Problem: Note 2 4G med Tre, 3G, H och H+ - Hur är det egentligen?

Diskussion i 'Galaxy Note 2 LTE' startad av Davido, 9 feb 2013.

  1. Davido

    Davido Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har en Note 2 4G som är olåst. Har också ett abonnemang med Tre, pott med fri surf.

    Nu har jag funderingar angående den mobila uppkopplingen. Det enda som dyker upp för det mest är H och H+. Ibland skiftar den snabbt mellan 3G och H,H+. Men det kommer aldrig upp någon 4G. Har besökt platser där jag vet att 4G ska existera.

    Hastigheterna är som högst 20 mbit med H+. Jag har lagt in Tre:s svenska rom genom Odin.

    Kan tillägga att mitt abonnemang är 2 år gammalt, likaså mitt microsim. Kan det vara det som krånglar?

    Innan jag köpte telefonen så ringde jag till Tre och frågade om man behövde aktivera någonting på abonnemanget för att få 4G. Men de sa att det ska gå automatiskt, att när det finns 4G så ska den hoppa på det.

    Vad är H och H+ egentligen? Och vad kan det vara att den inte hoppar på 4G?
     
  2. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Nja jag var tvungen att aktivera 4G på mitt Tre abonnemang så dubbelkolla med dem. Fick dessutom ringa två gånger om det för första gången så missade de att aktivera det för mig

    Sent from my GT-N7105
     
  3. Davido

    Davido Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack. Efter ditt svar så bestämde jag mig för att ringa kundtjänst igen. Det verkar vara därför att jag köpte en iphone för två år sedan tillsammans med mitt abonnemang. I mitt abonnemang och deras system står det att jag har en iPhone 4. Därför aktiveras inte 4g.

    De måste plocka bort iphonen från abonnemanget och ange att jag har en Note 2 4g istället. Skulle ta en 2 - 3 dagar pga att en med högre rättigheter måste ändra.

    Det jobbiga är att man måste ringa flera gånger för att få rätt svar.

    Får se hur det går :)
     
  4. StayPuft

    StayPuft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro
    Telefon 2:
    OnePlus Nord
    Mycket intressant att höra! Har själv varit i kontakt med Tres kundjänst 3 gånger de senaste dagarna. Har i och för sig en SGS2 4G och inte en Note 2 4G men problematiken är densamma. Första budet var att de måste lägga in IMEI-nummer för 4G luren för att det ska fungera. Hade då inte fått min SGS2 4G än så bad att få återkomma. Följande 2 ggr jag kontaktade kundtjänst så var svaret att det inte behövs någon aktivering eller nytt IMEI det ska fungera ändå. Känns som att det är dags att ta ett snack med dem igen. För tillfället ser jag bara 3G, H och H+.

    Visserligen är den olåsta SGS2G jag köpt av Halebop enligt dem optimerad för att fungera bra i Telias nät. Men jag har svårt att tro att de kan modifiera programvaran så att den frångår specifikationen för LTE/4G. Tre och Telia använder ju dessutom båda 2600- och 800Mhz-bandet för 4G så något av dem borde fungera.
     
    Last edited: 9 feb 2013
  5. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag behövde inte uppge något IMEI. Sa bara att jag hade köpt en 4G telefon och de skulle aktivera det på mitt abonnemang. Hade då en Lumia 920 och det hoppade igång efter två samtal till dem. Bytte sedan till en Note 2 4G och det funkade direkt

    Sent from my GT-N7105
     
  6. StayPuft

    StayPuft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro
    Telefon 2:
    OnePlus Nord
    Ok så det behövdes inget IMEI således. Men du behövde be dem att aktivera 4G i alla fall. Var det länge sedan du var i kontakt med dem angående detta?
     
  7. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja de var tvugna att aktivera det i alla fall annars hände inget.

    Var när jag köpte Lumian och det var väl i november den släpptes om jag inte minns fel

    Sent from my GT-N7105
     
  8. StayPuft

    StayPuft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro
    Telefon 2:
    OnePlus Nord
    Pratade med Tres kundtjänst igår igen och de sade att det ska fungera utan någon aktivering. Det kanske inte behövs sen "maxad surf" drog igång förra veckan. Blev rekommenderad att eftersom telefonen var olåst pröva med ett sim från annan operatör än Telia/Halebop som telefonen är avsedd för. För att se om det är något mysko med telefon/programvara. Då återstår väl bara Tele2. Sedan måste det vara ett abonnemang eftersom 4G inte verkar ingå på deras kontantkort:. Problemet är bara att jag inte har tillgång till sådant. :(
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För att klargöra detta: Tidigare så behövdes 4G aktiveras manuellt på abonnemang som var inköpta utan 4G-hårdvara. Nu kommer alla abonnemang automatiskt att få tillgång till 4G-näten iom att 3 börjat med Maxfart. Denna migrering till de nya hastigheterna pågår och kan i värsta fall ta någon vecka innan det fungerar fullt ut.


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du har tillgång till ett mobilt bredband från Telenor med 4G så kan du testa med det också.

    Vart har du köpt telefonen? Har du fått ett nytt simkort från 3 eller där du köpte telefonen?


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  11. StayPuft

    StayPuft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro
    Telefon 2:
    OnePlus Nord
    Telefonen SGS2 4G/LTE är köpt från Halebop förra veckan. Simkortet är cirka 4 år gammalt (men det skulle inte vara något hinder enligt Tres kundtjänst). Abonnemangsformen på just detta sim är 3Prat. Har tyvärr inget Telenor mobilt bredband heller tillgängligt.

    Har i och för sig även ett 3Total med sim från mars 2012 men det simet är av typen micro
    och går inte i SGS2 4G.
     
    Last edited: 11 feb 2013
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kan du testa att låsa den på 4G? Jag har inte koll på om det går - men för att testa kan ju det vara bra.

    Nej, det är inget hinder - men simkort krånglar ibland. Dock är det ju bättre om du kan testa någon annan operatör i telefonen. Om du har tillgång till ett Halebop eller Telia sim med 4G så kan ju det vara en bra början att testa med :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  13. StayPuft

    StayPuft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro
    Telefon 2:
    OnePlus Nord
    Jo det går att låsa luren genom att slå in *#2263# och välja LTE All.
    Det som händer då är att telefonen helt tappar mottagningen. Faller inte ens tillbaka på 3G. "Inget nätverk".
    Polaren köpte en likadan lur med Halebop rubbet och den fungerar
    med 4G. Får ta och låna hans sim och prova för att utesluta att det är fel på 4G delen. :) Tack för tipsen!
     
  14. Davido

    Davido Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tre har bekräftat att de har ändrat mitt telefonmodell till Galaxy Note 2 i abonnemanget och aktiverat 4G. Fick ett sms om det idag vid 17-tiden.

    Dock har det inte hoppat igång än. Ringde nyss till support och de sa att det kan ta upp till 24 timmar.

    Hmm, hoppas det hoppar igång nu. För det mesta så får jag 0.004 mbit med H och H+. Det går inte fort, måste ha wifi på hela tiden hemma.
     
  15. Davido

    Davido Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är aktiverat nu. Fast jag får inte 4G där jag bor. Jag testade att åka en sväng med bilen och ca: 3 km bort fick jag mottagning med 4G.

    Det står dock att jag ska ha täckning med 4G när man kollar på Tre:s täckningskarta. Men jag antar att man får vänta lite tills systemet har mognat lite och blivit mer utbyggt.

    Ska försöka att testa Telias 4G-nät här, om jag får tag på någon som har ett abonnemang. Mitt Tre-abonnemang går ut i Juli så då kan man byta om Telia har bättre räckvidd här hemma.