med Root Explorer att hitta SD-kortet? Grejen är att jag tror att "Sd-card" är telefonens Interna Minne (det som är för bilder etc, inte det för appar) och sen finns det Ext-SD (external SD) och det är minneskortet ;) Det är lite luddigt det där men... Försök leta vidare, hittar du inte "extSdCard" eller vad det nu heter så vettefan! ;)
     
  10. adrian_vg

    adrian_vg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2012
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telia (Privat), Telenor (Jobb)
    Telefon:
    Oneplus One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia (Privat), Telenor (Jobb)
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    OxygenOS 1.0.0
    Info:
    Privatfånen, Nova Launcher, TWRP
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4 LTE
    ROM:
    Rotad stockrom 4.4.2
    Info:
    Jobbfånen, Nova Launcher, TWRP
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 2 LTE
    ROM:
    Cyanogenmod 12.1
    Info:
    Privatreservfånen, Nova Laucher, TWRP
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2 10.1
    ROM:
    CM 10.1
    Info:
    Nova Launcher
  11. Jonnyer

    Jonnyer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har hittat mer buggar nu efter lite användning, Screen brightness buggar ur eventuellt, och slutar ta effekt när man försöker ändra den. Den fasnar alltså i ett fast läge, och även fast man ändrar brightness så ändras inget på skärmen, den förblir som den var tidigare. Omstart fixar problemet men det känns inte direkt ok.

    Frågan är om det är bättre att köra cm9 som kanske är mer stable? Den där Siyah kernel, vad gör den igentligen? Vad skiljer det sig från andra kernels?

    Någon som kanske vet hur man fixar screen brightness buggen?
     
  12. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Vet ej, alltid kört Siyah så! ^^ Kan ej ge några konkreta svar! :)

    Vart är det du försöker ändra brightness? Är det uppe i rullgardinen du drar fingret eller vad? Min fungerar felfritt på det sättet, dock så höjer den ljusstyrkan till max några gånger om dagen, men det kan man leva med! ^^ Kan lika gärna vara en app som orsakar det liksom!

    Siyah gör väl mobilen bara allmänt mer justerbar (vad gäller CPU:n) och kan dessutom snabba upp mobilen och ge bättre batteritid i bästa fall! Kan ej lova exakt vad man får ut av Siyah men... Dual boot (att man kör två ROM:ar bredvid varandra) är dessutom en grej som Siyah har! Då skulle du kunna lägga in CM9 brevid 10.1!
     
    Jonnyer gillar detta.
  13. Jonnyer

    Jonnyer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har kikat på deras forum och det verkar som att väldigt många har brightness problemet jag åkt på, konstigt att du inte har det! Vilken nightly kör du av 10.1 det verkar som det började hända vid nightlysarna som kom vid nyåret / och därefter. Drog precis in senaste och det är samma sak fortfarande.

    Felet är direkt relaterat till ändring av ljusstyrkan, kör jag manuel ljusstyrka så kan det fungera längre, men så fort jag pillar lite på ljuset så fasnar den i botten och så slutar ljusstyrkan ändras.

    Det är iaf många som rapporterar problemet så jag är inte ensammen om det!
     
  14. Jonnyer

    Jonnyer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  15. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Hmm, nåja... Då vet jag ej vad du kan göra! Kör du automatisk brightness så ska du ju ej ändra den själv? ^^ Kör du manuell så kan du ju ändra... Men du menar att den ändå fastnar nånstans och inte går att ändra?

    Du får dessutom börja skilja lite på Nightly och CM10.1 (MCM).... Nightly är CM10 tror jag, från Cyanogenmod, det vi kör är CM10.1 från Changmin811! Men det var tråkigt att du upplevde en sån jobbig bugg, helt klart!

    Hehe lugnt! ;)
     
  16. Jonnyer

    Jonnyer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hittade felet, det var Siyah kerneln, drog in senaste CM kernel och det funkar prima, jävligt vad mkt bättre telefonen blev alltså, jag såg att officella 4.1.2 jellybean kom till s2'an dagen efter jag drog in CM, men fyfan vad värdelös den är, jag testade den på en annan s2a (har access till flera) och CM är överlägset bättre! Tack så mycket för hjälpen :)
     
  17. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Aha okej, konstigt! Skönt att det funkade då! :) Inga problem!
     
  18. adrian_vg

    adrian_vg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2012
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telia (Privat), Telenor (Jobb)
    Telefon:
    Oneplus One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia (Privat), Telenor (Jobb)
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    OxygenOS 1.0.0
    Info:
    Privatfånen, Nova Launcher, TWRP
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4 LTE
    ROM:
    Rotad stockrom 4.4.2
    Info:
    Jobbfånen, Nova Launcher, TWRP
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 2 LTE
    ROM:
    Cyanogenmod 12.1
    Info:
    Privatreservfånen, Nova Laucher, TWRP
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2 10.1
    ROM:
    CM 10.1
    Info:
    Nova Launcher
    Grunnar fortfarande på om det är värt besväret att flasha till CM 10.1 med Jellybean 4.2.1 från nuvarande CM 9.1. CM 9.1 funkar ju himla bra och har inte råkat ut för nåt irriterande eller instabilt.

    Tillför det det nåt som gör det värt det? Praktiska saker alltså, inte saker som att "den är nyare och bättre" edyl. :P

    Har ni nån åsikt?
     
  19. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    DEN ÄR NYARE OCH BÄTTRE! :D HYYYPPEEE! Men alltså... "Värt besväret". Det tar 10 minuter, på den tiden hinner du inte ens dricka upp din kaffe?! :O
     
    adrian_vg gillar detta.
  20. adrian_vg

    adrian_vg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2012
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telia (Privat), Telenor (Jobb)
    Telefon:
    Oneplus One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia (Privat), Telenor (Jobb)
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    OxygenOS 1.0.0
    Info:
    Privatfånen, Nova Launcher, TWRP
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4 LTE
    ROM:
    Rotad stockrom 4.4.2
    Info:
    Jobbfånen, Nova Launcher, TWRP
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 2 LTE
    ROM:
    Cyanogenmod 12.1
    Info:
    Privatreservfånen, Nova Laucher, TWRP
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2 10.1
    ROM:
    CM 10.1
    Info:
    Nova Launcher
    LOL!

    Fick förevisat för mig vid tiofikat av en kollega som kört stock-JB på sin S2 och nämnde "facial recognition" som gör att skärmen inte släcks så länge kameran ser ett ansikte.

    Laddar ner CM 10.1 enl länk från Jonnyer nu. :)

    Edit: Synd bara att Souceforge är så seg...