MK802IIIS och MK802III dålig ethernet prestanda

Diskussion i 'TV' startad av blizzet, 5 jan 2013.

  1. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Har både MK802 III och en MK802 IIIS nyss hemkomna.
    Tyvärr fungerar ingen av dem som jag vill.

    Har testat allt jag kunnat, bytt poweradaptrar o.s.v. men inget verkar hjälpa mot att jag bara får 4mbit "wired". Däremot får jag upp mot 25mbit/sec över WiFi. Ganska ologiskt. Alla andra enheter jag har inkopplade får runt 80-100mbit.

    Har inte gjort något med firmwarem.
    Har denna USB->ETH adapter som många verkar nöjda med.

    http://www.geekbuying.com/item/USB-...Adapter-for-PC-Mac-Android-TV-Box-313020.html

    Är det någon som har någon idé vad det kan bero på?
     
  2. oidia

    oidia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2012
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har aldrig gjort något speedtest när jag kört med usb då jag som du får väldigt bra via wifi (när jag är i samma rum eller nästa rum)

    Funkar usbadaptern bra om du kopplar den direkt till en dator?
     
  3. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Har inte testat i datorn än, men hade ett par likadana adaptrar så har uteslutit det är fel på den. En polare med MK808 och samma adapter får 100mbit.
    Wifi verkar stabilare på IIIS, vet inte om du märkt det också?

    Det går som sagt relativt fort över Wifi, men det räcker ju inte för att streama film stabilt för mig i 720p. Har över lag inte haft någon lycka med videouppspelning direkt heller varken via MX-player eller BS-player. Det buggar tycker jag, eller så har jag ställt in dem fel i detta med SW eller HW decoding.

    Men min tanke var att nog allt detta skulle lösa sig om man visste att det var stabilt nätverksmässigt. Som det är via Wifi känner man osäkerhet vad det beror på vid oliak tillfällen få hastigheten kan variera. Har testat hastigheterna via bredbandskollen.
     
  4. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Det blev markant bättre med denna:
    http://www.netonnet.se/art/dator/ka...-hub/knig-usb-adaptertillethernet/163674.4200

    Nu får jag runt 40mbit istället. Det som kan konstateras är att det skiljer mellan vilken USB->LAN adapter man har. MEn det borde kunna bli närmre 100mbit tycker jag.
    En kompis har MK808 med samma adapter och får fullt flås. Så något verkar vara problem med den här modellen av mk802.
     
  5. Cipoxy

    Cipoxy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nyfiken

    Hej
    Har nyss köpt en MK802IIIS men har usel hastighet trådlöst. Tänkte testa adaptern från Net on Net men var gör jag då av USB Bluetoothen för mitt tangentbord? Kan man dela en USB anslutning med ytterligare en adapter? Lite dumma frågor men men.....
     
  6. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag förstår rätt. Men dongle för tangentbord i HOST-porten. USB-LAN adaptern i OTG porten. Behöver du fler kan du lägga dit en usbhub i OTG bara, och sen sätta USB-LAN adpatern i hubben.
     
  7. pattenboy

    pattenboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @blizzet Hur fungerar det att streama över LAN nu för dig?

    Jag har försökt att få min Rikomagic IIIs att streama 1080mkv över WLAN samt LAN med denna adapter

    http://www.everstuff.se/mediaspelare/android-mini-pc/usb2-lan-usb-20-natverkskort.html

    Någon enstaka gång fick jag det att snurra hyffsat över WLAN men enda gången det fungerade bra var när jag la filmerna på en USB-sticka eller direkt på SD-kortet.

    Är på väg att lämna tillbaka denna då streaming var vad jag tänkt jag skulle använda den till :(
     
  8. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    WLAN=WIFI är bara att glömma för 1080p tror jag. Via Ethernet fungerar det relativt OK för mig. Men kan inte säga att det är 100% tillförlitligt för samtliga mkv och 100% laggfritt. Mx-player med ARMV7 codecs är det jag använt.

    Jag har testat Archos Media Player på min 808:a, funkar fint. Om inte annat snyggt också. Hanterar fullscreen och diverse annat bättre. Kostar 39kr, men värt det i väntan på XBMC med HWacc.

    Tänkte jag skulle testa det på min IIIS med, men har inte hunnit.
    Så jag skulle rekommendera dig testa Archos Media Player, samt ladda ner no-frills cpu control, och i det sätta "governor to 'performance', and check 'apply at boot'."

    Detta verkar ha gjort stor skillnad enligt denna tråd.
    http://www.rikomagic.co.uk/forum/viewtopic.php?f=11&t=3867&hilit=1080p
     
    pattenboy gillar detta.
  9. Swantee

    Swantee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har inga problem med att streama 720p över wifi med MK802IIIS. 1080p drog igång men hackade alldeles för mycket.
     
  10. walle.puh

    walle.puh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har inte haft några problem alls. Funkar fin fint. Men ökade på hastigheten ytterligare med en wifi extender.

    Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
     
  11. Swantee

    Swantee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lånar tråden lite.

    Vilken USB<->RJ45 är det som gäller? Verkar ha fått snurr på min MK802IIS nu så det vore roligt att kunna använda trådat nätverk även om min router står 30cm från MK802 :P
     
  12. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER