Varför byta ROM?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Vlad Pålspetsaren, 6 feb 2013.

  1. Vlad Pålspetsaren

    Vlad Pålspetsaren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja, alltså. Är det enbart för att idka akronymporr och leka haxxor eler finns det någon praktisk mening med att hålla på med att göra telefonen instabil? Jag fattar inte. Är det något man kan göra som man inte kan om man inte "rootar" telefonen?

    För mig framstår det lite som LINUX-världen, dvs att det handlar om ett rent mjukvaruintresse kombinerat med förycket spilltid och för lite uppgifter att faktiskt använda manicken till.

    Övertyga mig gärna om motsatsen, och då med seriösa argument. För frågan är seriöst ställd.
     
  2. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Förr i tiden så tycker jag det fanns en mening. Då fanns långt ifrån alla inställningar klara, och för att kunna få igång exempelvis en hotspot så behövdes root. Likaså med skärmdump. Rätt triviala grejer.

    Nu, däremot, har jag inget intresse längre eftersom det inte tillför någonting till min telefon. Det gör varken bu eller bä.

    Men man kan roota luren för att man vill ha total kontroll, precis som administratörskonton i Windows eller någon Linuxdist.
     
  3. Vlad Pålspetsaren

    Vlad Pålspetsaren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ålrajt, så det finns ingen rent funktionell poäng alltså utan mer känslan av att styra allt och ha access till rubbet. Jag har kört UNIX/LINUX sedan mitten av nittiotalet och då blir ju jämförelsen att vara inloggad som root på ett enanvändarsystem, dvs helt poänglöst och bara onödigt riskfyllt...
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    finns många bra anledningar oxå såklart.. jag kör nästan alltid custom roms för det ger mer funkionalitet. rootat ger möjligheten att köra program som annars inte går att installera i europa tex. rom-mässigt kan du få tillgång till både snabbare och stabilare system även om det är vanligast med lite buggar i början såklart ;) mycket tweaks både visuellt och bakom spakarna.

    Nu köpte jag igår en note 2 och detta är nog första gången som jag faktiskt känner att jag inte har ett behov av att flasha nån ny rom då den faktiskt funkar jävligt bra. root behöver jag dock alltid just för behonen av ickesupportad programvara i europa tex.
     
  5. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Mer/bättre funktionalitet, ändrat gränssnitt (ofta för att bli av med tillverkarnas egna) och möjligheten att köra appar som kräver root är några exempel. Det är inte heller så att du kör som root konstant, utan kan närmare gämföras med att få tillgång till kommandot "sudo", då du har en superuser-app som reglerar apparnas tillgång.

    Vad som går och inte går skiljer mellan telefoner och romar, så kolla gärna underforumet för din telefon om du vill ha mer info.
     
    Sleepwalk gillar detta.
  6. faidros

    faidros Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2012
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Hade jag legat kvar på stock ROM så levererar Sony (Ericsson) enbart Eclair (1.6)till min telefon

    Kör nu Gingerbread (2.3.7), trevligare android.

    Slipper tillverkarens "bloat"

    Frigör minne

    Bättre battertid

    Bäst argument tycker jag är att man kan välja den ROM som man känner fungerar bäst med den hårdvara man har.
     
  7. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Jag gillar att skräddarsy luren efter eget tycke med alla funktioner jag använder snabbt tillgängliga.
    Bara som ett random exempel hålla in hemknappen vid låsskärmen för att starta ficklampan.
    Root för att det behövs för att komma åt system o datapartitionen. Väldigt enkelt att göra en backup på alla appar o dess data(inställningar)eller t.ex ta bort ljudet när luren är fulladdad.

    Det tar inte längre tid att flasha en custom rom än att uppdatera ota. Som ett plus så ger det ofta bättre batteritid. O jag finner ingen anledning att ha massa appar som jag inte använder bara för att tillverkaren har lagt till dem i sin mjukvara.

    En androidlur går dock ypperligt att använda utan några modifikationer om man inte är intresserad.
    Dat var ju skillnad när man flasha cyanogenmod eller ginger stir fry på bladen o luren blev mer än dubbelt så kvick.

    Flasha en custom rom o några moddar är ju inte som att sätta sig o installera arch på pcn direkt.
    Att du rootar betyder inte att du är root hela tiden, det blir som vilken linuxdist som helst.. Du får välja om du vill att en app ska kunna få rootåtkomst.
     
    Last edited: 7 feb 2013
  8. Vlad Pålspetsaren

    Vlad Pålspetsaren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Okej, det finns alltså vissa konkreta fördelar... Tackar!


    Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Root är frihet enligt mig. Du kan installera recoveries, custom roms, osv. Som de flesta redan sagt, men som jag också måste få ur mig, så slår jag ett slag för att du slipper bloat och i och med det kan telefonen bete sig bättre, rent batteritidsmässigt sett och prestandamässigt sett. Appar som inte finns drar ju inte batteri eller ram ^^

    Till den mobilen jag har, Galaxy S3, är standardstorleken på en rom ca 1.2 GB och av en enkel debloat (borttagning av skräp) kommer man ner till ca 800MB och en mer noggrannare debloat kan man nå en relativ storlek på 400 MB (d.v.s tagit bort 800 MB skräp!!).

    Bara det säger en del tycker jag.
     
  10. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Andra konkreta fördelar är

    att på äldre telefoner med begränsat telefonminne så finns det slimmade ROM:ar som kan frigöra 50%-100% mer tillgängligt minne att installera appar på.

    att man köra Tasker, som nästan måste vara det mest lysande exemplet på en app som tillför funktioner man inte kommer åt utan root.

    att man kan välja ROM, så att den passar dig.

    att många custom ROM:ar faktiskt är stabilare än original.
     
  11. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Känner du inte det behovet/finner nöje i det kan du gott skita i det. På min första lur, Galaxy S, var det i princip ett måste för att få lite fart på den. Nu med S3 känner jag inte behovet men det medför en del trevliga funktioner som en knapp för ficklampa och hotspot bland genvägarna i notifikationsmenyn. Jag har även ett tema på som jag tycker ser trevligare ut. Kör även backup, rensar ut skräp och tasker som kräver root. I tasker behövs det bara för vissa funktioner som att styra gpsen...

    Men som sagt stöter du inte på några hinder eller saker du önskar kunna göra med din originallur så kan du strunta i det...
     
  12. Vlad Pålspetsaren

    Vlad Pålspetsaren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har precis skaffat en Note II

    Skiter nog i det. :)

    Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
     
  13. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Manga bra argument som redan räknats upp, men här kommer ett par till. Med root kan man ta backup på inställningar i program, dels inför ev wipe/fabriksåterställning och även praktiskt när man byter lur. Ett ytterligare argument är att det blir enklare att slippa annonser i vissa appar.
     
  14. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Det första jag skulle göra om jag gick tillbaka till Android är att roota, installera rom med noll eller ytterst lite bloats samt installera adblock.


    Sent from my {HTC8X} using Board Express
     
  15. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    ROM installerar man för att man vill. Behöver man motiveras för att byta ROM så ska man nog låta bli... :)
     
  16. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Ja, det finns appar som inte fungerar utan root-rättighet. Men om du inte ser något skäl till att behöva root så behöver du inte heller root.

    Dock vill jag poängtera att det är skillnad på att roota och på att byta ROM. Man kan roota sin telefon utan att byta ROM och man kan byta ROM utan att roota.

    Kanske vill man byta ROM för att man vill ha en senare version av Android. Kanske vill man byta ROM för att slippa en massa trist branding som man fått med en telefon såld av en operatör. Kanske vill man byta ROM för att få telefonen anpassad på ett eller annat vis.

    Återigen, om du inte tycker dig ha något skäl till att byta ROM behöver du inte heller byta ROM.

    m v h Henrik
     
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Fast det där lät rätt dumt. Många har kanske inte insett fördelarna med att byta till en egenkompilerad rom, för de inte är så speciellt insatta i det; men öppnar man deras ögon genom att motivera för en rad fördelar kan man kanske ha räddat dem. ;)
     
  18. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Min platta (Galaxy Tab 10.1) har jag bytt ROM på för att Samsungs egna är väldigt seg och laggar, medan CM10 flyter på hur bra som helst!

    På min mobil (Galaxy Note) så har jag bara rootat, då jag är nöjd med Samsungs egna ROM.
    Anledningen att jag rootade är för att jag ska kunna bli av med annonser i appar, och för att Avast Anti-Theft ska kunna sätta på GPSen om mobilen blir stulen eller borttappad.
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag har inte varit så "på" att byta ROM och så vidare. Speciellt inte nu när jag har en Nexus 4. Men idag så fick min flickvän en telefon av mig som jag bytte till mig, en Galaxy Nexus, och där på låg CM10.

    Jäklar så smidigt.

    Man har profiler, kan ställa in saker som i en launcher utan att ladda ner en launcher, på ett enkelt sätt pilla med notifikationsraden och så vidare.

    Jag är grovt sugen på att lägga in samma sak på min Nexus 4 nu.

    Det är inte flytet jag vill komma åt. Det är de extra funktionerna.